Grofweg bestaan er vier generaties Renault Mégane occasions. De eerste komt uit de bouwjaren 1995-2002. De sedan en hatchback hebben een achterruit die scheef afloopt. De hatchback van de tweede generatie, uit de jaren 2002-2009, heeft een achterruit die bijna verticaal staat met daaronder een uitstekend rond achterste. De achterkant van de derde generatie hatchbacks (2008-2016) is weer in zijn geheel veel ronder. Dat geeft deze Méganes een sportief voorkomen. Bij de nieuwste generatie vallen vooral het grote Renault-logo op de neus en de futuristisch gevormde lamppartijen op.
Een tweedehands Renault Mégane kopen
Ga je een tweedehands Renault Mégane kopen, dan zie al snel dat het grootste deel van het enorme aanbod uit stationwagons bestaat. Deze bieden veel extra bagageruimte. Je hebt er ongeveer twee keer zoveel van als van de hatchbacks. Ook concurrenten als de
Ford Focus en de
Volkswagen Golf zijn overigens verkrijgbaar als stationwagon. Daarnaast staat de naam Mégane ook nog op MPV's uit de jaren 1996-1999, maar dan wel met de toevoeging 'Scenic'. De
Renault Scénic bestaat sinds 1999 als zelfstandig model. Andere variaties zijn de Renault Mégane Coupé en de Coupé-cabriolet, die gewoon Cabriolet heet als hij uit de jaren 1997 tot en met 2003 komt.
Coupés uit de bouwjaren 2009 tot 2016 kan je - evenals de tweedehands Renault Mégane van na 2016 - kopen in een
Megane RS-uitvoering. Die letters staan voor 'Renault Sport'. Deze snelle auto's beschikken over motoren van 250 tot 300 PK. In de snelste exemplaren kan je in ongeveer zes seconden optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur. Het kan allemaal ook wat langzamer en ecologisch meer verantwoord; met een bijna nieuwe plug-in hybride krijg je 158 PK die de acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in net iets minder dan tien seconden kunnen realiseren.
De prijs van Renault Mégane occasions
Met zoveel mogelijkheden kan het haast niet anders dan dat ook de prijs van Renault Mégane occasions enorm kan variëren. De snelle RS heeft het hoogste prijskaartje. De net ingereden hybrides volgen. De laagste prijs betaal je voor de talrijke intensief gebruikte exemplaren van de eerste of tweede generatie. Dit zijn de Méganes die aantonen dat het wagens zijn die onder de juiste omstandigheden makkelijk een paar ton kunnen rijden.
Het aardige is dat ook de prijs van de meer speelse Renault Mégane occasions heel erg mee kan vallen, mits je genoegen wilt nemen met een ouder exemplaar. Er bestaat een vrij uitgebreid aanbod van voordelige coupés en cabrio's die nog lang niet aan het einde van hun levensduur zijn. Mocht je aanschaf overwegen, kijk dan wel goed naar de onderhoudshistorie en let goed op sporen van intensief gebruik. Bij cabrio's is het altijd verstandig om de dakconstructie goed te inspecteren.
Meer Renault Megane modellen
Bekijk ook
Renault Megane occasions of meer informatie over de
Renault Megane op AutoTrack en
Renault Megane occasions op AutoWereld.