De Ford Fiesta plus- en minpunten
- Voordelen
- Uitstekende rijeigenschappen en betrouwbaarheid
- Ruim interieur voor een compacte auto
- Diverse zuinige EcoBoost-motoren
- Nadelen
- Sommige generaties hebben problemen met water in bougieschachten
- Achterbank kan krap aanvoelen
- Hogere onderhoudskosten voor sportieve ST-versies
Prestaties en rijcomfort
- Snelle uitvoeringen: Ford Fiesta ST
- Elke generatie staat bekend om zijn fijne rijgedrag
- Breed assortiment aan EcoBoost-motoren die zuinig en krachtig zijn
Exterieur en carrosserievorm
- Ford Fiesta is er als drie- en vijfdeurs hatchback en als Courier-bestelautoversie
- In zesde generatie na de facelift doet trapeziumvormige grille zijn intrede
- Zevende generatie heeft sportiefste looks
Interieur
- Grote mate van verstelbaarheid van stoel en stuur
- Ford Fiesta biedt ruimte aan vier volwassenen
- SYNC-infotainmentsysteem is nieuwere generaties
Betrouwbaarheid
- Betrouwbare Ford-techniek door de generaties heen
- Schakelkabels zesde generatie kunnen los gaan
- De 1.0 Ecoboost-motoren in de zevende generatie vragen om tijdig olie verversen
Actueel aanbod van de Ford Fiesta op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 9.463
Meest voorkomende bouwjaar
2018
Gemiddelde kilometerstand
121.615 km
Aangeboden auto’s
Ford Fiesta generatie 2017-2024

De zevende generatie Ford Fiesta is de laatste in een lange geschiedenis. Ford pakt nog één keer uit met een hatchback die bovenmatig goed stuurt en lekker betrouwbaar is. Het Amerikaanse merk besteedt vooral veel aandacht aan het interieur waar het SYNC 3-multimediasysteem de ster is. Ook tilde Ford de veiligheid naar een hoger plan. De zevende Fiesta werd 7 cm langer dan zijn voorganger en is er wederom met tal van 1,0-liter EcoBoost-motoren. Krachtigst is de 140 pk-versie. De sportieve ST haalt zelfs 200 pk uit zijn 1,5-liter driecilindermotor. Er zijn ook 2 diesels beschikbaar.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
- SYNC 3-multimediasysteem is de ster in het interieur
- Groot aanbod aan 1,0-liter EcoBoost-motoren
- Ford Fiesta ST is goed voor 200 pk
- De Ford Fiesta werd weer langer en breder dan zijn voorganger
- Betrouwbaarheid en goede rijeigenschappen zijn gebleven
Ford Fiesta generatie 2008-2017

De zesde generatie Fiesta deelt zijn platform met de Mazda 2. Ford introduceert een speciale eco-versie. Deze Econetic heeft een 1,6-liter TDCi dieselmotor die slechts 98 gram CO2 uitstoot. Vanaf 2013 is de Fiesta ook te vinden met verschillende driecilinder 1,0-liter Ecoboost-motoren die zowel zuinig als krachtig zijn. Het design gaat in 2015 op de schop, waarbij de trapeziumvormige grille autoliefhebbers doen denken aan de neus van een Aston Martin. Natuurlijk is ook de Ford Fiesta ST terug. Ditmaal is er een 1,6-liter turbomotor aan boord die goed is voor een vermogen van 182 pk.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
- Driecilinder EcoBoost-motoren zijn zuinig en behoorlijk krachtig
- Ford Fiesta ECOnetic is zuinige diesel
- Na facelift in 2015 krijgt de Fiesta een trapeziumvormige grille
- Ford Fiesta ST levert voortaan 182 pk
- Scherpe besturing en fijne vering en demping zijn gebleven
Ford Fiesta generatie 2002-2008

De vijfde generatie Ford Fiesta groeide een stuk ten opzichte van zijn voorganger. Voor eerst was de Fiesta ook leverbaar met turbodieselmotoren. Eveneens was er weer een sportieve topversie van de partij: de 150 pk sterke ST. De vijfde Fiesta scoort net als zijn voorganger op het vlak van prima rijeigenschappen en bovenmatige betrouwbaarheid. In sommige gevallen kan de auto volgens de Wegenwacht op 3 cilinders gaan lopen, omdat er (regen-)water in de bougieschachten terechtkomt. De zitpositie voorin in de Fiesta is optimaal vanwege de grote mate van verstelbaarheid van stoelen en stuur, terwijl achterin ook volwassen passagiers passen.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
- Voor het eerst met turbodieselmotoren
- Sportieve ST-versie levert 150 pk
- Grote mate van betrouwbaarheid
- Goede zitpositie voorin
- Scherp sturende auto
Ford Fiesta generatie 1976-2002

Tussen 1976 en 2002 verschijnen de eerste 4 generaties van de Ford Fiesta. De concurrent van de Volkswagen Polo maakt indruk met prima rijeigenschappen die maximaal tot uiting komen in sportieve topversies, zoals de XR2. De eerste 2 generaties lijken technisch sterk op elkaar, waarbij de tweede generatie rondere vormen kent. Met de tweede generatie is een CVT-automaat leverbaar. De derde Fiesta is er voor het eerst ook als vijfdeurs, terwijl de Courier-bestelautoversie ruimte biedt. De vierde Fiesta in rij heeft in de Mazda 121 een broertje. Na de facelift in 1999 volgt de Fiesta het New Edge-design van Ford.
Kenmerken van deze Ford Fiesta
- XR2 als sportieve topversie
- Tweede generatie ook met CVT-automaat
- Zeer goede rijeigenschappen
- Betrouwbaar model
- Vierde generatie volgt New Edge design
Interessante uitvoeringen van de Ford Fiesta
De Ford Fiesta met driecilinder 1,0-liter EcoBoost benzinemotor is interessant voor wie een zuinige auto zoekt die toch flink wat pit heeft. Die fijne driecilinder is in heel wat Fiesta’s van nieuwere generaties te vinden in tal van vermogensvarianten. Wie echt veel power wil, kan altijd terecht bij de zeer sportieve Ford Fiesta ST, die tot 200 pk aan vermogen levert. De Ford Courier op basis van de Fiesta biedt de meeste ruimte. Sinds de tweede generatie is de Ford Fiesta ook te vinden met automaat. Eerst als CVT, later als zeventraps automaat met dubbele koppeling.

Veelgestelde vragen over de Ford Fiesta
Is de Ford Fiesta beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Ford Fiesta geleverd?
In welke carrosserievormen is de Ford Fiesta beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/ford_fiesta_faq_d70878f0b4.jpeg?width=1200&height=1200)


