Volvo XC90

Als alternatief voor grote MPV’s biedt de XC90 meer comfort met optionele luchtvering en vierwielaandrijving.

Volvo XC90

De Volvo XC90
plus- en minpunten

  • Altijd als zevenzitter geleverd
  • Hoog niveau veiligheidssystemen
  • Voorzien van krachtige vierwielaandrijving
  • Eerste generatie kent diverse storingen
  • Zichtbeperking door forse raamstijlen
  • T8 plug-inhybride vaak problematisch

Als antwoord op de SUV’s van de Duitse merken komt Volvo in 2002 met de Volvo XC90. Dat Volvo dat goed aangepakt heeft, bleek wel uit de verkoopcijfers in het hol van de leeuw, Duitsland. Tegelijk is de XC90 een alternatief voor grote MPV’s omdat de SUV altijd als zevenzitter wordt geleverd – al moet je geen al te lange benen hebben voor de derde zitrij. Het design is ingetogen stoer, groot zonder al te veel spierballen te tonen. Daarmee past de XC90 bij bestuurders die een stoere SUV willen, en bestuurders die van een auto met klasse houden.

Jaap Holman4 minuten leestijd

8 april 2025

Actueel aanbod van de Volvo XC90 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

54.675

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

104.970 km

Aangeboden auto’s

Vinden (1.176)
Volvo XC90 Interieur

'Vanaf generatie 2 een stuk rustiger interieur'

Prestaties en rijcomfort

  • Rijgedrag vooral gericht op comfort
  • Vooral vierwielaandrijving aanwezig
  • Optionele luchtvering verhoogt rijcomfort

Exterieur en carrosserievorm

  • -SUV met flinke afmetingen
  • Tweede generatie krijgt nieuwe designtaal
  • De toch al niet kleine XC90 bij tweede generatie gegroeid

Interieur

  • Vanaf generatie 2 een stuk rustiger interieur
  • Voorzien van derde zitrij voor de iets kleinere mens
  • Interieur eerste generatie ‘Volvo oude stijl’

Betrouwbaarheid

  • Eerste generatie kent verschillende storingen
  • T8 plug-inhybride kent enige problemen en storingen
  • Latere bouwjaren per generatie steeds betrouwbaarder
Afbeelding van logo

Volvo XC90 per generatie

2014+

Bij de tweede generatie van de Volvo XC90 past het Zweedse merk de nieuwe designlijn toe op het model. De XC90 wordt vanaf dan ook op het nieuwe SPA-platform gezet. Het platform wordt voor een keur aan Volvo-modellen gebruikt. Ook het interieur wordt onder handen genomen en krijgt onder andere een centraal geplaatst display en opnieuw ontworpen stoelen. Het geheel heeft een rustige uitstraling. Geheel in lijn met de plannen om uitstoot te verminderen gaan diesels in de ban vanaf 2019 en kun je alleen nog maar kiezen voor benzine of hybride danwel plug-inhybride.

Kenmerken van deze Volvo XC90

  • Vanaf 2019 geen XC90 diesels meer in het aanbod
  • Vooral T8 Plug-inhybride bekend met veel storingen
  • In 2023 komt de elektrische XC90: de EX90
  • Veiligheidssystemen krijgen flinke upgrade
  • Vernieuwd interieur is een flinke upgrade
Afbeelding van 2014+

Interessante uitvoeringen
van de Volvo XC90

Volvo XC90 V8 R-Design

Vooral voor de Amerikaanse markt komt Volvo met een XC90 V8 met 4.4 liter motor. Deze levert maar liefst 315 pk. Vanaf de tweede generatie is het gedaan met de V6- en V8-motoren. Bij de tweede generatie heeft Polestar nog wel benzinemotor van de T8 onder handen genomen, gecombineerd met de elektromotor levert deze plug-inhybride maar liefst 422 pk. Ook de ‘reguliere’ T8 uit deze generatie levert een flink vermogen van ruim 400 pk. Kies je voor een instapmodel zoals de T5 uit de tweede generatie, dan is dat al een heel nette auto met een geschikte aandrijving.

Veelgestelde vragen over de Volvo XC90

Is de Volvo XC90 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Volvo XC90 geleverd?

Is een Volvo XC90 zuinig?

Is een Volvo XC90 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Volvo XC90 beschikbaar?

Volvo XC90

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • topgear.com
  • volvocars.com

Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.