Vergelijk Skoda Enyaq (2021+) reviews

Vergelijk Skoda Enyaq (2021+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

Het Volkswagen-concern bouwde op haar MEB-platform een aantal elektrische SUV’s die onderhuids sterke verwantschap vertonen: de Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 én Skoda Enyaq. Juist die Enyaq lijkt een interessante keuze binnen het trio omdat je gedegen techniek koopt zonder dat je daarvoor de hoofdprijs betaalt. Althans, dat beeld past bij Skoda. Of de Skoda Enyaq écht zo’n goede keuze is, laten we graag over aan ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Op basis van hun reviews lees je hoe de Skoda Enyaq scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
AutoWeek logo

“Voelt solide aan”


ANWB logo

“Hoge gewicht goed voelbaar”


Autovisie logo

“Precieze besturing”


TopGear logo

“Niets dan lof”

Plus- en minpunten

Ruime gezinsauto
Grote actieradius
Zeer korte draaicirkel
Bijbetalen voor sommige ‘noodzakelijke’ opties
Touchscreen werkt soms traag
Hoge gewicht goed voelbaar
Buitengewoon comfortabel en enorm stil.
ANWB

Betrouwbaarheid Skoda Enyaq (2021+)

ANWB doet doorgaans uitspraken over de betrouwbaarheid van een model op basis van de bevindingen van de Wegenwacht. Voor de Skoda Enyaq laat de pechhulpservice zich vooralsnog daarover niet uit. AutoWeek weet te melden dat de elektrische SUV solide aanvoelt. Het automagazine ging bovendien te rade bij Enyaq-rijders. Een aantal blijkt last te hebben van kleine elektronische storingen, zoals icoontjes die ongevraagd op het beeldscherm van het infotainmentsysteem verschijnen. Eén rijder meldt dat zijn Enyaq een keer volledig dienst weigerde, maar na een kwartier weer werkte als vanouds. AutoWeek concludeert dat Skoda Enyaq-rijders gevrijwaard lijken van structurele problemen.

Rijeigenschappen Skoda Enyaq (2021+)

ANWB merkt op dat het rijden met de Skoda Enyaq comfortabel is, vooral dankzij zijn prettige onderstel. Het ervaart ook dat zijn forse gewicht zich laat gelden bij het remmen en in bochten. Autovisie komt met een vergelijkbare testnotitie, maar prijst ondertussen de extreem korte draaicirkel van 9,3 meter. De auto stuurt puntig in, vindt Autovisie en typeert de besturing dan ook als heel precies. TopGear omschrijft de Skoda als buitengewoon comfortabel en enorm stil. Dat je niet idioot overhelt is volgens het magazine eveneens een pluspunt. Voorzien van het optionele sportonderstel rijdt de Enyaq heerlijk sportief, aldus AutoWeek.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€43.910

Vermogen kW van/tot

132 kW/220 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Skoda Enyaq (2021+)

AutoWeek maakte lange ritten bij ideale zomerse temperaturen en tekende zo een stroomverbruik op van 17,5 kWh/100 km. Een keurige waarde vindt het dat voor de Enyaq iV 80. Met 130 km/u op de snelweg zette het 22,5 kWh/100 km op de meter, laat AutoWeek aanvullend weten. ANWB reed dezelfde uitvoering en kwam tot een gemiddeld stroomverbruik van 18 kWh per 100 kilometer. Autovisie testte de Skoda Enyaq iV 80 juist op een koude dag met veel wind en haalde een range van 430 kilometer ten opzichte van de fabrieksopgave van 537 kilometer.

Prijs Skoda Enyaq (2021+)

AutoWeek vergelijkt de Skoda Enyaq onder meer met de Kia EV6 en Ford Mustang Mach-E, terwijl verschillende automedia de verwijzing maken naar Volkswagen ID.4, het regelrechte broertje van de Enyaq. Ten opzichte van die alternatieven verschillen de prijzen niet heel veel, laat AutoWeek zien op basis van een Skoda Enyaq iV 80 uit 2021 met een aantrekkelijke kilometerstand. Vooral de Kia EV6 en Ford Mustang Mach-E zijn redelijk vergelijkbaar geprijsd, waarbij de Volkswagen ID.4 soms net wat goedkoper is. Naast de actieradius wegen het uitrustingsniveau en de aanwezigheid van vierwielaandrijving mee in de hoogte van de prijs.

Begin je zoektocht naar een Skoda Enyaq (2021+) op Gaspedaal.nl

Vind Skoda Enyaq (2021+)