De Toyota RAV4 plus- en minpunten
- Voordelen
- Hybride aandrijflijn is zeer zuinig
- Veel zit- en bagageruimte
- Betrouwbaarheid bovengemiddeld
- Nadelen
- Vering kan stevig aanvoelen
- Verbruik in de praktijk hoger dan geclaimd
- Gevoelloze besturing bij de derde generatie
Prestaties en rijcomfort
- 2.5 Plug-in Hybrid is krachtig en zuinig
- Comfortabele reisauto
- Vierwielaandrijving is eerder regel dan uitzondering
Exterieur en carrosserievorm
- Tweede generatie ook als compacte driedeurs
- Vierde en vijfde generatie zijn het langst
- De Funcruiser is er rond 1998 ook als semi-cabriolet
Interieur
- Binnenruimte nam door de generaties heen aanzienlijk toe
- Vierde en vijfde generatie bieden veel plek aan achterpassagiers
- Flink wat kofferruimte in vierde en vijfde generatie
Betrouwbaarheid
- Alle generaties zijn heel betrouwbaar
- Twee-massa-vliegwiel in derde generatie kan geluiden gaan produceren
- Vijfde generatie krijgt soms te maken met defecte krukas- of nokkenassensor.
Actueel aanbod van de Toyota RAV4 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 31.310
Meest voorkomende bouwjaar
2021
Gemiddelde kilometerstand
95.588 km
Aangeboden auto’s
Toyota RAV4 generatie 2019+

De vijfde generatie Toyota RAV4 is nog altijd een zeer ruime gezinsauto die er naast stekkerloze hybride ook als plug-in is. En die plug-inhybride is dan ook altijd vierwielaangedreven. Met een systeemvermogen van 306 pk is de PHEV uiterst sportief en krachtig, terwijl Toyota belooft dat je op één liter benzine 100 kilometer ver komt. In de praktijk zul je dat niet redden, maar zuinig is de RAV4 wel. De hybride versie doet zijn werk muisstil, terwijl het rijcomfort hoog is. De RAV4 is wel behoorlijk stevig geveerd, dus rustig aan met die verkeersdrempels!
Kenmerken van deze Toyota RAV4
- Ook als zeer zuinige en krachtig plug-inhybride
- Stevige vering: verkeersdrempels voel je wel
- Veel interieuren bagageruimte
- Zeer stil
- Uitermate veilig en betrouwbaar
Toyota RAV4 generatie 2012-2019

De vierde generatie van de Toyota RAV4? Die is weer een stuk langer dan zijn voorganger. Met 4,60 meter is de auto ruimer dan veel concurrenten. Op de achterbank is er een overschot aan plek. En de 577 liter aan bagageruimte is ook al overdadig. De Toyota RAV4 ontpopt zich als een uitstekende reisauto die als hybride ook nog eens behoorlijk zuinig is. De automaat werd een stuk geraffineerder en houdt de toerentallen voortaan rustgevend laag. De Toyota RAV4 biedt veel vertrouwen en stabiliteit tijdens het rijden, waarbij het veercomfort op hobbels soms wat stevig is.
Kenmerken van deze Toyota RAV4
- Prettige reisauto
- Ruim voor alle inzittenden én bagage
- Automaat is behoorlijk geraffineerd
- Iets te stevige vering op hobbels
- Zuinige hybride
Toyota RAV4 generatie 2006-2012

De derde generatie Toyota RAV4 is er alleen nog als vijfdeurs, waarbij de auto groeide naar ongeveer 4,40 meter lengte. Al is de RAV4 vierwielaangedreven, de achterwielen werken pas automatisch mee als daar echt noodzaak toe is. Bijvoorbeeld als er een caravan getrokken moet worden. Elke Toyota RAV4 mag liefst 2.000 kg aan de trekhaak. Bij de Toyota RAV4 is betrouwbaarheid troef, waarbij alleen het twee-massa-vliegwiel door slijtage geluid kan gaan maken. Al stuurt de Japanner wat gevoelloos en is de CVT-automaat soms wat traag, in zijn klasse is dit wel een van de fijnst rijdende modellen.
Kenmerken van deze Toyota RAV4
- Alleen als 4,40 meter lange vijfdeurs beschikbaar
- Vierwielaandrijving schakelt automatisch in
- Veel ruimer dan zijn voorganger
- Achterdeur scharniert naar rechts open, kan lastig zijn bij parkeren
- Rijdt comfortabeler dan veel concurrenten
Toyota RAV4 generatie 2000-2005

In 1994 liet Toyota met de Funcruiser al zien dat het zijn tijd vooruit was met een sportieve en robuuste vrijetijdsauto. In 2000 volgde de tweede generatie: de eerste ‘Recreational Active Vehicle’ die ook zo genoemd werd. De driedeurs versie meet slechts 3,80 meter, waarbij de vijfdeurs 21 centimeter extra in de strijd gooit. De Toyota RAV4 is wendbaar en relatief licht en in veel gevallen vierwielaangedreven. Zuinig is de RAV4 allerminst, met een praktijkverbruik van 1 op 10 mag je je handen dichtknijpen. De vering en demping zijn bovendien behoorlijk stoterig. En de betrouwbaarheid? Die is top!
Kenmerken van deze Toyota RAV4
- Driedeurs is behoorlijk compact
- Niet bepaald zuinig
- Zeer bruikbare vierwielaandrijving
- Stoterige demping en vering
- Gezinsauto en werkpaard

Binnenruimte nam door de generaties heen aanzienlijk toe
Interessante uitvoeringen van de Toyota RAV4
Voor de liefhebber van zuinig rijden is de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid een slimme keuze. Puur op de elektromotor kun je tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Ook fijn: je hebt altijd een automaat aan boord. Een stekkerloze hybride is er ook. Die is eveneens behoorlijk zuinig. In eerdere generaties zijn er bovendien diesels te vinden. Voor wie vaak met een caravan of boottrailer op weg gaat is de vierwielaangedreven Toyota RAV4 een uitkomst. Een voordeel van de voorwielaangedreven versie is dat die aanzienlijk goedkoper is. Meest luxe versies zijn de Bi-Tone en in eerdere bouwjaren de Executive.

Veelgestelde vragen over de Toyota RAV4
Is de Toyota RAV4 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Toyota RAV4 geleverd?
In welke carrosserievormen is de Toyota RAV4 beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/toyota_rav4_faq_9285c9d2e4.jpeg?width=1200&height=1200)

