Voor- en nadelen van de Renault Captur
- Voordelen
- Ruim
- Zuinige en krachtige plug-inhybride
- Goede caravantrekker (160 TCE)
- Nadelen
- Voorstoelen zijn wat vlak
- Minimaal 10 liter in de tank om te kunnen starten
- Korte fabrieksgarantie
Voor- en nadelen van de Renault Clio
- Voordelen
- Is wendbaar en sportief
- Zuinige hybrides
- Krachtig als Clio RS
- Nadelen
- Elektronicaproblemen komen soms voor
- Niet als plug- in hybride
- Geen caravantrekker
In het kort
| Specificaties | Renault Captur | Renault Clio |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 23.560 | € 17.579 |
| Nieuwprijs | € 19.820 tot € 40.625 | € 15.500 tot € 29.895 |
| Carrosserievarianten | Vijfdeurs SUV | Vijfdeurs hatchback en stationwagon |
| Motorvermogen van/tot | 90-158 pk | 85-200 pk |
| Koppel van/tot | 160-270 Nm | 205-260 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 170-210 km/h | 176-230 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 8,5-14,0 sec. | 6,7-13,1 sec. |
| Bagageruimte | 377 l / 265 l (phev) | 300 l / 254 l (hybride) / 443 l (estate) |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 16,7-71,4 | 1 op 16,9-28,6 |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, mhev, hev, phev diesel, bi-fuel | Benzine, hybride, bi-fuel, diesel |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.227 x 1.797 x 1.576 mm | 4.050 x 1.798 x 1.440 mm |
| Maximaal trekgewicht | 750-1.500 kg | 0-1.200 kg |
| Onderhoudsinterval | 1 jaar, 30.000 km | 1 jaar, 30.000 km |
| Algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot december 2025.
Rijgedrag

Renault Captur

Renault Clio
Renault Captur
- Rijdt dynamisch voor een compacte SUV
- Diverse rijmodi zijn voorhanden
- Directe besturing
- Maximaal 1.500 kg trekgewicht
- Zuinig als plug-inhybride
Renault Clio
- Houdt van bochten
- Is een ware hothatch als RS
- Ook als hybride
- Handbak schakelt soms wat hakerig
De Renault Clio is voor een hatchback (en stationwagon) behoorlijk hard geveerd en gedempt. Die sportiviteit komt goed van pas als je eens met wat meer snelheid een bocht induikt. De Clio stuurt bovendien behoorlijk direct. Op lange stukken asfalt toont de Clio zijn comfortabele kant. Als 200 pk sterke Clio R.S. is de Fransman een ware hot hatch. De Renault Captur is technisch op de Clio gebaseerd. Ook diens vering en demping zijn behoorlijk hard afgesteld. De Captur rijdt voor een compacte SUV dus heerlijk dynamisch. Via de ‘Multisense’-rijmodi bepaal je zelf in de mate van comfort of sportiviteit.
Interieur en uitrusting

Renault Captur

Renault Clio
Renault Captur
- Digitaal instrumentarium past ontwerp aan rijmodus aan
- Klein schakelpookje en handige tuimelschakelaars
- Behoorlijke middentunnel achterin
- Verschuifbare achterbank over een lengte van 16 centimeter
Renault Clio
- Clio hatchback heeft minder bagageruimte dan de Captur
- Clio Estate biedt juist méér plek voor bagage dan de Captur
- Plek op achterbank voor niet te lange volwassenen
- Duurdere versies voorzien van een digitaal instrumentarium
- Nette afwerking interieur, met genoeg zachte materialen
De Renault Captur is zo’n 17 centimeter langer dan de Clio hatchback en dat merk je terug in meer bagageruimte. Alhoewel, de Clio Estate biedt weer flink meer plek achterin dan de Captur. De hybride en plug-inhybride versies van beide modellen zijn echter wat minder ruim bemeten, omdat het accupakket ruimte opslokt. Op de achterbank van de Clio zitten volwassenen goed, mits ze niet te lang van stuk zijn. De Clio voorziet in de duurdere versies in een digitaal instrumentarium. Ook in de Captur is het instrumentenpaneel digitaal, maar het grootste pluspunt in het interieur is de verschuifbare achterbank.
Betrouwbaarheid
Renault Captur
- Betrouwbaar volgens de Wegenwacht
- Wil niet starten als er minder dan 10 liter in de tank zit
Renault Clio
- Betrouwbaar model
- Enkele voorkomende elektronische storingen bekend
De Wegenwacht omschrijft de Renault Captur als ‘best betrouwbaar’. Het kent welgeteld één euvel: heb je minder dan 10 liter in je tank, dan kun je niet wegrijden met je auto. Wel goed om te weten, want het is lastig naar het pompstation rijden als je auto niet start. De Renault Clio toont zich eveneens betrouwbaar. Wel is de Clio bekend met elektronicaproblemen. Het multimediasysteem geeft foutmeldingen of de noodremassistent vertoont kuren. Gelukkig is een software-update of een nieuwe batterij vaak afdoende om de problemen te verhelpen.
Kosten
Renault Captur
- Duurder in aanschaf en gebruik dan de Clio
- Zuinige plug-inhybride
Renault Clio
- Net als de Captur ook als bi-fuel
- Veelrijders kiezen voor de diesel of hybride
De Renault Captur is een grotere auto dan de Clio en dat zie je terug in zijn prijskaartje. In de aanschaf betaal je duidelijk meer, maar ook in het dagelijkse gebruik is de Captur duurder. De afschrijving ligt flink hoger en de Captur verbruikt door zijn hogere gewicht meer brandstof dan de Clio voorzien van dezelfde motor. De motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud vallen bovendien hoger uit. Voor veelrijders is de Captur er echter wel als zeer zuinige plug-inhybride. De Clio zet daar enkele zuinige hybrides en diesels tegenover, maar wie tijdig stekker bespaart met de PHEV op brandstofkosten.
Voorbeeld kostenvergelijking
Om je een idee te geven hoeveel beide auto’s in de praktijk kosten, hebben we hieronder een voorbeeldberekening voor je klaar gezet. Echter verschillen de prijzen voor brandstof en verzekering per moment en regio, zodat je dit rekenvoorbeeld als indicatie moet zien. We gaan uit van:
- Renault Captur TCe 90 Equilibre (2023)
- Renault Clio TCe 90 Equilibre (2023)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Specificatie | Renault Captur | Renault Clio |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 27.255 | € 21.825 |
| Afschrijving* | € 1.800 | € 1.380 |
| Brandstof* | € 1.340 | € 1.201 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 664 | € 560 |
| Verzekering* | € 621 | € 520 |
| Onderhoud* | € 467 | € 384 |
| Totale kosten per maand excl. afschrijving* | € 3.092 (per jaar), € 257,66 (per maand) | € 2.665 (per jaar), € 222,08 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 4.892 (per jaar), € 407,66 (per maand) | € 4.045 (per jaar), € 337,08 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Renault Captur of Renault Clio: oordeel
De Captur en Clio hebben het rijk bepaald niet alleen in hun segment. De Clio neemt het onder meer op tegen de Ford Fiesta, Peugeot 208, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. De Fiesta is net als de Clio een sportieve hatchback, terwijl de 208 de nadruk legt op comfort. En de Polo is erg volwassen voor z’n klasse. De Captur vindt concurrentie in onder andere de Kia Stonic, Peugeot 2008 en Skoda Kamiq. De Kia blinkt onder meer uit in een lange fabrieksgarantie en de ruime Kamiq is betaalbaar. Gaat het tussen de Captur en Clio, welke kies jij dan?
Waarom kiezen voor de Renault Captur?
De Renault Captur kies je voor zijn stoere voorkomen, hoge zit en veel plek binnenin. De Captur rijdt voor een compacte SUV bovendien behoorlijk sportief. Comfortabel is de Captur echter ook, het blijft een Frans model. Prettig is dat je de rijdynamiek kunt aanpassen door middel van diverse rijmodi. De Captur beschikt over soepele en vaak krachtige motoren. De plug-inhybride toont zich erg zuinig met een opgegeven fabrieksverbruik van zo’n 1 op 70. De Captur is verder betrouwbaar en veilig. Je kunt de Captur ook inzetten als caravantrekker, dankzij het trekgewicht dat oploopt tot 1.500 kg.

Waarom kiezen voor de Renault Clio?
De Renault Clio is een wendbare hatchback met een uitstekende wegligging. Ruim is de Clio ook, maar dan als Clio Estate. Op de achterbank is genoeg plek voor (niet te grote) volwassenen en het interieur ziet er verzorgd uit, zeker als je kiest voor een duurdere versie voorzien van digitaal instrumentarium. De Clio is er met diverse zuinige hybrides en sportievelingen kiezen voor de Clio RS met liefst 200 pk aan vermogen.

Welke zou ik kiezen?
Doordat de Renault Captur zijn technische basis leent van de Clio hebben de twee modellen genoeg gemeen. Veel van de motoriseringen komen overeen en beide auto’s rijden bovengemiddeld goed. De Clio is de wendbaarste van de twee en bovendien het meest betaalbaar. De Captur is ruimer (dan de Clio hatchback) en er bovendien als plug-inhybride. Verder heeft de Captur een hoger trekgewicht dan de Clio. Hoewel het appels met peren vergelijken is – of zoals een hatchback met een compacte SUV – heeft de Captur toch een streepje voor. De Captur is als betere gezinswagen namelijk iets meer een allrounder dan de Clio.
Meer weten over de Renault Captur en Renault Clio?
- Ontdek alles over de Renault Captur en bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen.
- Wil je meer weten over de Renault Clio? Bekijk hier alle details en uitvoeringen.
- Lees reviews van de Renault Captur JB/JE (2019+) en ontdek wat experts zeggen over dit model.
- Benieuwd naar de beste hybride SUV’s? Ontdek hier de topmodellen die het beste scoren op efficiëntie en prestaties.
- Op zoek naar de beste benzine hatchbacks? Lees hier ons uitgebreide artikel met topkeuzes.







