De Captur biedt ruimte voor vijf volwassenen en opvallende prestaties, zelfs met de kleinste motoren.
De Renault Captur is een compacte, vijfdeurs SUV uit het B-segment. De Captur is sinds 2013 op de markt en deelt zijn platform onder andere met de Renault Clio, waarvan vooral in het interieur veel is geleend. In 2019 werd de tweede generatie van deze populaire SUV gepresenteerd, nadat de eerste generatie in 2017 al een facelift had gekregen. Naast een vernieuwd uiterlijk en een verbeterde uitrusting, kreeg de Captur vanaf 2019 de toevoeging van hybride motoren. Het verwantschap met de Renault Clio is in de Captur goed te merken, wat deels heeft bijgedragen aan zijn populariteit.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de Renault Captur kreeg een grondige opfrisbeurt, wat onder meer zorgde voor iets grotere afmetingen, een strakkere look en een aanzienlijk verbeterd interieur. De toevoeging van hybride motoren (stekkerloos in de vorm van de E-Tech, maar plug-in kan eveneens) is een belangrijke ontwikkeling en sluit volledig aan op de vraag vanuit de markt. Motorisch begint het met een 95 pk sterke 1,0 en eindigt het met een hybride motor die 158 pk levert. Een gulden middenweg is de variant met 131 pk, wiens motor lekker vlot reageert en waarvan de prijs aanzienlijk lager ligt.
Kenmerken van deze Renault Captur
Helemaal de eerste was hij niet, maar de eerste generatie van de Renault Captur wordt over het algemeen gezien als een belangrijke trendsetter in het segment van de crossover SUV’s. De auto is extreem goed verkocht en zodoende zeer talrijk aanwezig als occasion. De Captur maakte gebruik van het Clio-onderstel en diens motoren, wat betekent dat het barst van de TCe- en dCi-motoren, met 90 pk als minimum en 120 pk als maximum. Prima motoren, die relatief zuinig zijn en – eenmaal op gang – lekker vlot doorrijden. Het topmodel is, sinds de facelift in 2017, de goed uitgeruste Initiale Paris.
Kenmerken van deze Renault Captur
'Interieur tweede generatie een duidelijke verbetering'
De Renault Captur is geen overdreven luxe of sportieve auto, maar Renault heeft twee uitvoeringen gebracht die in ieder geval een poging doen om die status te bereiken. De Initiale Paris is verreweg de best uitgeruste Captur en het topmodel binnen de lijn. Met lederen bekleding en een hele reeks toeters en bellen op het gebied van veiligheid en luxe, kom je hierin niets tekort. Liefhebbers van een sportief uiterlijk kiezen de R.S. Line. Motorisch identiek aan alle andere Capturs, maar hij oogt sportiever dankzij zijn brede schouders, grotere wielen en stoere details in het interieur.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025