NL aanbod

EU aanbod

Private Lease

BMW X 5 Occasions

924 occasions gevonden

Het segment van luxe SUV's wordt op zijn kop gezet wanneer BMW in 2000 met de X5 op de proppen komt. Tot dat moment is een SUV vooral een ruim en praktisch voertuig met hooguit een reeks luxe voorzieningen. De BMW X5 brengt daar verandering in: het wordt door het Duitse automerk dan ook geen SUV, maar SAV genoemd, naar Sports Activity Vehicle. De X5 heeft alle gemakken van een SUV, maar de wegligging van een echte BMW. Het rijgedrag is scherp, precies en zeker in de krachtiger BMW X5 modellen nog behoorlijk sportief. Over de jaren zijn deze eigenschappen alleen maar aangesterkt.

Wij vergelijken:

40+ autosites

Wij vergelijken:

10.000+ autobedrijven

Wij vergelijken:

290.000 auto’s

Wij vergelijken:

40+ autosites

Wij vergelijken:

10.000+ autobedrijven

Wij vergelijken:

290.000 auto’s

Wij vergelijken:

40+ autosites

Wij vergelijken:

10.000+ autobedrijven

Kijk ook eens naar 2.266 importauto's:

Niet gevonden wat je zoekt?

Wij sturen je een notificatie!

BMW X5 review

BMW X5 E53


In navolging van Mercedes-Benz en Lexus, introduceerde BMW in 2000 als derde premiummerk een SUV: de X5 (modelcode E53). In feite was het recept simpel: de auto moest ogen als een terreinwagen en rijden als een 5 Serie. Vanaf het begin was de auto geslaagd, want geen andere concurrent (zelfs Porsche!) maakte volgens autojournalisten een beter sturende SUV dan deze E53 X5. Hij komt aanvankelijk met drie benzinemotoren – waarvan twee achtcilinders – met 231, 286 en 347 pk. De diesel meet drie liter en produceert 184 pk. Na de facelift krijgt de kleinste V8 een krachtkuur. Die levert dan 320 pk. De grootste 4.6 wordt een 4.8 en perst er als gevolg 360 pk uit. Ook de diesel krijgt een power boost en gaat naar 218 pk. Op de diesel en kleinste benzine moet je bijbetalen voor een automaat, op de V8-motoren is deze standaard.

+ Dit is de best rijdende SUV uit zijn tijd.
+ Van alle eerste generatie X-modellen, is de X5 uiterlijk het best gelukt.
+ Het kwaliteitsniveau is van bijzonder hoog niveau.

- Voor een zuinigheidswonder zit je hier verkeerd.
- Je moet er niet te ver mee buiten de gebaande paden gaan.
- Een sluitende onderhoudshistorie is een must voor je gemoedsrust.

BMW X5 E70


Vanaf de E70 BMW X5, die in 2007 het levenslicht ziet, veranderen er enkele zaken. Zo verdwijnt de handbak en heten bijna alle versies xDrive, gevolgd door een getal en de letter ‘i’ (benzine) of ‘d’ (diesel). Uitzondering is een nieuwe telg, de X5 M. Die levert een ongekende 555 pk. De drieliter zescilinder blijft, maar wordt opgeschroefd tot 272 pk. De 4.4-liter V8 vervalt en de 4.8-liter blijft. Die levert nu minder vermogen (355 pk), maar is ook minder dorstig – al blijft het een aardige grootverbruiker. De drieliter diesel levert in de E70 235 pk en er komt een xDrive35d (286 pk) naast. Na de facelift van de E70 X5 wordt de xDrive30d teruggeschroefd naar 211 pk en verdwijnt de xDrive35d weer. Daarvoor komen de xDrive40d (306 pk) en M50d (381 pk) terug. Ook de benzinemotoren gaan op de schop. Je kunt – naast de X5 M – kiezen uit de xDrive35i (306 pk) en xDrive50i (407 pk).

+ Het uiterlijk is een stuk strakker dan dat van zijn voorganger.
+ Je krijgt flink meer ruimte in de E70 X5 dan in de vorige generatie.
+ Dit is de eerste BMW X5 die ook zeven zitplaatsen kan hebben.

- Hoewel zuiniger dan zijn voorganger, is ook deze X5 geen spaarmodelletje.
- Je moet er niet (te veel) de avonturier mee uithangen.

BMW X5 F15


In 2013 verschijnt de hoekigere F15-generatie van de BMW X5. Hoewel de auto groeit, daalt het gewicht en ook het vrij forse verbruik. Een zuinigheidswonder is het echter nog steeds bij lange na niet. De xDrive35i blijft even krachtig, de xDrive50i gaat naar 450 pk. Daartussen komt een xDrive40e iPerformance, een stekkerhybride met 313 pk en een A-label. De F15 X5 M heeft met 575 pk twintig paarden meer aan boord dan zijn voorganger. Opzienbarend nieuws is er ook aan het dieselfront: de eerste viercilinder aan boord van een X5 is een feit met de F15 xDrive25d (218 pk). De overige diesels zijn zescilinders en leveren 258, 313 en 381 pk. In tegenstelling tot vrijwel elke andere BMW, krijgt de F15 X5 geen tussentijdse facelift. Na vijf jaar trouwe dienst valt het doek voor de grote SUV en mag de volgende generatie het stokje overnemen.

+ De hybride maakt de F15 X5 ineens wat minder duur in gebruik.
+ Dankzij zijn populariteit vind je meer dan genoeg occasions van de F15 X5.
+ De betrouwbaarheid en kwaliteit zijn van een ongekend niveau.

- Voertuigvolgsystemen uit deze generatie willen nog wel eens dienst weigeren door verbindingsproblemen.
- Zijn populariteit maakt dit model ook prijzig als tweedehands auto.

BMW X5 G05


De G05-generatie van de BMW X5 verschijnt in 2018. De getallen in de benamingen gaan opnieuw omhoog: er is keuze uit een xDrive40i (340 pk) en een M50i (530 pk) op benzine en een hybride xDrive45e (394 pk). Op het dieselfront zien we de xDrive25d (231 pk), xDrive30d (286 pk), xDrive40d (340 pk) en M50d (400 pk). En de X5 M? Die is er ook nog. Als ‘gewone’ M perst hij er 600 pk uit en voor wie dat niet genoeg is, is er de M Competition met 625 pk. Je zou het bijna niet geloven, maar BMW heeft in de G05 X5 nog enigszins aan het milieu gedacht. Zo wordt bijvoorbeeld in 2020 de xDrive40i vervangen door een mild hybrid met iets minder vermogen en een gunstiger verbruik. Een elektrische iX5, zoals we bij de X1 en X3 zien, komt er niet. Wel komt er een iX5 Hydrogen op waterstof en een aparte, elektrische iX.

+ Dankzij het hoge trekgewicht is hij zeer geschikt voor paard- en booteigenaren.
+ Het niveau van luxe en comfort is opnieuw naar een hoger plan getrokken.
+ De combinatie van rijplezier en gebruiksgemak is bij elke X5 uitmuntend.

- Voor een ultieme gezinsauto is hij net niet ruim genoeg.
- Dit zwaargewicht is in alle opzichten duur.
- Nog steeds is er geen volledig elektrische X5 te krijgen.

BMW X5 review


De BMW X5 was niet de eerste, maar wel gelijk de beste SUV in zijn klasse. Tenminste, gekeken naar rijkwaliteiten. Want BMW begreep al direct waar het de koper om te doen was: de auto moest ogen als een terreinwagen, maar rijden als een normale personenauto. Zelfs de Porsche Cayenne moest op dat vlak zijn meerdere erkennen in de BMW X5. Is dit de perfecte auto voor jou?

Rijgedrag BMW X5


Je las het al: de BMW X5 rijdt bijzonder goed. Hij zal nooit exact rijden als een 5 Serie – daarvoor ligt het zwaartepunt simpelweg te hoog – maar (vrijwel) geen ander merk heeft een SUV die rijdt als een X5. Met de M-uitvoeringen is sportief rijden zelfs mogelijk en als Competition sleur je de mastodont in minder dan vier seconden naar de honderd! Met elke generatie worden de aandrijving en het onderstel verder verfijnd, en wordt het sublieme rijgedrag gecombineerd met meer comfort en luxe.

Betrouwbaarheid BMW X5


Hoewel je dat wel mag verwachten van een auto uit deze klasse, is niet elke generatie BMW X5 betrouwbaar. De eerste generatie en de N63-motor uit de tweede generatie kunnen nog wel eens problemen geven. Vanaf de F15-generatie (2013+) zien we deze problemen niet meer. Uiteraard geldt nog steeds, dat de onderhoudshistorie sluitend moet zijn.

Kosten BMW X5


Grote SUV’s zijn niet goedkoop in aanschaf en gebruik. Ook de BMW X5 is geen uitzondering op die regel. Vergelijk je hem met zijn directe concurrenten, dan zit je ongeveer op dezelfde maandelijkse kosten. Zeker de hybrides zijn relatief voordelig in gebruik.

Bouwjaren