Het verbruik van elektrische auto’s komt weinig onder de aandacht. Dit terwijl het stroomverbruik van een elektrische auto behoorlijk kan variëren per merk en model. In dit artikel leggen we je alles uit wat je moet weten over het verbruik van elektrische auto’s. We gaan hierbij onder andere in op de factoren die het stroomverbruik kunnen beïnvloeden. Daarnaast ontdek je hoe je zelf het verbruik van een EV kunt berekenen en maken we een vergelijking tussen de brandstofkosten van elektrische- en benzineauto’s. Je vindt tevens een overzicht van 5 elektrische auto’s met een laag stroomverbruik.
Bij benzine- of dieselauto’s is het de normaalste zaak van de wereld om te kijken naar het brandstofverbruik. Voor veel mensen is het een bepalende factor bij het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. Je hoort bij (volledig) elektrische auto’s weinig over het verbruik, maar dat wil niet zeggen dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Het stroomverbruik kan bij elektrische auto’s onderling behoorlijk variëren vanwege interne of externe factoren. Wat het (theoretische) stroomverbruik van een elektrische auto is, kun je vinden in de fabrieksgegevens. Het stroomverbruik wordt meestal uitgedrukt in kWh (kilowattuur) per 100 kilometer.
Het stroomverbruik van een elektrische auto is afhankelijk van allerlei factoren. Aan sommige dingen kun je niets doen, op andere zaken heb je wel invloed. Het gewicht en design van de auto zijn bijvoorbeeld van tevoren bepaald. Het weer is een andere factor waar je niet veel aan kunt doen: als het heel warm is of vriest, is het stroomverbruik hoger. Wat je zelf kunt doen om het stroomverbruik te minimaliseren is bijvoorbeeld je rijstijl aanpassen (minder hard accelereren, meer energie terugwinnen via regeneratief remmen), de optimale route kiezen en zorgen dat je bandenspanning op peil is.
Je berekent het stroomverbruik van een elektrische auto op een vergelijkbare manier als met een benzine- of dieselauto. Om uit te rekenen hoeveel kWh je per 100 kilometer verbruikt, bekijk je hoeveel stroom je verbruikt hebt. Het aantal kWh wat je auto aangeeft, deel je vervolgens door het aantal kilometers dat je hebt gereden. Daarna vermenigvuldig je de uitkomst van deze berekening door 100 (kilometer). Het getal wat uit deze berekening komt is het stroomverbruik van je elektrische auto.
Een voorbeeld: je hebt 156 kilometer gereden en tijdens deze rit 27 kWh verbruikt. 27 kWh / 156 kilometer = 0,173 kWh per kilometer. Per 100 kilometer is het stroomverbruik: 0,17 x 100 kilometer = 17,3 kWh/100 kilometer.
Als je benieuwd bent hoe het verbruik en de brandstofkosten van een elektrische en een benzineauto tegen elkaar opwegen? Hier vind je een overzicht ter verduidelijking. Voor deze vergelijking is de Peugeot 208 gebruikt. Hiervan bestaat namelijk zowel een benzineversie als een EV. In de tabel hieronder kun je zien hoe het verbruik en de brandstofkosten variëren afhankelijk van de uitvoering van de Peugeot 208. Je ziet dat de brandstofkosten voor de elektrische modellen aanzienlijk lager zijn dan bij de benzine modellen. Houd er rekening mee dat andere kostenposten van elektrische auto’s hoger kunnen uitvallen.
e-208 50 kWh | e-208 54 kWh | 1.2 PureTech 70 | 1.2 PureTech 100 | |
---|---|---|---|---|
Verbruik | 15,5 kWh/100 km | 14,1 kWh/100 km | 5,4 l/100 km (1 op 18,5) | 5,0 l/100 km (1 op 20,0) |
Brandstofkosten 10.000 km* | €418,50 | €380,70 | €1125,36 | €1042 |
Brandstofkosten 20.000* | €837 | €761,40 | €2250,72 | €2084 |
*De brandstofkosten zijn berekend aan de hand van de actuele stroom- en benzineprijs op het moment van schrijven (maart 2025). In het geval van elektrische auto’s is er uitgegaan van thuis opladen. Opladen bij een openbare laadpaal of snellaadstation is duurder. Maak je veelvuldig gebruik van dit soort laadmogelijkheden, dan zullen de stroomkosten dus hoger uitvallen.
Het verbruik van een elektrische auto kan erg verschillen per merk en model. Sommige fabrikanten zijn heer en meester in het ontwikkelen van efficiënte auto’s, terwijl andere wat achter de feiten aanlopen. De voornaamste factor in dit verhaal is accutechniek, maar ook zaken als het design van de carrosserie, het gewicht en vermogen van een auto spelen een belangrijke rol. Hieronder vind je een overzicht van 5 elektrische auto’s met een laag stroomverbruik. Deze elektrische auto’s zijn niet alleen zuinig, maar komen ook goed uit de test.
De Citroën ë-C4 is de volledig elektrische tegenhanger van de welbekende C4. De traditionele variant staat al even bekend als een prettige en efficiënte auto, en de ë-C4 houdt die reputatie overeind. Het is om precies te zijn de 4,60 meter lange ë-C4 X (de sedanversie van de ë-C4) die als beste uit de bus komt, nota bene met het grote accupakket (51 kWh) en 156 pk. Mede dankzij de gestroomlijnde koets van de sedan weet dit model een theoretisch verbruik van 14,5 kWh/100 km te verwezenlijken. De andere uitvoeringen van de ë-C4 zijn eveneens erg zuinig.
De Citroën ë-C4 is een manusje van alles. Het is een understatement om het een crossover te noemen, want deze eigenzinnige gezinsauto heeft elementen van een coupé, SUV en liftback. De verlengde ë-C4 X gaat als sedan zelfs nog een stap verder. De ë-C4 (X) onderscheidt zich in zijn klasse door zijn stijlvolle en eigenzinnige design, evenals de voor Citroën zo typische hoge mate van comfort. Ondanks zijn ietwat aparte vormgeving blijkt de ë-C4 nog verrassend praktisch in gebruik. Hij is scherp geprijsd en heeft dankzij zijn lage verbruik een respectabel rijbereik van 342 tot 427 kilometer.
Veel mensen kopen een stadsauto vanwege de scherpe prijzen en het lage benzineverbruik. De Dacia Spring bewijst dat ook zulke compacte EV’s erg efficiënt kunnen zijn. Met een verbruik van 13,9 kWh/100 km weet de Spring (45 pk) het maximale uit zijn kleine, 25 kWh-accupakket te halen. Hiermee weet de joviale prijsknaller namelijk een actieradius van 220 kilometer mogelijk te maken. Dat is voldoende om zorgeloos te forenzen of je door de stad te bewegen. Het verbruik van de 65 pk sterke variant ligt een fractie hoger, maar ook deze uitvoering moet hetzelfde rijbereik kunnen verwezenlijken.
De Dacia Spring is een voor de hand liggende keuze als je voor zo min mogelijk geld een elektrische auto wilt kopen. Met een vanafprijs van 17.710 euro maakt deze guitige stadsauto elektrisch rijden heel toegankelijk. Diezelfde prijs betekent dat er een aantal dingen zijn om rekening mee te houden, zoals de beperkte actieradius en sobere uitrusting, maar dat ligt in de lijn der verwachting. Als het doel is om een hagelnieuwe EV te rijden tegen een lage prijs, dan zijn er geen betere alternatieven. Dacia heeft de naamsbekendheid en hij komt voorbeeldig uit de test, dus waarom niet?
Je hoeft weinig verstand te hebben van het concept aerodynamica om te begrijpen dat er iets speciaals aan de hand is met de Hyundai Ioniq 6. Het design van de vierdeurs sedan is geïnspireerd op een vliegtuigvleugel, waardoor deze moeiteloos door de lucht snijdt. De Ioniq 6 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 en staat daarmee in de top 5 van de meest gestroomlijnde productieauto’s. Mede daardoor is het verbruik erg laag: het instapmodel haalt 13,9 kWh/100 km, terwijl de lange-afstandsuitvoering dankzij een verbruik van 14,3 kWh/100 km een actieradius van 614 kilometer weet waar te maken.
Hyundai heeft furore gemaakt met haar steeds groter wordende reeks volledig elektrische Ioniq-modellen. Wie voor een scherpe prijs een capabele en chique sedan wil rijden, is de Ioniq 6 een interessante optie. De 4,85 meter lange sedan is aan de ruime kant, maar zijn omvangrijke koets staat vooral in het teken van aerodynamica en efficiëntie. Dat die filosofie heeft gewerkt blijkt wel, anders was hij niet in deze lijst van zuinige EV’s verschenen. Op zijn best komt de Ioniq 6 meer dan 600 kilometer ver, maar zelfs het instapmodel haalt al 429 kilometer. Het snelle opladen is een plus.
De volledig elektrische Mini Cooper is nog zo’n stadsauto met een laag verbruik. Sterker, de Mini Cooper E is zelfs een fractie zuiniger dan de Dacia Spring. Dit terwijl hij een maat groter en een stuk zwaarder is, en tenminste vier keer zoveel vermogen heeft. Het 184 pk sterke instapmodel heeft een theoretisch verbruik van 13,8 kWh/100 km en is daarmee een van de efficiëntste EV’s die je kunt kopen. De 218 pk sterke SE haalt 14,1 kWh/100 km, maar deze komt dankzij het grotere accupakket 402 kilometer ver – tegenover 305 kilometer voor de Cooper E.
De Mini Cooper zal dankzij zijn unieke Britse charme altijd een plek in het hart van een groep mensen hebben. Wie wat dieper graaft zal ontdekken dat de Mini Cooper meer is dan alleen zijn vrolijke en modieuze uitstraling. Onderhuids vind je namelijk een voortreffelijke aandrijflijn waarbij prestaties en efficiëntie op harmonieuze wijze samenkomen. De E en SE zijn niet alleen erg vlot maar ook zuinig. Voor de liefhebber is er overigens een sportieve JCW-uitvoering met 258 pk. Reken daarbij het kenmerkende scherpe rijgedrag, de uitstekende bouwkwaliteit en de rijke uitrusting, en je begrijpt waarom deze auto goed gewaardeerd wordt.
Tesla heeft de code wat betreft verbruik en rijbereik al lang gekraakt. Het merk is al tijden de maatstaf op het gebied van accutechniek. Dit komt het beste naar voren bij de Model 3, waarvan het verbruik zo laag geraakt als 12,8 kWh/100 km voor de achterwielaangedreven Long Range-uitvoering. Andere uitvoeringen, zoals de reguliere RWD en de Long Range AWD, maken eveneens indruk met een theoretisch verbruik van hoogstens 14 kWh/100 km. Zelfs de Performance zit aan de lage kant, gezien deze een duizelingwekkende 627 pk tot zijn beschikking heeft. De Model 3 haalt maximaal 702 kilometer.
De Tesla Model 3 heeft het laagste verbruik van alle elektrische auto’s, maar is ook aan te raden als je veel waar voor je geld wilt. De stijlvolle vierdeurs sedan is gezien zijn reusachtige actieradius voor competitieve nieuwprijzen verkrijgbaar; tweedehands staat een groot en gevarieerd aanbod voor minder dan 20.000 euro te koop. Zoals gebruikelijk bij Tesla heeft de Model 3 bovendien een zeer complete standaarduitrusting. Wegens de beperkte keuzemogelijkheden en opties zijn veel Model 3’s in grote lijnen hetzelfde. Het draait vooral om de hoeveelheid vermogen, het accupakket en het soort aandrijving dat bij jou past.
De Tesla Model 3 is een van de populairste elektrische auto’s op de markt. Zijn grote actieradius en bewonderenswaardige verbruik zijn slechts een paar redenen waarom deze auto een verkoopknaller is geworden. Lees reviews van de Tesla Model 3 om er meer over te weten te komen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige elektrische modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 14, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 19 juni 2025