BMW 5 Serie E60/E61
De E60 (Touring: E61) BMW 5 Serie werd bij zijn lancering in 2003 met gemengde kritieken ontvangen. Niet iedereen kon het controversiële design waarderen. Dat zie je ook terug in de occasionprijzen, die aantrekkelijker zijn dan die van conservatiever vormgegeven 5 Series. In de E60 debuteerden enkele interessante zaken als iDrive, head-up display en adaptive cruise control. Maar het belangrijkste was de sensationele V10 die voor het eerst – en laatst – in de M5 werd gelepeld. Sinds 11 jaar keerde de M5 in 2007 ook als (gefacelifte) Touring terug. Voor de ‘gewone’ automobilist is er daarnaast ruime keuze uit benzine- (170 tot 367 pk) en dieselmotoren (163 tot 286 pk). Liefhebbers van vierwielaandrijving kunnen de E60 525xi, 530xi of 530xd aanvinken.
+ Niet de meest geliefde – en dat zie je terug in de occasionprijzen.
+ Je kunt een volwaardige sedan óf stationwagon met machtige V10 rijden.
+ Dit is de eerste 5 Serie met iDrive en adaptive cruise control.
- Het uiterlijk is voer voor discussies.
- De E60/E61 M5 staat niet te boek als meest betrouwbare M5.
- Zuinigere motoren kwamen pas na de facelift.
BMW 5 Serie F10/F11/F07
De in 2010 gelanceerde F10 5 Serie is, net als de 7 Serie uit die periode, minder controversieel vormgegeven dan zijn voorganger. De M5 Touring werd de nek omgedraaid, evenals de V10 – dat werd een twinturbo V8. Over V8-motoren gesproken: de F11 BMW 5 Serie Touring is de laatste Touring met een V8. Van deze – en alleen deze – generatie is er ook een 5 Serie GT met modelcode F07. In tegenstelling tot de 3 GT, was deze grote hatchback een enorm succes. De reden dat alleen de F10 5 Serie een GT als broer kreeg, was simpel: hierna werd de auto omgedoopt tot 6 Serie. Benzinerijders kunnen hun hart ophalen met motoren die 184 tot 450 pk leveren (560 tot 575 pk voor de M5) en dieselaars doen het met vermogens van 143 tot 381 pk. Vanaf 2013 kon je ook hybride rijden met de
Fünfer dankzij de 340 pk sterke 5 ActiveHybrid.
+ Voor het eerst kon je een hybride
Fünfer rijden.
+ De twinturbo V8 in de M5 is betrouwbaarder dan de V10.
+ Uiterlijk is hij een stuk minder controversieel dan zijn voorganger.
- Een goed exemplaar mag wat kosten.
- De distributieketting kan bij viercilinders los gaan zitten.
BMW 5 Serie G30/G31/F90
In 2017 loste de G30 BMW 5 Serie zijn voorganger af, later gevolgd door de G31 5 Serie Touring. Ook de hatchback kreeg een opvolger, maar dan in de vorm van de 6 Serie GT (G32). Net als zijn voorganger, heeft de BMW M5 (modelcode F90) een twinturbo V8, nu met 600 pk. Na de facelift in 2020 is hij er ook als M5 Competition (625 pk) en M5 CS (635 pk). ‘Reguliere’ benzinemotoren variëren in vermogen van 184 tot 530 pk. Dieselmotoren zijn 150 tot 400 pk sterk. Aanvankelijk wordt de G30 5 Serie met één hybride aandrijflijn gelanceerd; de 252 pk sterke 530e. Na de facelift komen daar de 520e (204 pk) en 545e (394 pk) bij, en perst de 530e er 292 pk uit. Vanaf de 520d kun je alle diesels met vierwielaandrijving krijgen, voor benzine en hybride moet je minimaal een 530 aanvinken.
+ Vooral na de facelift heb je ruime keuze uit hybride aandrijflijnen.
+ Het is dé rijdersauto in zijn segment, maar ook een comfortabele keuze.
+ De achttraps automaat schakelt onovertroffen.
- Zijn populariteit maakt hem verre van goedkoop.
- Het alarm met track & trace kan in parkeergarages wel eens verbindingsproblemen hebben en daardoor weigeren.
- Achter in- en uitstappen biedt in de sedan nog ruimte voor verbetering.
BMW 5 Serie review
De BMW 5 Serie valt in alles mooi tussen de grotere
7 Serie en kleinere
3 Serie in. Dat geldt voor de binnenruimte, de rijeigenschappen en de kosten. Hoe dat zich vertaalt naar de praktijk, lees je in deze review.
Rijgedrag BMW 5 Serie
Een BMW 5 Serie doet zijn badge op de weg eer aan en rijdt bijzonder goed.
Freude am fahren is het motto van
BMW en dat zie je in deze auto’s terug. Verwacht echter geen sportauto (tenzij je de
M5 koopt). De 5 Serie is meer op comfort gebouwd dan zijn kleine broer, maar uiteraard niet zo luxe als zijn veel duurdere grote broer. Dat geeft de ideale mix voor het hogere zakensegment – waarin deze auto sinds jaar en dag favoriet is.
Betrouwbaarheid BMW 5 Serie
De degelijke Duitse techniek in de BMW 5 Serie staat als zeer betrouwbaar te boek. Op wat kleine euveltjes na, scoort elke generatie zeer goed op betrouwbaarheid. Uiteraard is het belangrijk dat je bij de aankoop van een tweedehands 5 Serie controleert of het onderhoud tijdig en goed is uitgevoerd. Is dat het geval, dan gaat een
Fünfer makkelijk honderdduizenden kilometers mee.
Kosten BMW 5 Serie
Een BMW 5 Serie geen goedkope auto om te rijden. Hij is vrij fors, zwaar en duur, en dat zie je terug aan het verbruik, de wegenbelasting en je verzekeringspremie. Zetten we de kosten echter af tegen die van zijn belangrijkste concurrenten – de Mercedes-Benz E-klasse en Audi A6 – dan ben je met de BMW voordeliger uit.