De Volkswagen Polo is sinds 1975 een vaste waarde in het B-segment en blijft evolueren.
De naam klinkt bijna net zo bekend als de Volkswagen Golf: de Volkswagen Polo viert in 2025 zijn vijftigste verjaardag en is still going strong. Deze kleine drie- of vijfdeurs hatchback is al sinds 1975 een zekerheidje in het B-segment en is in de loop der jaren in allerlei variaties verschenen, waaronder een sedan en een stationwagen. De Polo is toe aan zijn zesde generatie en qua filosofie onveranderd. Wel is hij met zijn tijd meegegaan en doet de zesde generatie enkel nog in naam denken aan de Polo die in de jaren ‘70 voor het eerst ten tonele verscheen.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De zesde en meest recente generatie van de Volkswagen Polo (code: AW/BZ) is sinds 2017 op de markt. Opvallende verbeteringen waren te vinden in de kofferbak, die een stuk ruimer werd, en een verbetering in de rijkwaliteiten. Dat laatste is het gevolg van een iets harder afgestelde vering. Verder is deze Polo standaard uitgerust met botswaarschuwing, dodehoekdetectie en ondersteuning bij een noodstop. Een 11.7-inch infotainmentscherm is optioneel, maar op veel occasions aanwezig. De R-Line is de sportief ogende variant, zonder extra vermogen. Wil je gummen met de Polo, neem dan de GTI.
Kenmerken van deze Volkswagen Polo
De vijfde generatie van de Volkswagen Polo (code: 6R/6C/61) zag het levenslicht in 2009 en zette de positieve lijn van de Polo moeiteloos voort. De auto deelde een platform met Volkswagen-broeders SEAT Ibiza en Audi A1 en de auto beschikte over een kofferbak die tien liter meer inhoud had dan die van de vierde generatie. Deze generatie Polo bracht onder andere de BlueMotion. Deze versie had een weinig potente motor, die bijzonder zuinig met benzine of diesel om sprong. De dieselmotor heeft af en toe een lange rit nodig om de roetfilters schoon te blazen.
Kenmerken van deze Volkswagen Polo
De vormen van de Volkswagen Polo uit de jaren ‘90 werden ingeruild voor een meer ronde styling met de vierde generatie (code: 6Q/9N/9N3). Technisch was deze Polo zeer nauw verwant aan de Skoda Fabia en de SEAT Ibiza. Deze versie werd door velen als opvallend saai gezien, mede omdat de goedkopere varianten over motoren beschikten die op geen enkele manier voor spanning zorgden. Het interieur was zo-zo en ook de komst van de Polo Fun en de CrossPolo, twee speelse variaties op het thema, konden weinig veranderen aan het saaie imago.
Kenmerken van deze Volkswagen Polo
‘Altijd beschikkend over een keurig Volkswagen-interieur’
In de loop der jaren heeft Volkswagen verschillende variaties op het Polo-thema gebracht. Een sedan en stationwagen, een ‘fun’-versie met hoge poten, maar vooral ook de GTI-modellen. Laatstgenoemde varianten zijn, net zoals dat het geval is bij de Volkswagen Golf, bijzonder sportief in hun voorkomen en in hun rijgedrag. Latere generaties komen eveneens als R-Line, waarbij de vormgeving lekker dik is en de motoren gelijk zijn aan hun minder spannend ogende broeders. Hoe nieuwer de Polo, hoe beter hij is uitgerust. Het basic-sausje van weleer is er langzaam maar zeker vanaf gegaan.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024