Trefwoord
Deuren
Postcode & Straal
Dagen op Gaspedaal.nl
Autobedrijf / Particulier
Schade
Opties
Kleuren
Garantie
NAP
Btw
2.344 occasions gevonden
Mail alert instellen
Sorteer op:

Auto niet gevonden?


Porsche occasions

Ferdinand Porsche zette volgens de Porsche-archieven op 25 april 1931 zijn eigen ingenieursbureau op in het Duitse Stuttgart. Op dat moment was hij al een gerenommeerde naam in de nog jonge auto-industrie. Hij had gewerkt voor fabrikanten als NSU, Austro-Daimler, Steyr en Mercedes-Benz, maar zijn eerste auto-ontwerp dateerde al uit 1896.

Vanuit zijn nieuwe bedrijf in Stuttgart ging de in 1875 geboren ontwerper/uitvinder zelfstandig verder, maar nog altijd lag het zwaartepunt van zijn activiteiten in de auto-industrie. Zo was zijn meest bekende vooroorlogse project de door het Nazi-regime bedachte KdF-Wagen, die uiteindelijk zou uitgroeien tot de Volkswagen Kever. Maar Porsche was ook betrokken bij de Grand Prix auto’s van Mercedes-Benz en Auto-Union, die de vooroorlogse Grand Prixracerij domineerden.

In de Tweede Wereldoorlog richtte Porsche zich op het ontwerp en de productie van oorlogsvoertuigen, waaronder tanks en van de Kever afgeleide militaire varianten. Toen de geallieerde bombardementen op Stuttgart te hevig werden, verhuisde hij zijn bedrijf gedeeltelijk naar het Oostenrijkse Gmünd, in de zuidelijke regio Karinthië. Daar zou Porsche blijven tot 1950, voordat het weer naar Stuttgart terugkeerde. Een jaar later overleed Ferdinand Porsche. Zijn zoon Ferry nam het stokje over.

In Gmünd had Ferry de beroemde 356 ontwikkeld, waarvan de eerste 52 exemplaren in een klein productiecomplex even buiten het stadje werden gebouwd. Aangedreven door een achterin geplaatste 40-pk motor uit de Kever, werd dit model de blauwdruk voor de sportwagens die zouden volgen. De 356 was licht, wendbaar en ook nog comfortabel en betrouwbaar. Het wagentje werd meteen een succes.

In de jaren 50 begon de firma Porsche zijn eigen motoren te bouwen; er kwamen steeds krachtiger versies van de 356 op de markt, maar ook werd er hard gewerkt aan een opvolger. Die werd in 1963 voor het eerst getoond en borduurde voort op de architectuur van zijn voorvader. De Porsche 911 had een achterin geplaatste, luchtgekoelde zescilinder boxermotor van 130 pk en een weggedrag waar menige sportieve autorijder zich ernstig in verslikte. In de loop der jaren werd het verraderlijke weggedrag van de 911 steeds verder uit de auto gefilterd. De 911 groeide uit tot een sportwagenlegende, gebouwd in talloze versies en varianten, met steeds meer pk’s en innovatieve technologie aan boord. Het exclusieve model werd de ruggengraat van het bedrijf Porsche.

Porsche modellen

Naast de 911 ontwikkelde Porsche in de loop der tijd veel andere modellen, zoals de Porsche 914, 928 en het aan elkaar verwante trio 924/ 944/ 968. Tegen de eeuwwisseling besloot Porsche zijn modelprogramma uit te breiden met een aantal modellen die de merkwaarden van Porsche in andere marktsegmenten moesten gaan uitdragen. Het huidige modelprogramma bestaat naast de 911 uit de 718 Boxster, een open sportwagen met middenmotor die onder de 911 is gepositioneerd, en diens gesloten broer, de Cayman. Daarnaast zijn er de Panamera, een sportieve vierdeurs limousine, de zeer succesvolle Cayenne, een rappe SUV, en de kleinere Macan, een middenformaat SUV. Topmodel is de 918 Spyder, een supersportwagen met hybride technologie.

Porsche is sinds dag één actief geweest in de autosport met vrijwel alle modellen die het ooit heeft gebouwd én een onafzienbare reeks speciaal gebouwde race- en rallywagens. De 911 is sinds zijn introductie niet weg te denken op de internationale circuits, maar ook in rally-evenementen. Porsche is recordhouder met de meeste overwinningen in de 24 uur van Le Mans (17), en won met de legendarische Porsche 959 meermalen de zware rally Parijs-Dakar. Porsche is als motorleverancier ook jarenlang actief geweest in de Formule 1. Naast zijn activiteiten in de GT-racerij is Porsche momenteel actief in het World Endurance Championship (WEC), waar de 24 Uur van Le Mans deel uitmaakt.

Let op! Dit is de testomgeving van GasPedaal.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.