De Ford Puma is een sportieve en betrouwbare crossover, vaak uitgerust met een mild-hybride 1.0 EcoBoost-motor.
Van 1998 tot 2002 vertrouwde Ford de modelnaam Puma al toe aan een sportieve coupé. In 2020 haalden de Amerikanen de Puma weer van stal, maar ditmaal als een betrouwbare en zeer goed rijdende crossover met flink wat bagageruimte. De compacte SUV-coupé is in veel gevallen een mild-hybride, waarvan de 125 pk sterke 1,0-liter driecilinder EcoBoost motor een populaire uitvoering is. De 1.0 is er echter ook met 155 en zelfs 175 pk, waarmee de Puma een behoorlijk sportieve auto is. Baas boven baas is de ST met 200 pk. Dat is een 1.5.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Waar de eerste generatie Ford Puma net voor de eeuwwisseling al lage coupé indruk maakt, plakt Ford de modelnaam in 2020 op een tweede generatie die er compleet anders uitziet. De coupévorm is gebleven, maar de nieuwe Puma is een compacte SUV. Of beter gezegd: een crossover. De Ford Puma biedt een fijne hoge instap, veel overzicht over de weg en plek voor vier volwassenen. De bagageruimte is met 456 liter een van de grootste in zijn klasse. Rijden doet de Puma als een echte Ford: sportief zonder plankhard te worden. De Wegenwacht beschrijft de betrouwbaarheid als uitmuntend.
Kenmerken van deze Ford Puma
De basisversie van de Puma is de 1.0 EcoBoost met 95 pk. Populair is echter de 125 pk sterke versie van de driecilinder krachtbron en dan als zuinige mild-hybride. Wie graag wat meer pit wenst, kan kiezen voor 155 pk, 170 pk of zelfs 200 pk aan vermogen als je voor de sportieve ST gaat. Ford verkoopt traditiegetrouw veel modellen in de Titanium-trim, waarbij de uitrusting behoorlijk ruim is. Topversie is echter de zeer luxe Vignale, die gecombineerd met de ST-Line alles biedt wat je hartje begeert. Bijzonder is de ‘Gold Edition’ op de 200 pk sterke ST.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024