Luxe SUV’s zijn de crème de la crème onder de SUV’s. Dit soort auto’s zijn uitgerust met de fijnste materialen, de beste motoren en bieden een zeer comfortabele en vaak verfijnde wegligging. Tegelijkertijd behoren luxe SUV’s meestal tot de grootste en meest complete modellen die een automerk te bieden heeft. Als vanzelfsprekend zijn luxe SUV’s bovengemiddeld goed, maar toch zijn er bepaalde modellen die eruit springen als de beste in hun klasse. Hier bespreken we 5 van de beste luxe SUV’s en hoe ze zich verhouden tot de concurrentie.
Je hoeft geen expert te zijn om te kunnen concluderen dat luxe SUV’s veel aantrekkelijke eigenschappen bezitten. Ze zijn groot, bieden veel binnenruimte en hebben een zeer complete en luxueuze uitrusting. De bouwkwaliteit is hoog, de constructie veilig en qua technologische hulpmiddelen zijn er meestal maar weinig zaken die ontbreken. Met andere woorden: alles zit erop en eraan. Motorisch hebben luxe SUV’s de zaken eveneens op orde. In veel gevallen is er een gevarieerd aanbod aan uitvoeringen, zodat je zowel voor een zuinige of krachtige variant kunt kiezen. Natuurlijk, het kost wat, maar dat wist je al.
Luxe SUV’s zijn er in allerlei smaken. Waar je bij de gemiddelde personenauto al onderscheidende karaktereigenschappen kunt herkennen, komt dit bij luxe SUV’s (en andere auto’s in het hoge segment) nog beter aan het licht. Sommige modellen zetten in op maximale luxe, andere gaan voor ultiem comfort of zinderende prestaties. Met de ervaring en kennis van onze expert hebben we een lijst met de 5 beste exemplaren samen kunnen stellen. Het ligt er maar net aan welke SUV je aanspreekt en wat je persoonlijke situatie en voorkeur is. Onze expert Harry Verolme heeft de beste luxe SUV's op een rijtje gezet.
Audi introduceert in 2006 zijn eerste SUV ooit, in de vorm van de Q7. Ondanks zijn relatief lange bestaan, zijn er pas twee generaties van de zevenzits SUV verschenen. Van de tweede generatie Audi Q7 (2015+) zijn er namelijk niet één, maar twee facelifts. De Q7 is een veelzijdige, verfijnde en comfortabele SUV voorzien van een hoge mate van luxe. Het interieur is om door een ringetje te halen. Door de jaren is de Q7 geleverd met een variatie aan krachtige benzine- en dieselmotoren. Vanaf 2015 is hij verkrijgbaar als zuinige plug-inhybride. De volledig elektrische actieradius bedraagt maximaal 84 kilometer.
De Audi Q7 is een populaire keuze onder luxe SUV’s en daar zijn verschillende redenen voor. Naamsbekendheid en reputatie spelen een rol, maar buiten dat is het een uitstekende machine met vele aantrekkelijke eigenschappen. Het is een zevenzitter met een ruim, luxe en hoogwaardig interieur. De Q7 is bovendien in een variatie aan smaken verschenen; zo zijn er talloze benzine- en dieselopties en kun je hem ook als plug-inhybride krijgen. Voor de liefhebber is er ook de high-performance SQ7, die meer vermogen en een sportieve rijbeleving biedt. Bovendien zijn prijzen van tweedehands exemplaren niet onaardig voor een luxe SUV.
Fabrikanten van sportieve of luxueuze auto’s, zoals Lamborghini en Rolls-Royce, is de populariteit van SUV’s niet ontgaan. Het Britse automerk Bentley is in 2016 een van de eerste partijen die zo’n peperdure SUV op de markt brengt. Het gaat om de Bentayga, een prachtige en zeer stijlvolle vier-, vijf- of zevenzitter met een bijzonder luxe uitrusting. De Bentayga is aanvankelijk verkrijgbaar met een gespierde benzine- of diesel-V8, maar er is ook een wonderlijke benzine-W12. Later verschijnen nog meer varianten, waaronder de high-performance Speed-uitvoering, de EWB met verlengde wielbasis of de weelderige Mulliner-versie. Vanaf 2020 is-ie er ook als V6 plug-inhybride.
Tegen de tijd dat de Bentley Bentayga zijn debuut maakt, bestaan er al wat luxe SUV’s. De Bentayga bewijst echter dat de bron der mogelijkheden nog lang niet is uitgeput. In traditionele Bentley-stijl wordt de Bentayga een zeer exclusieve en luxueuze bolide, voorzien van toonaangevende techniek en de fijnste materialen. Dat mag natuurlijk wat kosten, maar dat is niet onterecht. Als je het geld hebt om een Bentayga te kopen, zal de SUV niet teleurstellen. Het rijgedrag is zijdezacht maar ook verrassend sportief en de technische prestaties kunnen in een oogwenk een glimlach op je gezicht toveren.
De BMW iX arriveert in 2021 als BMW’s eerste speciaal gebouwde, volledig elektrische auto sinds de BMW i3. Het is al de vierde EV in de inmiddels bekende i-reeks van het merk. De grote SUV heeft een eigenzinnig design en is bijzonder ruim van binnen. Het interieur is een oase van luxe en moderniteit en zit vol met gadgets en andere slimme technologieën. De iX is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en heeft een actieradius van maximaal 630 kilometer.
De BMW iX is een van de beste luxe SUV’s met een volledig elektrische aandrijflijn. Deze excentriekeling zit boordevol hoogwaardige materialen, technische snufjes en heeft een aantrekkelijk, minimalistisch interieur dat veel ruimte biedt aan inzittenden. Sommige concurrenten bieden wat meer bagageruimte en hebben een minder polariserend design dan de iX. Heb je daar geen moeite mee, dan is het een uitstekende SUV. De BMW iX ligt strak op de weg, biedt voortreffelijke technische prestaties en rijdt zijdezacht (en in alle stilte) van A naar B. De iX heeft overigens altijd vierwielaandrijving, ongeacht welke uitvoering je kiest.
De Mercedes-Benz GLE neemt in 2015 het stokje over van de ML, de middelgrote SUV in de line-up van het merk. Dit gebeurt halverwege de derde generatie van de ML. Het is een understatement om het een ingrijpende facelift te noemen. Naast de traditionele vijfdeurs SUV verschijnt de GLE ook als sportieve Coupé, bekend om zijn kenmerkende schuin aflopende daklijn. Sinds de introductie zijn er talloze uitvoeringen van de GLE verschenen, van iets gematigde benzine- en dieselmodellen tot high-performance varianten van AMG. Afgezien van zijn veelzijdige karakter staat de GLE bekend om zijn imposante design en ruime, gelikte interieur.
De Mercedes-Benz GLE biedt eigenlijk alles wat je maar van een luxe SUV zou kunnen vragen. De grote, stoere SUV heeft een ruim en praktisch interieur met een fraaie, moderne sfeer en veel voorzieningen. Er is een gevarieerd aanbod aan uitvoeringen, van relatief ingetogen tot zeer sportieve modellen; en je kunt de GLE krijgen in twee verschillende smaken, namelijk als traditionele, praktische SUV of als stijlvolle, gestroomlijnde Coupé. Het is een zeer comfortabele en verfijnde auto waarvan je veel plezier kunt beleven. Hoewel het rijgedrag minder scherp is dan bij sommige concurrenten, ligt de GLE strak op de weg.
Puristen schreeuwen moord en brand wanneer Porsche in 2002 haar eerste SUV op de markt brengt. De Cayenne blijkt echter een meesterzet en vliegt als warme broodjes over de toonbank. Inmiddels is de sportieve SUV aan zijn derde generatie toe en heeft deze een kleine broer in de vorm van de Porsche Macan. De Cayenne heeft een zakelijke, elegante look, maar komt tot leven wanneer je achter het stuur kruipt. Vierwielaandrijving, een brede selectie aan krachtige motoren en uitzonderlijk rijgedrag garanderen dat de Cayenne een van de beste SUV’s is en blijft.
De Porsche Cayenne is dé keuze voor jou als je een luxe SUV met een sportief karakter zoekt. Porsche heeft met de Cayenne namelijk niet alleen geprobeerd om een aantrekkelijke, praktische en gezinsvriendelijke SUV te creëren, maar ook een die profiteert van de eindeloze kennis over rijdynamiek en high-performance. Het resultaat is dat de Cayenne een zeer complete, allround SUV is met toonaangevend rijgedrag en voorbeeldige technische prestaties. Bovendien is de Cayenne veelzijdig van aard: er zijn diverse uitvoeringen – waaronder verschillende plug-inhybrides – waarin hij verkrijgbaar is en er is sinds 2019 zelfs een tweede carrosserievorm: de Coupé.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan luxe SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 23, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 12 november 2024