Kia Picanto review
Kia Picanto SA
De SA-generatie van de Kia Picanto mag het spits afbijten voor deze supercompacte alleskunner. Deze eerste generatie heeft nog een eenvoudig silhouet met hoekige koplampen. Goedkoper autorijden is bijna onmogelijk en toch heeft deze SA Picanto alles wat je nodig hebt. Zelfs een automaat staat in de prijslijst. De 1.0 en 1.1-liter benzinemotoren trekken met respectievelijk 61 en 65 pk geen strepen op het asfalt, maar zijn afdoende voor dit lichte karretje. Hetzelfde geldt voor de 1.1-liter dieselmotor met 75 pk. Hij wordt twee keer opgefrist: in 2007 krijgt hij een nieuw uiterlijk en worden de optiepakketten van hippere namen voorzien. Voor zijn laatste jaar wordt de SA Kia Picanto nog eens opgefrist in 2010, waarbij het exterieur wat sportiever oogt. Belangrijker zijn de wijzigingen aan de binnenkant: vooral het nieuwe stuurwiel oogt een stuk netter en sportiever.
+ Ondanks zijn leeftijd zijn er nog veel exemplaren te vinden.
+ Zowel in aanschaf als gebruik is dit een spotgoedkope auto.
+ Met de facelift is het interieur ook een stuk verbeterd.
- Je moet niet met vijf volwassenen (ver) op reis willen.
- Rechtsachter heeft de SA-generatie van de Picanto een flinke dode hoek.
Kia Picanto TA
Wie Kia een beetje volgt, kent de naam Peter Schreyer. In de jaren tien van deze eeuw tovert hij het merk om van sober tot stoer. Ook de Kia Picanto krijgt voor de TA-generatie voor 2012 deze behandeling van de nieuwe designchef. Buiten het zeer geslaagde nieuwe uiterlijk zijn er enkele andere opvallende zaken. Zo vervalt de diesel en is deze TA Picanto als enige generatie ook met drie deuren verkrijgbaar. Bovendien is er een variant op LPG: de 1.0. Die heeft 67 pk (69 pk op alleen benzine). De 1.2-liter perst er 85 pk uit. Je kunt hem op allerlei manieren aankleden, van luxe tot sportief en zelfs als R-Cross met extra kunststof om terreincapaciteiten te veinzen. Na de facelift in 2015 blijft de driedeurs nog een jaartje leverbaar. Nog een jaar daarna draagt ook de vijfdeurs van de TA-generatie het stokje over aan de volgende Picanto.
+ De TA-generatie kreeg een zeer geslaagde makeover.
+ Tip: een driedeurs is nóg goedkoper.
+ Alles staat tussen het ruime aanbod, ook volgeladen exemplaren.
- De 65 pk driecilinder schiet voor dagelijks gebruik nog wel eens tekort.
- De TA Picanto met 85 pk verbruikt meer dan Kia opgeeft.
- Sommige eigenaren klagen over matig werkende airco.
Kia Picanto JA
Voor de JA-generatie van de Kia Picanto wordt voortgeborduurd op het uiterlijk van zijn voorganger. Hij oogt weer een tandje scherper en stoerder, en is duidelijk klaar voor een nieuwe ronde in de hogere regionen van de verkooplijsten. Zeker als GT-Line staat er een strakke, sportieve mini. Zo’n enorm succes als zijn voorganger is hij niet, maar alsnog doet deze JA Picanto het zeer goed. Naast de bekende 1.0 (die 67 pk produceert in de JA-generatie) en 1.2-liter komt er ook een 1.0 met turbo, goed voor 100 pk. Het interieur neemt, mede dankzij een iets verlengde wielbasis, weer een beetje in afmetingen toe en oogt volwassen en bij de tijd. Er is bovendien weer een terrein-achtige variant, nu X-Line geheten. Na de facelift in 2020 heeft de JA Kia Picanto een licht gewijzigd uiterlijk. De motoren worden bovendien opgefrist om de uitstoot te drukken.
+ Net als zijn voorgangers is de JA Picanto zeer betrouwbaar.
+ Je rijdt nog steeds voor weinig geld in een prima auto.
+ Het onderstel is beter dan dat van zijn voorganger.
- Zo pittig als zijn naam doet vermoeden, zijn de turboloze motoren niet.
- Langere inzittenden zullen de stoelen vlak en kort vinden.
- Hij biedt niet de meeste ruimte in zijn klasse.
Kia Picanto review
Waar veel Kia’s moeite hebben door te breken, deed de Picanto dit op zijn sloffen. Nederland viel massaal voor deze slimme supermini. Daar zijn talloze goede redenen voor, waarvan we een deel gaan belichten in de review van deze Kia Picanto. Is dit de perfecte metgezel voor jouw dagelijkse ritjes?
Rijgedrag Kia Picanto
Hoewel de Kia Picanto een echte budgettopper is, is het rijgedrag lang niet zo spartaans als je wellicht zou verwachten. Natuurlijk is het geen reisauto pur sang, maar voor korte ritten volstaat hij prima. Laat, als je budget het toelaat, de exemplaren met de kleinste motortjes staan. Een beetje meer pit zorgt voor een hoop meer rust in de cabine.
Betrouwbaarheid Kia Picanto
De Picanto mag dan de goedkoopste Kia zijn, ook deze stadsauto geniet de betrouwbaarheid waar het merk voor staat. Grote problemen kent hij simpelweg niet. Daarbij is wel een vereiste, dat de auto tijdig het juiste onderhoud heeft gehad. Is dit niet het geval, dan wil er nog wel eens een probleem ontstaan. Kies dus altijd voor een exemplaar dat volgens de richtlijnen van het merk is onderhouden. Dan profiteer je bovendien nog van fabrieksgarantie op exemplaren jonger dan zeven jaar!
Kosten Kia Picanto
Het mag duidelijk zijn: dit is goedkoop autorijden. Dankzij zijn betrouwbaarheid, lage verbruik en voordelige onderdelen kun je je zelfs met een beperkt budget geen buil vallen aan een Kia Picanto. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten. Geen wonder dat deze autootjes zo mateloos populair zijn!