De Kia Niro is een veelzijdige middenklasse crossover, beschikbaar als standaard hybride, PHEV en EV.
De Kia Niro is sinds 2016 een graag geziene gast tussen de middenklasse crossovers. De Zuid-Koreaan is immers betaalbaar, rijk uitgerust en altijd spaarzaam. De Niro is er namelijk als hybride, plug-inhybride en volledig elektrische versie. Door de iets hogere zit is het zicht op de weg prima, terwijl de auto ook nog behoorlijk wat binnen- en bagageruimte biedt. De Kia Niro staat bovendien voor veiligheid, betrouwbaarheid en comfort. Met een actieradius van 460 kilometer is de EV zeer praktisch inzetbaar. Dankzij batterijverwarming laadt de Kia Niro EV ook snel bij koud weer.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de Kia Niro staat op een ander platform dan zijn voorganger. Het gevolg: meer binnenruimte. In de kofferbak past voortaan 451 liter. De botsveiligheid nam eveneens toe, terwijl de autonome parkeerpiloot nieuw is. Van een afstandje zie je de Niro inparkeren. Het interieur is grotendeels knooploos en oogt strak en opgeruimd. Opvallend in zijn looks zijn de 'Aero C'-stijlen in contrastkleur en boemerangvormige achterlichten. Net zoals de eerste generatie is de Kia Niro er weer als hybride, plug-inhybride en EV. Die elektrische versie is er alleen nog met een 64,8 kWh-accupakket.
Kenmerken van deze Kia Niro
De eerste generatie Kia Niro heeft altijd een elektromotor aan boord, want de crossover is er als stekkerloze hybride, plug-inhybride én volledig elektrisch aangedreven variant. De Kia Niro Hybrid haalt met gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Mits je de batterij veel oplaadt, is de plug-inhybride evenmin een slokop. De Kia Niro staat bekend om zijn hoge mate van rijcomfort en grote betrouwbaarheid. Grootste euvel bij de Kia Niro uit de eerste bouwjaren is dat de boordcomputer een foutmelding geeft. Na een terugroepactie zou dat verholpen moeten zijn. De hybrid heeft meer bagageruimte dan de PHEV.
Kenmerken van deze Kia Niro
Wie een zuinige auto zoekt, komt met de stekkerloze hybride Niro al aan zijn trekken. Een verbruik van 1 op 20 is zeer realistisch. De plug-inhybride kan nog zuiniger voor de dag komen, mits je het batterijpakket maar vaak genoeg oplaadt. Wens je een Kia Niro met een wat kleinere accu, dan biedt de eerste generatie uitkomst met een 39,2 kWh-batterijpakket. De tweede generatie is alleen leverbaar met een 64,8 kWh-accu. De meest luxe Kia Niro is de ExecutiveLine. Ultiem parkeergemak biedt een Niro voorzien van RSPA: automatisch parkeren op afstand.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025
en is voor het laatst bijgewerkt op 19 juni 2025