Wat maakt een goede SUV? Dat hangt helemaal af van jouw wensen en eisen. Heb je een groot gezin? Dan zijn voldoende zitplaatsen en praktische eigenschappen de hoogste noodzaak. Is het luxe waar je naar op zoek bent? Kleed de SUV dan aan met opties, fijne materialen en een krachtige motor. Dankzij hun populariteit zijn er tegenwoordig allerlei soorten SUV’s te vinden, van klein tot groot en van voordelig tot bijzonder exclusief. Hier zetten onze experts Harry Verolme en Marek Debicki de beste SUV’s in de belangrijkste categorieën op een rijtje.
SUV’s behoren anno 2025 tot de populairste auto’s op de markt. Dat is logisch ook: ze zijn ruim en praktisch, bieden goed overzicht en zijn vaak rijk uitgerust. Het begrip SUV is inmiddels behoorlijk breed. De term omvat allerlei soorten auto's, van robuuste, vierwielaangedreven terreinvoertuigen tot hoogpotige, compacte crossovers waarmee je je boodschappen mee kunt doen. Door de bomen kun je bijna het bos niet meer zien. Wel zo handig, dus, om de beste SUV’s in verschillende categorieën op een rijtje te zetten.
In tegenstelling tot sommige andere crossovers blinkt de Volkswagen T-Roc in weinig uit. Aan de andere kant heeft de praktische vijfzitter nauwelijks gebreken. Het is een uitstekende allrounder, die een voorbeeldige mate van comfort biedt, goed is uitgerust, ruim voldoende binnenruimte heeft en wordt aangedreven door fijne, betrouwbare motoren. Zelfs in zijn meest ‘kale’ vorm, als 1.0 TSI instapper, heb je een pittige SUV die voorzien is van allerlei luxe voorzieningen; van ledverlichting en parkeersensoren rondom tot airconditioning en allerhande veiligheidsvoorzieningen. Zijn prettige uitstraling, lage gebruikskosten en hoge zitpositie maken hem een erg aantrekkelijke optie.
Het is bijna onmogelijk om in deze zwaarbevochten klasse een winnaar aan te wijzen. Als een van de weinige echte allrounders in deze categorie komt de T-Roc toch als beste uit de bus. Niet heel vreemd, aangezien het in feite een opgehoogde Volkswagen Golf is – een van de populairste auto’s van het land. De T-Roc heeft een aantrekkelijk uiterlijk met een net interieur en is standaard zeer compleet uitgerust. Daar kom je al erg ver mee. Bovendien zijn de motoren (ook de instapper) fijn en zit je niet verlegen om ruimte. Vooral in de kofferbak kun je aardig wat kwijt.
De Volkswagen T-Roc bevindt zich in een zwaarbevochten segment, waar hij onder meer de strijd aangaat met concurrenten als de Dacia Duster, Ford Puma en Volvo XC40. Ontdek hier meer over de 5 beste kleine SUV’s op dit moment.
De Mercedes-Benz GLE is een zeer uitgebalanceerde, luxe SUV die uitblinkt in comfort. De zevenzitter heeft een luxe, stijlvolle uitstraling en is royaal uitgerust. De GLE beschikt over een waslijst aan fraaie accessoires en vooruitstrevende technologieën die zorgen voor een voorbeeldige rijbeleving. In vergelijking met de BMW X5, een populaire rivaal, heeft de GLE een zachtaardig karakter. Passagiers kunnen op de eerste en tweede zitrij genieten van de enorme binnenruimte; de derde zitrij is bedoeld voor kinderen. Mercedes-Benz biedt een gevarieerd motorenaanbod, waarin naast zuinige viercilinders en pittige zescilinders ook zeer sportieve achtcilinders te vinden zijn.
De Mercedes-Benz GLE is een sublieme keuze als je een grote SUV zoekt die bovenal comfortabel, luxe en veelzijdig is. De GLE heeft een zeer complete uitrusting en is verder op te leuken met vele opties en uitrustingsniveaus, zoals AMG of Luxury Line. Dankzij het ruime interieur is er zowel voor- als achterin de auto geen gebrek aan been- en hoofdruimte en als het moet, kun je op de inklapbare derde zitrij twee extra personen kwijt. Qua motoren is er voor ieder wat wils: er zijn efficiënte krachtbronnen (benzine en diesel), milieubewuste alternatieven (PHEV) en krachtige AMG-varianten.
De Mercedes-Benz GLE behoort tot de beste SUV’s in zijn klasse. Toch is er een aantal interessante concurrenten om rekening mee te houden, waaronder de Audi Q7, BMW X5 en Range Rover.
Gezien de aandacht die BMW steekt in het maken van auto’s die excelleren op het gebied van technische prestaties en rijgedrag, is het geen wonder dat de X3 zo’n geslaagd product is. En toch zal het je blijven verbazen hoe goed de X3 rijdt, iedere keer als je achter het stuur kruipt. De X3 gaat ondertussen al drie generaties mee en is in die tijd met een variatie aan benzinemotoren verschenen, van efficiënte viercilinders tot krachtige zescilinders. Het vermogen loopt tot boven de 500 pk! Je kunt zelfs kiezen uit achter- of vierwielaandrijving.
De BMW X3 is de ideale keuze als je op zoek bent naar een middelgrote, luxe SUV die voortreffelijke prestaties levert. De benzinemotoren van de Duitse autofabrikant behoren tot de beste in de business. Er is voor ieder wat wils, maar zelfs de meest economische uitvoeringen hebben aardig wat pit. Ondanks zijn sportieve, luxe en geavanceerde karakter is de BMW X3 erg praktisch. De beide zitrijen bieden ruim voldoende been- en hoofdruimte en de bagageruimte laat weinig te wensen over. Er zijn talloze varianten verschenen, dus duik je in de occasions, vink dan vooral je gewenste opties en extra’s aan.
De BMW X3 krijgt als beste SUV de nodige tegenstand van andere premium modellen. De voornaamste concurrenten zijn de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC, maar ook merken als Volkswagen, Land Rover en Volvo hebben sterke kandidaten in het gamma.
Solide, stoer en zuinig. Dat zijn zomaar drie woorden die de Toyota RAV4 omschrijven. Het Japanse merk is heer en meester in het produceren van kwalitatief hoogwaardige auto’s en hybrides zijn geen uitzondering op de regel. Toyota was met de Prius ooit een van de eerste merken die aan het elektrificeren sloeg en daarvan profiteert de RAV4 zonder meer. De aandrijflijn is soepel, betrouwbaar, krachtig en efficiënt. Als grote, robuuste SUV biedt de RAV4 een hoge zitpositie en het nodige rijcomfort. Spannend is-ie niet bepaald, maar dat hoeft ook niet. Het is een slimme, verstandige keuze.
Wat is er beter dan een auto die gewoon niet van ophouden wil weten? Dankzij de voortreffelijke techniek en bouwkwaliteit van Toyota is de RAV4 een van de betrouwbaarste SUV’s. Dat is een flinke pré en dit wordt verder onderbouwd door zijn aangename prestaties, lage gebruikskosten en praktische eigenschappen. Hij is misschien niet zo flitsend als een Range Rover Sport of zo scherp als een Ford Kuga, maar het is een verdomd goede SUV met een zeer complete uitrusting en eindeloze veiligheidsvoorzieningen. Het is een bewuste hybride auto voor het gezin, die je bovendien met vierwielaandrijving kunt krijgen.
De Toyota RAV4 Hybrid is de beste hybride SUV zonder stekker, maar er zijn verschillende alternatieven die mogelijk beter bij jou passen.
Bij Lexus profiteer je van Toyota’s bewezen betrouwbare techniek, maar al het andere gaat er een stapje op vooruit – zo ook bij de NX. De materialen, de mate van luxe, de verfijning en de technologie zijn van een hoog niveau. Als enige plug-in hybride biedt de NX 450h+ krachtige prestaties (309 pk/391 Nm), vierwielaandrijving en een volledig elektrische actieradius van 70 kilometer. Volgens de fabrikant haalt de PHEV in stadsverkeer zelfs 97 kilometer; voor veel ritten is brandstofverbruik dus onnodig. Reken daarbij de uitvoerige veiligheidsvoorzieningen en de hoge zit, en je begrijpt het succes van de NX.
De Lexus NX 450h+ is een interessant alternatief voor plug-in hybride SUV’s van meer bekende, gevestigde merken uit bijvoorbeeld Duitsland of Zuid-Korea. Hij heeft een unieke, dynamische styling en is tot de nok toe gevuld met luxe voorzieningen. Het Japanse merk heeft veiligheid en kwaliteit hoog in het vaandel, waardoor de NX profiteert van talloze extra’s die je leven gemakkelijker maken. Onder de plug-inhybride SUV’s heeft de NX 450h+ een relatief grote actieradius, die de auto zeer praktisch maakt in het dagelijks leven. In veel situaties kun je hem vrijwel uitsluitend als EV gebruiken.
De Lexus NX neemt het in zijn segment op tegen concurrenten als de BMW X3, Kia Sorento en Volvo XC60. Dit zijn niet de enige rivalen.
De kracht van de Skoda Enyaq schuilt in zijn veelzijdige, solide aard. Het is een van de weinige (grote) elektrische SUV’s die zoveel variatie biedt en tegelijkertijd zo praktisch, luxe, ruim en voordelig is. Hij profiteert van dezelfde eigenschappen (no-nonsense, praktisch, degelijk) die andere Skoda’s aantrekkelijk maken. Tegelijkertijd staat de Enyaq op een uitstekend platform, waardoor deze geniet van goede techniek en een strakke wegligging. De standaard actieradius is al erg indrukwekkend en de hogere uitvoeringen schoppen het tot 544 kilometer. Bovendien is de Enyaq verkrijgbaar als stijlvolle Coupé en optioneel met vierwielaandrijving.
Skoda’s eerste elektrische auto is meteen een hit. De 4,64 meter lange vijfdeurs SUV combineert de gezinsgerichte, praktische filosofie van Skoda met betrouwbare techniek, een prettig rijgedrag en weinig poespas. Standaard beschik je over slimme zaken als een digitale cockpit en een groot infotaimentscherm, twee-zone airconditioning, ledverlichting en parkeersensoren rondom. Geen overdreven gedoe, gewoon een goede basis. De bouwkwaliteit is op peil en dankzij zijn focus op het gezin kan de Enyaq wel tegen een stootje. In combinatie met de actieradius van maximaal 565 kilometer is dit een uitstekende SUV om in alle comfort mee op pad te gaan.
De Skoda Enyaq kan op veel lof rekenen van de critici. Vergelijk hier Skoda Enyaq reviews uit de vakmedia.
Meer elektrische SUV’s ontdekken? De Skoda Enyaq heeft het zwaar met concurrentie als de Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 en Mercedes-Benz EQA.
De puristen schreeuwen moord en brand wanneer Porsche in 2002 haar eerste SUV onthult. Maar de Cayenne is ondertussen niet meer weg te denken uit het gamma van de iconische sportwagenfabrikant. Met goede reden. De Cayenne is inmiddels aan zijn derde generatie toe en weet ondanks zijn hoge en forse koets ongekende prestaties neer te zetten. Er is geen SUV die de magische cocktail van klasse, luxe en high-performance zo perfect weet te bereiden. De Cayenne biedt maximaal comfort en maximale prestaties, maar is evengoed praktisch en bruikbaar. Als je het geld hebt, is dit misschien wel de ideale gezinsauto.
Er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden als je een sportieve, luxe SUV wil kopen. Naast pioniers als Porsche en BMW hebben peperdure merken als Bentley, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz en Rolls-Royce inmiddels ook een of meerdere opties in de catalogus. Toch blijft de Porsche Cayenne de maatstaf, dankzij zijn sublieme chassis, rijke en fraaie uitrusting en aangename diversiteit aan uitvoeringen. Er is geen SUV die zoveel voldoening en sportiviteit voor zijn prijs geeft, en dat is knap aangezien het gevaarte dik twee ton weegt. Qua luxe opties zijn er oneindige mogelijkheden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
De Porsche Cayenne gaat de strijd aan met rivalen als de Bentley Bentayga, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE, maar er zijn nog veel meer opties.
Kia lijkt overal aan te hebben gedacht bij de Sorento. De SUV is reusachtig, zowel vanbuiten als vanbinnen, en is voorzien van allerlei handige voorzieningen die hem zeer gebruiksvriendelijk maken. De standaarduitrusting is zeer compleet en omvat zaken als stoelverwarming op de eerste twee zitrijen, aircobedieningen vanaf iedere stoel en bekerhouders door de hele auto. De bagageruimte is enorm en er is meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor alle inzittenden. De hybride aandrijflijn is krachtig, soepel en verfijnd, maar ook zuinig. De Sorento is gehuld in fijne, fraaie materialen en ziet er algeheel gelikt uit.
Als je in de markt bent voor een zevenzits SUV is de Kia Sorento een van de auto’s die je moet overwegen. Het is gewoonweg een immense machine. Hij is ongeveer 10 cm langer dan zijn naaste concurrenten en dat merk je. Met zijn lengte van 4,81 meter kan de Sorento op ieder van de drie zitrijen volwassenen kwijt. In de realiteit zal het achterin vooral om kinderen gaan, dus aan ruimte geen gebrek. De kracht van de hybride aandrijflijn en de aanwezigheid van vierwielaandrijving maken dat je bovendien veel trekvermogen hebt. Een goede vakantie-SUV is het dus ook.
De Kia Sorento is niet de enige zevenpersoons SUV op de markt. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Seat Tarraco of de nagenoeg identieke Hyundai Santa Fe?
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 21, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 18 juni 2024
en is voor het laatst bijgewerkt op 23 april 2025