De compacte SUV die uitgroeide tot een betrouwbare, veelzijdige gezinswagen: de Toyota RAV4.
De Toyota RAV4 stamt goed beschouwd uit de vorige eeuw. In 1994 introduceerde het Japanse merk immers de ‘Funcruiser’. Vanaf 2000 volgde de tweede generatie waarbij voor het eerst de naam klonk waaronder we de ‘Recreational Active Vehicle’ met vierwielaandrijving nog altijd kennen: de RAV4. Waar de RAV4 begon als compacte SUV groeide het wereldwijd zeer goed verkochte model elke generatie een slag groter. Inmiddels is de Toyota RAV4 met zijn hybride aandrijflijn een zuinige en robuuste gezinswagen die bovendien het zware werk niet schuwt. Een echte allrounder dus, die ook nog eens heel betrouwbaar is.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vijfde generatie Toyota RAV4 is nog altijd een zeer ruime gezinsauto die er naast stekkerloze hybride ook als plug-in is. En die plug-inhybride is dan ook altijd vierwielaangedreven. Met een systeemvermogen van 306 pk is de PHEV uiterst sportief en krachtig, terwijl Toyota belooft dat je op één liter benzine 100 kilometer ver komt. In de praktijk zul je dat niet redden, maar zuinig is de RAV4 wel. De hybride versie doet zijn werk muisstil, terwijl het rijcomfort hoog is. De RAV4 is wel behoorlijk stevig geveerd, dus rustig aan met die verkeersdrempels!
Kenmerken van deze Toyota RAV4
De vierde generatie van de Toyota RAV4? Die is weer een stuk langer dan zijn voorganger. Met 4,60 meter is de auto ruimer dan veel concurrenten. Op de achterbank is er een overschot aan plek. En de 577 liter aan bagageruimte is ook al overdadig. De Toyota RAV4 ontpopt zich als een uitstekende reisauto die als hybride ook nog eens behoorlijk zuinig is. De automaat werd een stuk geraffineerder en houdt de toerentallen voortaan rustgevend laag. De Toyota RAV4 biedt veel vertrouwen en stabiliteit tijdens het rijden, waarbij het veercomfort op hobbels soms wat stevig is.
Kenmerken van deze Toyota RAV4
De derde generatie Toyota RAV4 is er alleen nog als vijfdeurs, waarbij de auto groeide naar ongeveer 4,40 meter lengte. Al is de RAV4 vierwielaangedreven, de achterwielen werken pas automatisch mee als daar echt noodzaak toe is. Bijvoorbeeld als er een caravan getrokken moet worden. Elke Toyota RAV4 mag liefst 2.000 kg aan de trekhaak. Bij de Toyota RAV4 is betrouwbaarheid troef, waarbij alleen het twee-massa-vliegwiel door slijtage geluid kan gaan maken. Al stuurt de Japanner wat gevoelloos en is de CVT-automaat soms wat traag, in zijn klasse is dit wel een van de fijnst rijdende modellen.
Kenmerken van deze Toyota RAV4
In 1994 liet Toyota met de Funcruiser al zien dat het zijn tijd vooruit was met een sportieve en robuuste vrijetijdsauto. In 2000 volgde de tweede generatie: de eerste ‘Recreational Active Vehicle’ die ook zo genoemd werd. De driedeurs versie meet slechts 3,80 meter, waarbij de vijfdeurs 21 centimeter extra in de strijd gooit. De Toyota RAV4 is wendbaar en relatief licht en in veel gevallen vierwielaangedreven. Zuinig is de RAV4 allerminst, met een praktijkverbruik van 1 op 10 mag je je handen dichtknijpen. De vering en demping zijn bovendien behoorlijk stoterig. En de betrouwbaarheid? Die is top!
Kenmerken van deze Toyota RAV4
Binnenruimte nam door de generaties heen aanzienlijk toe
Voor de liefhebber van zuinig rijden is de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid een slimme keuze. Puur op de elektromotor kun je tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Ook fijn: je hebt altijd een automaat aan boord. Een stekkerloze hybride is er ook. Die is eveneens behoorlijk zuinig. In eerdere generaties zijn er bovendien diesels te vinden. Voor wie vaak met een caravan of boottrailer op weg gaat is de vierwielaangedreven Toyota RAV4 een uitkomst. Een voordeel van de voorwielaangedreven versie is dat die aanzienlijk goedkoper is. Meest luxe versies zijn de Bi-Tone en in eerdere bouwjaren de Executive.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024