480 occasions gevonden

Mail alert instellen
Sorteer op:

Porsche Cayenne occasion

De Porsche Cayenne is een fullsize vijfdeurs SUV met vierwielaandrijving. Het model debuteerde in 2002 en betrad voor Porsche destijds onontgonnen terrein. Hoewel de Cayenne een gokje was, bleek het model enorm succesvol; het is sinds zijn introductie met afstand de best verkochte Porsche. Het model is inmiddels bezig aan zijn tweede generatie. De derde generatie is in voorbereiding en wordt verwacht tegen het einde van 2017.

Toen Porsche begon met de ontwikkeling van de Cayenne, was het de eerste sportwagenfabrikant die het aandurfde om een grote, zware SUV te bouwen. De Cayenne moest een stukje meepikken van de lucratieve SUV-markt, maar moest daarbij wel voldoen aan de merkwaarden van Porsche: hij moest een krachtige motorisering hebben en een voor zijn klasse ongeëvenaarde wegligging. Porsche werkte bij de ontwikkeling nauw samen met concerngenoten Volkswagen en Audi, waardoor het geen toeval is dat de Volkswagen Touareg en de Audi Q7 op technisch gebied veel overeenkomsten vertonen met de Cayenne.

De eerste generatie Cayenne was eerst leverbaar als Cayenne S (met een 340 pk sterke 4,5-liter V8), en als Turbo (4,5-liter V8, 450 pk). Daarna volgde in 2003 de ‘instapper’ met een 250 pk sterke V6 van 3,2 liter. In 2006 kwam de Turbo S (opnieuw met de 4,5-liter V8, ditmaal met 521 pk). Alle modellen waren vierwielaangedreven; alle modellen waren leverbaar met een sequentiële automaat met zes trappen. Alleen de Cayenne en Cayenne S waren er ook met handgeschakelde versnellingsbak.

In 2007 werd de Cayenne gefacelift, waarbij alle motoren krachtiger werden. Bovendien werd een jaar later de GTS-versie aan de line-up toegevoegd, voorzien van een 405 p sterke V8 van 4,8 liter. In 2009 volgde de Cayenne Diesel (3,0-liter V6, 240 pk), die in tegenstelling tot de GTS alleen leverbaar was met automaat.

Bij de introductie van de grotere, maar lichtere en zuiniger tweede generatie Cayenne werd het modelpalet uitgebreid met een hybride variant, de Cayenne S Hybrid. Dit model was uitgerust met een 333 pk sterke 3-liter V6 benzinemotor, gekoppeld aan een 34 kW sterke elektromotor. Opnieuw werden de motoren krachtiger en vanaf 2012 waren alle Cayennes er alleen met automatische versnellingsbak. In 2014 werd de Cayenne gefacelift en schudde Porsche de reeks opnieuw motorisch op.

De huidige line-up van de Cayenne bestaat uit de Cayenne S (3.6 V8, 420 pk)), S E-Hybrid(3.0 V6 met 333 pk een 95 pk-elektromotor), GTS (3.0 V6, 440 pk) Turbo (4.8 V8, 520 pk), Turbo S (4.8 V8, 570 pk) en twee dieselversies: de Diesel (3.0 V6, 262 pk) en Diesel S (4.0 V6, 385 pk). Alle modellen hebben vierwielaandrijving en een achttraps sequentiële automaat.

De Porsche Cayenne als occasion

Zoals elke fullsize SUV is de Porsche Cayenne groot, zwaar en dorstig – wat ook geldt voor de hybride versies. Hij is ook comfortabel, luxueus uitgerust en koppelt het gebruiksgemak van een gezinswagen aan de prestaties en het weggedrag van een sportwagen. Mits de eerste koper enkele onderstelopties heeft aangekruist, kan de Cayenne ook in het terrein een behoorlijk partijtje meeblazen. Dat neemt niet weg dat de Cayenne, ook als tweedehands, een dure klant is, zowel qua rijden als op het gebied van onderhoud en reparatie. Het aanbod van Cayenne occasion modellen is dankzij het grote verkoopsucces van de auto riant; op GasPedaal.nl zijn er vele honderden exemplaren te vinden uit alle generaties, voor soms scherpe prijzen. Vergelijk deze Porsche in SUV-kostuum ook met rivalen als de Mercedes-Benz of GLE-klasse, BMW X5, Audi Q7, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, of (in hybride vorm) Mitsubishi Outlander.

Let op! Dit is de testomgeving van GasPedaal.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.