De Fiesta is 7 generaties later nog steeds bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen en betrouwbaarheid.
In 1976 komt Ford met de Fiesta als tegenstrever van onder meer de Fiat 127, Renault 5 en Volkswagen Polo. Tijdens de oliecrisis was er bovendien ruimte voor een compact en zuinig model. Bijna een halve eeuw is de Fiesta onder ons, als in 2024 het feestje over is. De Fiesta heeft in die decennia zeven generaties lang indruk gemaakt met zijn uitstekende rijeigenschappen en betrouwbaarheid terwijl de hatchback ook voldoende ruim bleek voor vier volwassenen. Bijzonder is de Ford Fiesta ST die het door de jaren heen schopt tot een vermogen van 200 pk.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De zevende generatie Ford Fiesta is de laatste in een lange geschiedenis. Ford pakt nog één keer uit met een hatchback die bovenmatig goed stuurt en lekker betrouwbaar is. Het Amerikaanse merk besteedt vooral veel aandacht aan het interieur waar het SYNC 3-multimediasysteem de ster is. Ook tilde Ford de veiligheid naar een hoger plan. De zevende Fiesta werd 7 cm langer dan zijn voorganger en is er wederom met tal van 1,0-liter EcoBoost-motoren. Krachtigst is de 140 pk-versie. De sportieve ST haalt zelfs 200 pk uit zijn 1,5-liter driecilindermotor. Er zijn ook 2 diesels beschikbaar.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
De zesde generatie Fiesta deelt zijn platform met de Mazda 2. Ford introduceert een speciale eco-versie. Deze Econetic heeft een 1,6-liter TDCi dieselmotor die slechts 98 gram CO2 uitstoot. Vanaf 2013 is de Fiesta ook te vinden met verschillende driecilinder 1,0-liter Ecoboost-motoren die zowel zuinig als krachtig zijn. Het design gaat in 2015 op de schop, waarbij de trapeziumvormige grille autoliefhebbers doen denken aan de neus van een Aston Martin. Natuurlijk is ook de Ford Fiesta ST terug. Ditmaal is er een 1,6-liter turbomotor aan boord die goed is voor een vermogen van 182 pk.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
De vijfde generatie Ford Fiesta groeide een stuk ten opzichte van zijn voorganger. Voor eerst was de Fiesta ook leverbaar met turbodieselmotoren. Eveneens was er weer een sportieve topversie van de partij: de 150 pk sterke ST. De vijfde Fiesta scoort net als zijn voorganger op het vlak van prima rijeigenschappen en bovenmatige betrouwbaarheid. In sommige gevallen kan de auto volgens de Wegenwacht op 3 cilinders gaan lopen, omdat er (regen-)water in de bougieschachten terechtkomt. De zitpositie voorin in de Fiesta is optimaal vanwege de grote mate van verstelbaarheid van stoelen en stuur, terwijl achterin ook volwassen passagiers passen.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
Tussen 1976 en 2002 verschijnen de eerste 4 generaties van de Ford Fiesta. De concurrent van de Volkswagen Polo maakt indruk met prima rijeigenschappen die maximaal tot uiting komen in sportieve topversies, zoals de XR2. De eerste 2 generaties lijken technisch sterk op elkaar, waarbij de tweede generatie rondere vormen kent. Met de tweede generatie is een CVT-automaat leverbaar. De derde Fiesta is er voor het eerst ook als vijfdeurs, terwijl de Courier-bestelautoversie ruimte biedt. De vierde Fiesta in rij heeft in de Mazda 121 een broertje. Na de facelift in 1999 volgt de Fiesta het New Edge-design van Ford.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
De Ford Fiesta met driecilinder 1,0-liter EcoBoost benzinemotor is interessant voor wie een zuinige auto zoekt die toch flink wat pit heeft. Die fijne driecilinder is in heel wat Fiesta’s van nieuwere generaties te vinden in tal van vermogensvarianten. Wie echt veel power wil, kan altijd terecht bij de zeer sportieve Ford Fiesta ST, die tot 200 pk aan vermogen levert. De Ford Courier op basis van de Fiesta biedt de meeste ruimte. Sinds de tweede generatie is de Ford Fiesta ook te vinden met automaat. Eerst als CVT, later als zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024