“Speels en lichtvoetig”
"Afwerking is matig"
"Scherp, alert, solide"
"Fijn laag zwaartepunt"
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Modern interieur
- Rijdt als een skelter
- Laag energieverbruik
- Nadelen
- Pechgevoelige draagarmen
- Gevoel in rempedaal wat ‘synthetisch’
- Afwerking interieur kan stukken beter

Je hebt het weggedrag van een sportwagen en toch ontzettend goed comfort
Autovisie
Betrouwbaarheid Tesla Model 3 (2019+)
ANWB doet doorgaans uitspraken over de betrouwbaarheid van modellen op basis van de praktijkervaring van de Wegenwacht. In het geval van de Tesla Model 3 meldt ANWB niets. Wel valt het ANWB op dat de afwerking van de Tesla Model 3 matig is. AutoWeek laat eigenaren van de Tesla Model 3 aan het woord. Zij maken melding van piepende en krakende onderstelrubbers. Ook blijkt dat de draagarmen van de auto relatief vaak vervangen moeten worden. AutoWeek onderzocht zelf de batterijdegradatie van een Tesla Model 3. Na 130.000 kilometer bleek dat de capaciteit van het batterijpakket met 11% verminderd was.
Rijeigenschappen Tesla Model 3 (2019+)
ANWB roemt het sportieve stuurgedrag en het lage zwaartepunt van de Amerikaan met stekker. Gezamenlijk resulteren ze in een auto die een regelrechte rijsensatie biedt, klinkt het. De wielrijdersbond vindt het een auto met het prestatiepotentieel van een serieuze sportwagen. TopGear ervaart dat de Model 3 wat stevig geveerd is, maar niet bonkig of stuiterig. De besturing voelt goed aan. Autovisie kwalificeert de Tesla als absurd snel en verrassend dynamisch, maar tegelijk ook comfortabel en praktisch. Het stuurgevoel en de terugkoppeling van het rempedaal voelen wel wat synthetisch aan. AutoWeek vindt de Model 3 simpelweg een erg fijn sturende auto.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€42.990
Vermogen kW van/tot
175 kW / 377 kW
Populairste aandrijving
Elektrisch
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Tesla Model 3 (2019+)
ANWB reed de Tesla Model 3 met 75 kWh-accupakket en tekende in de praktijk een stroomverbruik van 20,9 kWh/100 km op. ANWB refereert ook nog aan de ADAC-autotest waarin de Tesla Model 3 op 16,9 kWh/100 km uitkwam. Dat was echter een versie met een accu met een capaciteit van 55 kWh. AutoWeek noteerde een testverbruik van 15,9 kWh/100 km met de Standard Range Plus. Het weekblad noemt de Tesla stukken goedkoper in de omgang dan een reguliere sedan. TopGear memoreert ook nog kort aan de lage onderhoudskosten van de Tesla Model 3.
Prijs Tesla Model 3 (2019+)
Autoweek vergelijkt de Tesla Model 3 in rijtests onder meer met de BMW i4, Polestar 2 en Nissan LEAF+. Volgens AutoWeek is anno 2023 een Tesla Model 3 Long Range uit 2021 met een nette kilometerstand ruim duurder dan de Nissan LEAF+ (62 kWh). De LEAF+ komt uit hetzelfde bouwjaar als de Tesla Model 3 en heeft een vergelijkbare kilometerstand. De Polestar 2 (78 kWh) valt een stuk duurder uit dan de Tesla. Verreweg het duurst is de BMW i4 (84 kWh). Ook de Polestar 2 en BMW i4 stammen uit 2021 en hebben niet heel veel kilometers gereden.



