De actieradius is een van de voornaamste zaken waarnaar gekeken wordt bij het kopen van een elektrische auto. EV’s kunnen over het algemeen minder kilometers afleggen dan traditionele benzine- of dieselauto’s. Niet gek dus dat men zeker wil weten dat de elektrische auto die ze op het oog hebben voldoende rijbereik heeft. In dit artikel duiken we in het onderwerp actieradius aan de hand van een aantal prangende vragen. Je ontdekt hier tevens welke auto’s de grootste actieradius hebben.
De actieradius van een elektrische auto is het aantal kilometers dat deze op een volle accu kan afleggen. Andere termen die hiervoor worden gebruikt zijn onder andere ‘rijbereik’ of ‘range’. De actieradius is in die zin vergelijkbaar met het aantal kilometers dat een auto met een benzine- of dieselmotor kan rijden op een volle tank. Een grote actieradius is wenselijk, maar niet altijd van belang. Als je voornamelijk korte afstanden aflegt, kan een rijbereik van 300-400 kilometer genoeg zijn. Bovendien is een elektrische auto met een grote actieradius vaak duur, vanwege het formaat van het kostbare accupakket.
De actieradius van een elektrische auto wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. De capaciteit van het accupakket (in kWh) en het verbruik van de auto spelen hierbij de grootste rol. Je kunt de capaciteit van het accupakket vergelijken met de inhoud van een brandstoftank: een grote accu kan meer energie opslaan en zorgt ervoor dat de auto verder kan rijden. Het verbruik van een elektrische auto is afhankelijk van zaken als de efficiëntie, het gewicht en de luchtweerstandscoëfficiënt. Elektrische auto’s worden onderworpen aan gestandaardiseerde tests, bekend als de WLTP-cyclus. Die geeft een vrij realistisch beeld van de actieradius.
In de praktijk is het bijna onmogelijk om de opgegeven actieradius van een elektrische auto keer op keer te halen. Hoeveel kilometer je precies op een volle accu kunt rijden, is bijvoorbeeld afhankelijk van je rijgedrag. Als je veelvuldig hard accelereert en niet optimaal gebruik maakt van regeneratief remmen, dan verspil je kostbare energie en neemt de maximale actieradius af. Het weer speelt ook een rol: bij koude temperaturen daalt de accucapaciteit, terwijl elektrische systemen zoals airco veel energie verbruiken als het warm is. Andere factoren zijn het aantal passagiers, hoeveelheid bepakking, bandenspanning en de staat van het accupakket.
Er zijn een aantal manieren om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren, bijvoorbeeld door op je rijgedrag te letten. Een van de beste manieren om zuinig met de energie om te gaan is rijden met een lichte rechtervoet. Trap niet te vaak hard op het gaspedaal en let op je snelheid. Anticiperend rijden is eveneens van belang – zo verbruik je niet alleen minder energie, maar win je dankzij regeneratief remmen juist energie terug. Bijkomend voordeel van regeneratief remmen is dat de remmen minder snel slijten. Gebruik daarnaast de cruise control om een stabiele snelheid aan te houden.
Om een zo groot mogelijke actieradius te verwezenlijken is het verder aan te raden om het gebruik van energievretende systemen, zoals airco en verwarming, te minimaliseren. Een handige tip hiervoor is om de auto op te warmen of te koelen aan de laadpaal, via netstroom. Het helpt eveneens om overbodige spullen uit je auto te halen, zodat je geen onnodig gewicht meezeult. Ook het plannen van je route helpt de actieradius te maximaliseren, bijvoorbeeld door de spits te vermijden en de efficiëntste weg te kiezen. Controleer tenslotte regelmatig de bandenspanning voor een minimale rolweerstand.
De gemiddelde actieradius van elektrische auto’s is volgens Electric Vehicle Database 378 kilometer. Dit gemiddelde is gebaseerd op de daadwerkelijke actieradius en dus niet de cijfers volgens de officiële WLTP-cyclus. De actieradius kan per autosoort behoorlijk variëren. Kleine elektrische auto’s komen over het algemeen minder ver dan grote elektrische auto’s. Een gemiddelde van 378 kilometer klinkt niet als heel veel, maar in de meeste situaties zou dit genoeg moeten zijn voor dagelijks gebruik. In Nederland rijdt men bijvoorbeeld gemiddeld zo’n 200 kilometer per week.
Een grote elektrische actieradius is niet langer exclusief weggelegd voor dure auto’s. Er zijn tegenwoordig verschillende betaalbare elektrische auto’s link verkrijgbaar met een fatsoenlijk rijbereik. Denk aan 300 tot 400 kilometer. Daarmee worden die handige en wendbare stadsauto’s – want dat zijn goedkope EV’s vaak – nog bruikbaarder. Je kunt er gerust een dagje mee op stap; een oplaadbeurt bij aankomst moet ruim voldoende zijn om thuis te komen. Het is misschien niet eens nodig. Overweeg je in 2025 een goedkope elektrische auto te kopen, dan vind je hieronder een aantal kandidaten met een grote actieradius.
Wie vandaag de dag een goedkope elektrische auto wilt kopen, heeft het voor het uitzoeken. Hyundai heeft sindskort een nieuwe uitdager op de markt en dat is oppassen geblazen voor de concurrentie. Voor een nieuwprijs van grofweg 25.000 euro biedt het merk een actieradius van 370 kilometer! Het gaat hier om de vierzits Hyundai Inster met het 49 kWh-accupakket. De uitvoering met 42 kWh is nog voordeliger en haalt 327 kilometer. Zoals je van Hyundai mag verwachten heeft de Inster een spraakmakend design en een interieur dat intelligent is ingericht. Het is naar alle begrippen een uitstekende deal.
Wil of kun je weinig geld uitgeven aan een elektrische auto, maar is een grote actieradius een must? In dat geval is de Hyundai Inster het eerste en enige antwoord. Het is knap lastig om een EV voor minder dan 30.000 euro te vinden die in de buurt komt van 400 kilometer, en de Inster doet dat doodleuk voor 5.000 euro minder. Tegelijkertijd voelt-ie allesbehalve gebrekkig; de Inster heeft een volwassen uitrusting, een prettige wegligging, en ook wat betreft kwaliteit laat Hyundai geen steken vallen. Afgezien van zijn curieuze, smalle koets valt er niets op aan te merken.
MG is terug van weggeweest en het is dankzij de slimme aanpak van de Chinese eigenaren dat we de auto’s van het voorheen Britse merk weer op de wegen mogen zien. De MG 4 is haar populairste model. De compacte vijfdeurs hatchback was in 2024 zelfs een van de 100 best verkochte modellen van Nederland. Waarom? Het merk biedt veel voor weinig: voor minder dan 35.000 euro koop je een goed aangeklede MG 4 (Long Range) met een actieradius van 450 kilometer! De Extended Range van krap 40 mille haalt zelfs 520 kilometer. Het instapmodel komt 350 kilometer ver.
De MG 4 mag dan steeds harder voor zijn plekje moeten vechten, het is nog altijd een van de weinige auto’s onder de 35.000 euro die een actieradius van ruim 400 kilometer biedt. Bijkomend voordeel aan de uitvoeringen van de MG 4 met een groot rijbereik is dat deze standaard over een rijkere uitrusting beschikken dan het instapmodel. In deze prijsklasse biedt de MG 4 gewoon heel veel waar voor zijn geld. Hoewel het infotainmentsysteem niet bijzonder gebruiksvriendelijk is en de geluidsisolatie en bouwkwaliteit beter mogen, zijn er weinig alternatieven die aan dit totaalpakket kunnen tippen.
Renault is haar modellengamma druk aan het elektrificeren. Een van de nieuwste toevoegingen aan de catalogus klinkt bekend in de oren. Het merk haalt de typenaam ‘5’ namelijk uit de ijskast en geeft daarmee een frisse draai aan een verloren icoon. Het retrodesign van de nieuwe Renault 5 (E-Tech) is duidelijk een knipoog naar het silhouet van zijn voorvader, maar moderne stijlelementen houden het nieuwe model jeugdig en joviaal. Renault brengt de 5 in twee uitvoeringen op de markt: de Urban Range heeft een actieradius van 312 kilometer en de Comfort Range heeft een rijbereik van 410 kilometer.
De Renault 5 is niet de enige goedkope elektrische stadsauto met een grote actieradius. Wat het wel is, is een regelrechte hit. De 5 is pas net op de markt, maar vliegt nu al als warme broodjes over de toonbank. Niet alleen de consument maar ook de kenner is voor de charmante hatchback gevallen. De Renault 5 is door de vakjury namelijk uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ 2025. Zijn speelse karakter, fijne voorzieningen en aangename rijprestaties hebben geholpen de overwinning binnen te halen. Het Franse concern slaat overigens een dubbelslag, want high-performance tegenhanger Alpine A290 ontvangt dezelfde titel.
Vandaag de dag is het aanbod van elektrische auto’s enorm. Iedere prijsklasse is inmiddels goed vertegenwoordigd. Zoals je hierboven al hebt gelezen is er zelfs voor minder dan 25.000-30.000 euro heel wat mogelijk. Per prijsklasse kan de actieradius aardig variëren. Het accupakket is het kostbaarste onderdeel van een elektrische auto. Hoe groter het accupakket (en daarmee de actieradius), des te hoger is de prijs. In welke prijsklasse je ook moge zoeken, je zult niet om keuzemogelijkheden verlegen zitten. Bekijk hieronder wat de populairste EV’s zijn op basis van het aantal kilometers dat ze kunnen rijden.
Het fenomeen ‘range anxiety’ (angst voor een te kleine actieradius) wordt langzaam maar zeker verleden tijd. Tegenwoordig hebben veel elektrische auto’s – inclusief de kleine en goedkope modellen – een rijbereik van minimaal 300 kilometer. Sommige elektrische auto’s zijn beschikbaar met meerdere accupakketten, waarvan de ene een grotere capaciteit heeft dan de andere. Stel dat het instapmodel 300 kilometer ver komt, dan kan het rijbereik van de uitvoering met het grote accupakket meer dan 400 of 500 kilometer zijn. Daar moet je natuurlijk wel voor bijbetalen. Hieronder vind je een aantal populaire elektrische auto’s met een actieradius van minimaal 300 kilometer.
Elektrische auto’s met een actieradius vanaf 500 kilometer kom je in mindere mate tegen. Het vereist een groot accupakket om een dergelijk rijbereik mogelijk te maken en niet alle auto’s hebben daar de ruimte voor. Zulke prestatiecijfers zie je eigenlijk pas vanaf het C-segment (klein midden), bij auto’s zoals hatchbacks en compacte crossovers/SUV’s. Het gaat over het algemeen om meer luxe modellen of uitvoeringen. Qua nieuwprijzen moet je denken aan minimaal 40.000 euro. Welke populaire elektrische auto’s een actieradius vanaf 500 kilometer hebben, ontdek je hieronder.
Er zijn nog geen elektrische auto’s met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer. Hoe lang het duurt voordat we een EV zien die dergelijke afstanden kan afleggen, is maar de vraag. Mercedes-Benz heeft met een speciaal daarvoor ontwikkeld prototype – de EQXX – al bewezen dat zulke afstanden niet onmogelijk zijn. De EQXX hield het op een volle accu meer dan 1.200 kilometer uit. De luxueuze EQS (in de uitvoering ‘450+’) van hetzelfde merk is momenteel de beste kilometervreter met een rijbereik van 802 kilometer. Andere populaire EV’s met een grote actieradius zijn:
Als je een elektrische auto met een grote actieradius wilt kopen, ben je niet enkel meer aangewezen op het aanbod van Tesla. Het Amerikaanse merk is lang marktleider geweest op het gebied van rijbereik, maar het begint onderhand behoorlijk warm onder haar voeten te worden. Inmiddels kun je ook terecht bij oude bekenden over de grens in Duitsland, zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz. En zo zijn er nog wel meer merken die auto’s met een grote actieradius te bieden hebben. De elektrische auto’s die anno 2025 de grootste actieradius hebben, vind je hieronder.
De elektrificatie van Audi’s modellengamma is in volle gang. De vertrouwde naamgeving van haar auto’s werd hiermee even op zijn kop gezet: de even modellen van het merk zouden namelijk volledig elektrisch worden. Dit is inmiddels teruggedraaid, maar de A6 e-tron is al op de markt. Het moderne design en interieur helpen het nieuwe tijdperk in te luiden, maar de modieuze EV blijft in veel opzichten trouw aan zijn DNA. Dankzij een actieradius van maximaal 756 kilometer, voortreffelijk comfort en een fijne wegligging is de A6 e-tron machtig over lange afstanden. Er zijn meerdere uitvoeringen en twee carrosserievormen: Sportback en Avant.
Als je een elektrische auto met een grote actieradius wilt kopen, is de Audi A6 e-tron zeker het overwegen waard. Een belangrijke reden kan te maken hebben met design. Hoewel de A6 e-tron wel degelijk moderne trekken heeft, is het onmiskenbaar een Audi. In tegenstelling tot bepaalde concurrenten heeft hij een subtiele charme. Zijn bouwkwaliteit en luxe zijn van de bovenste plank en het rijcomfort is eveneens een hoogtepunt. De A6 e-tron behoort bovendien tot een select clubje elektrische auto’s dat verkrijgbaar is als stationwagon. doorlinken Als alternatief kun je ook voor neef Volkswagen ID.7 (uit dit artikel) kiezen.
Mercedes-Benz legt de lat wel heel hoog met de introductie van de EQS. Het vlaggenschip van haar volledig elektrische EQ-reeks is niet alleen een baken van luxe en verfijning, ook op het gebied van techniek is het een grensverleggende auto. De EQS is verkrijgbaar in niet minder dan vijf uitvoeringen en zelfs het instapmodel heeft een actieradius van 682 kilometer. De achterwielaangedreven 450+ biedt met op papier 802 kilometer het grootste rijbereik. Die verbluffende cijfers zijn mede te danken aan zijn aerodynamisch en futuristisch design alsmede een groot (en zwaar) accupakket. Als alternatief is er ook de hoogpotige EQS SUV.
De Mercedes-Benz EQS is een voor de hand liggende optie als je een elektrische auto met een grote actieradius zoekt. Afgezien van de obscure Lucid Air heeft deze EV namelijk het grootste rijbereik. De actieradius varieert afhankelijk van de uitvoering van 682 tot 802 kilometer en ook de prestatiecijfers zijn niet onbehoorlijk. Het vermogen bedraagt bijvoorbeeld maximaal 544 pk. Het futuristische design is ietwat polariserend, maar kan zeker een schot in de roos zijn. Bovendien is de EQS, vooral met opties, aardig aan de prijs. Dat gezegd heb je qua luxe en comfort niets te klagen.
Het is onmogelijk om over elektrische auto’s met een grote actieradius te schrijven zonder Tesla te benoemen. Dankzij haar vooruitstrevende batterijtechniek en uitgebreide laadnetwerk was Tesla een van de eerste merken waarbij men geen ‘range anxiety’ hoefde te hebben. De Tesla Model 3 biedt anno 2025 de grootste actieradius binnen het gamma; de achterwielaangedreven Long Range haalt 702 kilometer, terwijl de vierwielaangedreven variant met 498 pk maximaal 678 kilometer bereikt. Die afstanden zijn des te indrukwekkender als je het prijskaartje erbij pakt. De Long Range-uitvoeringen van de Model 3 kosten ongeveer half zoveel als de Audi en Mercedes-Benz.
De actieradius van een elektrische auto staat vanwege het formaat van het kostbare accupakket vaak in direct verband met het prijskaartje. Dit soort auto’s zijn meestal ook het visitekaartje van een merk; qua luxe, uitrusting en comfort wordt de vinger niet op de knip gehouden. De Tesla Model 3 is een van de weinige EV’s met een grote actieradius die je voor een (relatief) scherpe prijs kunt kopen. Voor minder dan 50.000 euro haal je grofweg 700 kilometer. Bovendien hoef je je dan geen zorgen te maken over de uitrusting; iedere Tesla is standaard zeer compleet.
De Tesla Model 3 is een van de populairste elektrische auto’s op de markt. Zijn grote actieradius is slechts een van de redenen waarom men massaal deze auto koopt. Lees reviews van de Tesla Model 3 om er meer over te weten te komen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van elektrische auto's met een grote actieradius uit 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 14 maart 2025