De BMW X5 plus- en minpunten
- Voordelen
- Hoogwaardige interieurkwaliteit
- Ruime keuze aan krachtige motoren
- Standaard vierwielaandrijving bij meeste uitvoeringen
- Nadelen
- V8-motoren kunnen duur in onderhoud zijn
- Plug-inhybride modellen hebben kleinere bagageruimte
- Latere generaties steeds groter
Prestaties en rijcomfort
- De originele sportieve SUV
- High-performance X5 M vanaf tweede generatie (2007), Competition vanaf 2020
- Weet sportiviteit en comfort op fantastische wijze te combineren
Exterieur en carrosserievorm
- Houdt vast aan traditioneel, vijfdeurs SUV-design
- Dapper, maar niet ordinair
- Iedere generatie groter dan de vorige
Interieur
- Een van de fraaiste interieurs in zijn klasse
- Bagageruimte bij latere en plug-inhybride modellen aan de kleine kant
- Vanaf tweede generatie ook verkrijgbaar als zevenzitter
Betrouwbaarheid
- Bijzonder robuuste diesels
- Fantastische bouw- en interieurkwaliteit
- Met name de V8-motoren kunnen duur in onderhoud zijn
Actueel aanbod van de BMW X5 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 60.994
Meest voorkomende bouwjaar
2022
Gemiddelde kilometerstand
108.240 km
Aangeboden auto’s
BMW X5 generatie 2018+

Dat de vierde generatie na een kleine afwijking terugkeert naar zijn sportieve roots, is aan het stoere design af te lezen. Dynamic Damper Control met elektronisch gecontroleerde dempers zorgt standaard voor een ongekende wegligging. Voor de ultieme rijervaring is er optioneel adaptieve ophanging van BMW M, maar avonturiers willen juist het Off-Road pakket hebben. Een compleet nieuw platform baant de weg vrij om de grootste X5 in de geschiedenis te maken en vierwielaandrijving zit weer op alle uitvoeringen. Het interieur is hoogwaardig en high-tech. De machtige X5 ontvangt een overtreffende trap in de vorm van de Competition.
Kenmerken van deze BMW X5
- Traditionele vijfdeurs SUV, optioneel als zevenzitter
- Vierwielaandrijving weer standaard op alle uitvoeringen
- Variatie aan efficiënte doch krachtige benzines, diesels en plug-inhybrides
- High-performance X5 M nu ook als extreme Competition
- Plug-inhybride biedt grootste volledig elektrische actieradius in klasse
BMW X5 generatie 2013-2018

De BMW X5 heeft behoorlijk wat vijanden als de derde generatie ter wereld komt. Des te verrassender is het dat de kenmerkende sportieve wegligging gecompromitteerd wordt voor een overwegend zachte, comfortabele rijbeleving. Toegegeven, met zijn sublieme rijgedrag heeft de X5 wat marge, maar opvallend is het wel. De derde generatie X5 staat sowieso meer volwassen in het leven, getuige zijn ingetogen design. Hij is wederom een stukje ruimer, zuiniger dan ooit (vooral de diesels) en voor het eerst verkrijgbaar als plug-inhybride. Een relatief voordelige, achterwielaangedreven uitvoering maakt dit de meest toegankelijke generatie van de X5.
Kenmerken van deze BMW X5
- Traditionele vijfdeurs SUV, optioneel als zevenzitter
- 1 X5 met achterwielaandrijving (sDrive25d), rest standaard vierwielaandrijving
- Keuze uit vier-, zesen achtcilinders; benzine, diesel en plug-inhybride
- Rijgedrag meer gericht op comfort dan sportiviteit
- Geen facelift
BMW X5 generatie 2007-2013

De eerste generatie BMW X5 zet het idee van de SUV op zijn kop, maar perfect is-ie niet. Zijn opvolger stipt verschillende ‘gebreken’ aan; de X5 heeft voortaan standaard een automatische versnellingsbak, biedt meer binnenruimte en is optioneel verkrijgbaar als zevenzitter. Daarnaast is de X5 tot de nok gevuld met allerlei technische snufjes en is de mate van luxe een niveautje of twee omhoog gekrikt. Ook de wegligging is verder verfijnd, waardoor de X5 zowel meer comfort biedt als beter door de bochten komt. Bij de motoren vinden we wederom zes- en achtercilinders, inclusief een volwaardige M-uitvoering met 555 pk.
Kenmerken van deze BMW X5
- Traditionele vijfdeurs SUV, optioneel als zevenzitter
- Standaard met vierwielaandrijving én automatische versnellingsbak
- Verkrijgbaar met zesof achtcilinder benzinemotor of zescilinder diesel
- Voor het eerst ook als sportieve X5 M met 555 pk
- Compleet nieuw interieur dat nog altijd stand houdt met iDrive vanaf 2010
BMW X5 generatie 2000-2007

Het idee om een SUV te maken, ontstaat wanneer Land Rover in handen van BMW komt. Kennis, technologie en onderdelen van de Britse autofabrikant worden veelvuldig gebruikt tijdens de ontwikkeling van de X5. Toch baant de BMW X5 zijn eigen pad, namelijk als SAV (Sports Activity Vehicle). De X5 heeft de looks van een off-roader, maar rijdt eerder als een 5 Serie. Hij is verfijnd, praktisch, comfortabel en daarmee een uitstekende cruiser, maar de wegligging is verrassend scherp. De X5 heeft minimaal een 3.0 benzine of diesel of een machtige benzine-V8.
Kenmerken van deze BMW X5
- Traditionele vijfdeurs, vijfzits SUV
- Vierwielaandrijving standaard aanwezig, ook verkrijgbaar met handbak
- Keuze uit zescilinder benzine of diesel; benzine-V8-motoren
- Zijn tijd ver vooruit; de reden waarom SUV’s tegenwoordig zo populair zijn
- Niet bepaald zuinig

‘Een van de fraaiste interieurs in zijn klasse’
Interessante uitvoeringen van de BMW X5
De BMW X5 mag dan een overwegend sportief karakter hebben, hij komt mogelijk het best tot zijn recht als diesel. De kracht en het koppel, alsmede de robuuste aard van zelfontbranders, maken diesels een uitstekende match voor de X5. Verfijnde drieliter zescilinders zijn de regel, maar er zijn bij recente modellen ook zuinige viercilinders te vinden. Je vindt hem zelfs als genadeloze M50d. Over M gesproken: de X5 M (ook als Competition) is zonder meer het neusje van de zalm met zijn feilloze weggedrag en high-performance V8. De plug-inhybride is interessant als je (volledig) elektrisch wilt rijden.

Veelgestelde vragen over de BMW X5
Is de BMW X5 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de BMW X5 geleverd?
Is een BMW X5 zuinig?
Is een BMW X5 betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de BMW X5 beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/bmw_x5_faq_05656aba1d.jpeg?width=1200&height=1200)

