Renault Clio

Met diverse carrosserievormen en hybride opties is er altijd een Clio die bij je rijstijl past.

Renault Clio
Ivo Pakvis6 minuten leestijd15 april 2025

De Renault Clio is een compacte gezinsauto uit het B-segment die sinds 1990 wordt gemaakt en inmiddels bezig is aan zijn vijfde generatie. De Clio is in de loop der jaren in verschillende carrosserievormen gemaakt, met de drie- of vijfdeurs hatchback als meest populaire uitvoering. De Clio Estate kwam vanaf de derde generatie. In de meest recente jaren is de Clio er eveneens in hybride uitvoering, nadat er decennialang enkel uit benzine of diesel gekozen kon worden. De Clio is uitstekend verkocht en het aanbod op de occasionmarkt is enorm.

De Renault Clio plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Compact en veelzijdig voor dagelijks gebruik
  • Recent uitgevoerde versie heeft hybride optie
  • Prima veiligheidsvoorzieningen in duurdere uitvoeringen
  • Nadelen
  • Beperkte bagageruimte in oudere stationwagens
  • Windgeruis merkbaar bij hogere snelheden
  • Dieselopties zijn beperkt, vooral bij recente modellen

Prestaties en rijcomfort

  • Prima stuurgedrag, sportieve versies een stuk strakker
  • Vlot genoeg, zelfs met een driecilinder 0,9
  • Hoe nieuwer, hoe comfortabeler

Exterieur en carrosserievorm

  • Hatchback meest voorkomende uitvoering
  • Clio Estate vulde een gat in de markt
  • RS-modellen hebben agressieve bodykit

Interieur

  • Meest recente generaties hebben een keurig multimedia-interieur
  • Oudere Clio’s van binnen erg gedateerd
  • Bagageruimte Estate niet enorm, maar genoeg voor klein gezin

Betrouwbaarheid

  • In de regel een betrouwbare auto
  • Eerste generatie is roestgevoelig
  • Met name bij vroege generaties zijn onderhoudsboekjes noodzaak

Actueel aanbod van de Renault Clio op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

11.957

Meest voorkomende bouwjaar

2017

Gemiddelde kilometerstand

108.683 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(3.918)

Afbeelding van logo

Renault Clio per generatie 2019+

Afbeelding van Renault Clio per generatie 2019+

De vijfde en meest recente generatie van de Renault Clio wordt gebouwd vanaf 2019 en bevat onder andere een hybride uitvoering, die 140 of 145 pk levert. Benzine en diesel zijn aanwezig, al is het aanbod dieselmotoren bijzonder beperkt, met slechts één blok, in de vorm van de dCi 85. De TCe-motoren zijn talrijker en lopen uiteen van 90 pk tot 130 pk. Qua vormgeving is deze Clio strakker gemaakt en hij deelt veel techniek met de Renault Captur en de Nissan Juke. De uitrusting in de duurdere modellen is uitstekend, met onder andere parkeerhulp, 360 graden camera en rijbaanassistent.

Kenmerken van deze Renault Clio

  • Aangevuld met hybride Clio
  • Strakkere vormgeving
  • Aanbod dieselmotoren zeer beperkt
  • Enkel verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback
  • Prima veiligheidsuitrusting in de duurdere modellen
  • R.S. Line voor liefhebbers van een sportieve look
Afbeelding van logo

Renault Clio per generatie 2012 - 2019

Afbeelding van Renault Clio per generatie 2012 - 2019

De vierde generatie van de Renault Clio is een populaire geweest, wat voor een groot deel kwam dankzij zijn aantrekkelijke prijs en prima bouwkwaliteit. De Clio IV kwam als hatchback en als estate en hoewel de kofferbak van de stationwagen zeker niet tot de ruimste behoort met 443 liter inhoud, is het een prima gezinswagen. De benzinemotoren waren vrij talrijk met de 0.9 als instapper en de 1.6 met 200 pk als sterkste uitvoering in de Clio RS en diens varianten. Het dieselaanbod was beperkt, met de 1.5 dCi als enige optie. Deze dieselmotor levert 90 pk.

Kenmerken van deze Clio

  • Beschikbaar als hatchback en estate
  • Stationwagens zeldzaam in B-segment, dus de Clio vulde een gat in de markt
  • Zeer goed verkocht
  • Veel windgeruis op snelheid
  • Oudere dynamo’s kunnen slijtage vertonen
Afbeelding van logo

Renault Clio per generatie 2005 - 2012

Afbeelding van Renault Clio per generatie 2005 - 2012

In 1990 kwam Renault met de opvolger van de Renault 5. Die compacte hatchback had Renault grote successen bezorgd in de jaren ‘80 en in 1990 werd de Renault Clio gepresenteerd als diens evolutie. Deze Clio’s kwamen enkel als hatchback en beschikten over benzine- en dieselmotoren zonder al teveel opsmuk. Er waren enkele sportieve uitvoeringen op de markt die de 100 pk passeerden, zoals de iconische Clio Williams met zijn gouden velgen. Deze generatie van de Renault Clio is inmiddels moeilijk te vinden.

Kenmerken van deze Renault Clio

  • Beschikbaar als hatchback en estate
  • 200 pk sterke zestienklepper trekt lekker door
  • Staat bekend als een nette, betrouwbare auto
  • In verband met de gemiddelde leeftijd is de nodige zorg welkom
  • Dieselaanbod beperkt
Afbeelding van logo

Meer Renault Clio generaties

Interessante uitvoeringen van de Renault Clio

Waar de Renault Clio in de regel een buitengewoon gangbare, compacte gezinswagen is, zijn er enkele sportieve uitvoeringen bekend die zeer capabel zijn. De RS-uitvoeringen zijn sportieve versies van bestaande Clio’s, met evenveel zitplaatsen en bagageruimte, maar met een dijk van een motor die diverse sportwagens in de schaduw kan zetten. De meest krankzinnige van allemaal is echter de Clio V6, gebaseerd op de Clio II. De V6 direct achter de voorstoelen produceert 227 of 252 pk, afhankelijk van het bouwjaar. Het zijn linke auto’s, die behoorlijk kunnen bijten. Wees op je hoede, zeker in de regen.

Renault Clio V6

Veelgestelde vragen over de Renault Clio

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • caranddriver.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025