De BMW X5 combineert sportiviteit en comfort in een vijfdeurs SUV-ontwerp met krachtige motoren en vierwielaandrijving.
De BMW X5 is de SUV waarmee het voor BMW allemaal is begonnen. Sterker, je zou kunnen zeggen dat de X5 het concept van de SUV voorgoed heeft veranderd. Het is voor het eerst dat een hoge, praktische quasi-terreinauto de focus heeft op wegligging voor de straat, zoals dit ook bij de gemiddelde BMW het geval is. De rijbeleving staat centraal. Als een van de grote, luxe modellen in het gamma van de Duitse autofabrikant beschikt de X5 over krachtige motoren, (veelal) een automaat en vrijwel altijd over vierwielaandrijving. Hij is ook verkrijgbaar als high-performance X5 M.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Dat de vierde generatie na een kleine afwijking terugkeert naar zijn sportieve roots, is aan het stoere design af te lezen. Dynamic Damper Control met elektronisch gecontroleerde dempers zorgt standaard voor een ongekende wegligging. Voor de ultieme rijervaring is er optioneel adaptieve ophanging van BMW M, maar avonturiers willen juist het Off-Road pakket hebben. Een compleet nieuw platform baant de weg vrij om de grootste X5 in de geschiedenis te maken en vierwielaandrijving zit weer op alle uitvoeringen. Het interieur is hoogwaardig en high-tech. De machtige X5 ontvangt een overtreffende trap in de vorm van de Competition.
Kenmerken van deze BMW X5
De BMW X5 heeft behoorlijk wat vijanden als de derde generatie ter wereld komt. Des te verrassender is het dat de kenmerkende sportieve wegligging gecompromitteerd wordt voor een overwegend zachte, comfortabele rijbeleving. Toegegeven, met zijn sublieme rijgedrag heeft de X5 wat marge, maar opvallend is het wel. De derde generatie X5 staat sowieso meer volwassen in het leven, getuige zijn ingetogen design. Hij is wederom een stukje ruimer, zuiniger dan ooit (vooral de diesels) en voor het eerst verkrijgbaar als plug-inhybride. Een relatief voordelige, achterwielaangedreven uitvoering maakt dit de meest toegankelijke generatie van de X5.
Kenmerken van deze BMW X5
De eerste generatie BMW X5 zet het idee van de SUV op zijn kop, maar perfect is-ie niet. Zijn opvolger stipt verschillende ‘gebreken’ aan; de X5 heeft voortaan standaard een automatische versnellingsbak, biedt meer binnenruimte en is optioneel verkrijgbaar als zevenzitter. Daarnaast is de X5 tot de nok gevuld met allerlei technische snufjes en is de mate van luxe een niveautje of twee omhoog gekrikt. Ook de wegligging is verder verfijnd, waardoor de X5 zowel meer comfort biedt als beter door de bochten komt. Bij de motoren vinden we wederom zes- en achtercilinders, inclusief een volwaardige M-uitvoering met 555 pk.
Kenmerken van deze BMW X5
Het idee om een SUV te maken, ontstaat wanneer Land Rover in handen van BMW komt. Kennis, technologie en onderdelen van de Britse autofabrikant worden veelvuldig gebruikt tijdens de ontwikkeling van de X5. Toch baant de BMW X5 zijn eigen pad, namelijk als SAV (Sports Activity Vehicle). De X5 heeft de looks van een off-roader, maar rijdt eerder als een 5 Serie. Hij is verfijnd, praktisch, comfortabel en daarmee een uitstekende cruiser, maar de wegligging is verrassend scherp. De X5 heeft minimaal een 3.0 benzine of diesel of een machtige benzine-V8.
Kenmerken van deze BMW X5
‘Een van de fraaiste interieurs in zijn klasse’
De BMW X5 mag dan een overwegend sportief karakter hebben, hij komt mogelijk het best tot zijn recht als diesel. De kracht en het koppel, alsmede de robuuste aard van zelfontbranders, maken diesels een uitstekende match voor de X5. Verfijnde drieliter zescilinders zijn de regel, maar er zijn bij recente modellen ook zuinige viercilinders te vinden. Je vindt hem zelfs als genadeloze M50d. Over M gesproken: de X5 M (ook als Competition) is zonder meer het neusje van de zalm met zijn feilloze weggedrag en high-performance V8. De plug-inhybride is interessant als je (volledig) elektrisch wilt rijden.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024