De Toyota Aygo stond altijd bekend om zijn enorme betrouwbaarheid en is nu completer dan ooit.
De Toyota Aygo is een Japanse stadsauto met twee volbloed Franse broertjes: de Peugeot 107 en Citroën C1. Hoewel de eerste generaties op uiterlijke wijzigingen na identiek zijn, staat de Aygo sinds 2022 op eigen benen als Aygo X. Die crossover pakt uit met een hoog veiligheidsniveau, enorme betrouwbaarheid en inmiddels behoorlijk goed weggedrag. Tot aan de facelift in 2018 stond de Aygo immers niet bekend als de meest verfijnd rijdende compacte hatchback. Je haalt extra frivoliteit in huis als je kiest voor een uitvoering met tweekleurige carrosserie, waarbij de dakkleur een fraai contrast vormt met de basis lakkleur.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Toyota Aygo heet met ingang van de derde jaargang Aygo X. De zitpositie is iets hoger, wat tot meer overzicht en veiligheid moet leiden. Echter is dode hoek van de stadsauto gigantisch. De veiligheidsuitrusting is daarentegen riant en met de betrouwbaarheid zit het ook goed. De 1.0-liter benzinemotor levert nog altijd 72 pk aan vermogen, waarmee de Aygo geen uitgesproken vlotte jongen is. Het onderstel is comfortabel genoeg voor ook lange snelwegritten. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, waardoor de ideale zitpositie vinden lastig kan zijn. De kofferruimte is, zelfs voor zijn klasse, beperkt.
Kenmerken van deze Toyota Aygo
De bagageruimte van de tweede generatie Toyota Aygo groeide flink ten opzichte van zijn voorganger, maar redt het nog altijd niet bij veel van zijn concurrenten. Waarin de Toyota zich ook verbeterde zijn de rijeigenschappen. Vooral na de facelift van 2018 is het onderstel aangepakt, waardoor de Aygo vooral aan comfort en rust wint op de snelweg. De keuze valt automatisch op de 1,0-liter driecilinder motor, de enige beschikbare krachtbron. Het vermogen steeg na de facelift van 68 naar 72 pk. Een net gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 21 is mogelijk, waarbij 1 op 17 echter realistischer is.
Kenmerken van deze Toyota Aygo
Samen met de nagenoeg identieke Peugeot 107 en Citroën C1 vormt de eerste generatie van de Toyota Aygo het zogenaamde ‘Citybug’-trio: stadsauto’s in pocketformaat. Hoewel de Aygo betaalbaar en wendbaar is, is comfortabel autorijden ver te zoeken. De driecilinder motor moet flink aanpoten om met het overige verkeer mee te kunnen, terwijl de harde vering elke hobbel laat voelen. De vijfbak schakelt behoorlijk houterig. Vanbinnen is er weinig ruimte. Volwassenen van normale lengte passen onmogelijk op de achterbank. De stoelen zijn behoorlijk vlak. Wel fijn aan de Aygo: zijn lage brandstofverbruik en hoge betrouwbaarheid. Punt van aandacht is de waterpomp.
Kenmerken van deze Toyota Aygo
De Toyota Aygo is er, al is het een zeldzaamheid, ook met 54 pk sterke viercilinder D-4D dieselmotor. Op papier zou die oliestoker op één liter diesel bijna 25 kilometer kunnen doen. Een tijdje is de Aygo ook leverbaar geweest met (storingsgevoelige) halfautomaat. Zonaanbidders gaan op zoek naar de x-wave (later x-wave Style) die voorzien is van een vouwdak dat bijna over het hele oppervlak van het dak zich opent. Topversie binnen de derde generatie is de Toyota Aygo Premium, ook voorzien van cabriodak.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024