Skoda Enyaq iV

Deze elektrisch aangedreven SUV combineert Skoda’s eigen design met Volkswagen-techniek.

Skoda Enyaq IV 50
Jaap Holman4 minuten leestijd6 november 2024

De Skoda Enyaq iV is niet de eerste elektrische Skoda. Die eer komt toe aan de Citigo. Laatstgenoemde was een kort leven beschoren, dus de Enyaq iV kun je beschouwen als de eerste serieuze elektrische Skoda. Het is er meteen een met serieuze afmetingen, want de Enyaq iV is een flinke SUV. Dat is wel nodig; de hoge opbouw is een vereiste om het accupakket te herbergen. En hoewel veel techniek gedeeld wordt met de Volkswagen ID.4 is de Enyaq voorzien van een geheel eigen design. Met zijn ruimte is de Enyaq iV een uitstekende auto voor het gezin.

De Skoda Enyaq iV plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Voortreffelijke interieurruimte en bagageruimte
  • Optie voor vierwielaandrijving
  • Comfortabel rijgedrag
  • Nadelen
  • Geen bagageruimte aan de voorkant (frunk)
  • Infotainment heeft mogelijk teveel functies
  • Actieradius kan erg variëren

Prestaties en rijcomfort

  • De Enyaq iV Coupé RS is het topmodel
  • Rijgedrag voornamelijk comfortabel
  • Instapmodel met achterwielaandrijving

Exterieur en carrosserievorm

  • Elektrische SUV met stoere smoel
  • Hoog model om accu in bodem kwijt te kunnen
  • Aerodynamisch design t.b.v. de actieradius

Interieur

  • Interieurruimte ruim voldoende
  • Ook bagageruimte prima voor een EV
  • Infotainment met (te) veel functionaliteit

Betrouwbaarheid

  • Elektrische auto’s vergen minder onderhoud
  • Actieradius hangt af van veel factoren
  • Jong model, dus nog niet veel over bekend

Actueel aanbod van de Skoda Enyaq iV op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 35.036

Meest voorkomende bouwjaar

2021

Gemiddelde kilometerstand

60.185 km

Aangeboden auto’s

Vinden(452)

Afbeelding van logo

Skoda Enyaq iV generatie 2020 +

Afbeelding van Skoda Enyaq iV generatie 2020 +

In 2020 verschijnt de Skoda Enyaq iV, al was er in 2017 al een concept. De elektrische SUV krijgt van de Tsjechische fabrikant een stoer ontwerp met opvallende grille. Het instapmodel is uitgerust met aandrijving op de achteras. Dat kun je uitbreiden met aandrijving op de vooras om zo een vierwielaangedreven SUV te krijgen. De zwaardere accu komt niet met betere prestaties, maar de actieradius gaat wel van 390 naar 510 kilometer conform WLTP. In 2022 breidt Skoda het aanbod uit met de Enyaq iV Coupé. Deze heeft een sportief aflopende daklijn en beschikt over dezelfde aandrijving.

Kenmerken van deze Skoda Enyaq iV

  • Eerste serieuze elektrische Skoda
  • Deelt techniek met Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron
  • Flinke bagageruimte, maar geen frunk
  • Ondanks accupakket flinke ruimte aan boord
  • Zicht rondom is niet optimaal

Interessante uitvoeringen van de Skoda Enyaq iV

Topmodel van de Skoda Enyaq iV is de RS. Met twee elektromotoren is deze uitvoering goed voor 299 pk. Dat is overigens wel beperkt beschikbaar voor de bestuurder. Ga je je Enyaq iV voor de dagelijkse kilometers inzetten, dan is de actieradius van het instapmodel al heel netjes. Met 340 kilometer conform WLTP is de gemiddelde bestuurder ruimschoots geholpen voor het woon- werkverkeer. Van de Enyaq iV is ook de zogenaamde ‘Founders Edition’ verschenen. Deze luxe uitgeruste versie heeft onder andere de ‘Crystal Face’ met verlichting in de grille en koper- of zilverkleurige accenten.

Skoda Enyaq IV RS

Veelgestelde vragen over de Skoda Enyaq iV

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • skoda.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024