Als eerste volledig nieuwe elektrische auto van Kia maakt de futuristische EV6 indruk met zijn grote actieradius, geavanceerde techniek en puike prestaties.
De Kia EV6 werd in 2022 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. De volledig elektrische Zuid-Koreaan scoorde vooral veel punten op rijeigenschappen, actieradius en laadsnelheid. Wie voor de Kia EV6 gaat, heeft best wat te kiezen, want er is zowel een versie met achterwielaandrijving als vierwielaandrijving en het accupakket is 58 kWh of 77,4 kWh groot. Ook de vermogens variëren. De Kia EV GT is een sportauto verpakt als gezinswagen. Dankzij het vermogen van 585 pk staat deze speciale variant van de crossover voor sensationele prestaties. Elektrisch of niet, de Kia EV is een prima caravantrekker.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Kia EV6 schopte het meteen tot Auto van het Jaar. De crossover is met een actieradius van 528 kilometer zeer bruikbaar, terwijl de EV6 in slechts 18 minuten een groot deel van zijn rijbereik bijlaadt. Ook de bagageruimte van 480 liter is zeer praktisch, terwijl de achterbank voldoende plek biedt aan volwassenen. Een caravan van minimaal 1.600 kg mag aan de trekhaak, waarmee de EV eveneens op vakantie een uitkomst is. De rijbeleving houdt het midden tussen sportief en comfortabel, waarbij de besturing communicatief is. Het interieur is modern en in hoge mate digitaal.
Kenmerken van deze Kia EV6
'Zeer modern interieur met intuïtieve bediening'
De Kia EV6 is er met achter- of vierwielaandrijving. Ga je voor de all wheel drive, dan krijg je automatisch het grootste accupakket mee naar huis. De meeste actieradius heb je met de achterwielaangedreven Kia voorzien van 77,4 kWh batterij. Goedkoper in aanschaf, maar nog altijd goed voor een rijbereik van 400 kilometer, is de achterwielaangedreven 58 kWh-versie. De Kia EV6 GT is een echte krachtpatser met 585 pk en rappe acceleratietijden. Een echte sportauto in gezinsoutfit. Interessante uitvoering voor de kampeerder is de Kia EV6 met Vehicle to Load-technologie: een rijdend stroompunt voor een tv of mobiele airco.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025