Elektrisch rijden was lange tijd alleen voor bepaalde groepen bestuurders interessant. Inmiddels past een EV bij veel meer mensen in het plaatje. Elektrische auto’s zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Nog belangrijker is dat veel elektrische auto’s een groot aantal aantrekkelijke eigenschappen hebben. Tegelijkertijd creëert dit een probleem: welke elektrische auto’s zijn nu het beste? Die vraag proberen we in dit artikel te beantwoorden aan de hand van 5 totaal verschillende elektrische auto’s, die volgens onze kenners en experts zeer goed gewaardeerd worden.
Er is geen beter moment dan nu om een elektrische auto te kopen. De ontwikkeling van elektrische auto’s heeft in rap tempo plaatsgevonden, met als gevolg een groot gevarieerd aanbod aan EV’s die meer voordelen dan nadelen hebben. Bij veel EV’s zijn zaken als de actieradius en laadsnelheid inmiddels op orde, en dankzij de voortdurend verbeterende infrastructuur zijn er nauwelijks nog grote obstakels om je van elektrisch rijden te weerhouden. Daarnaast zijn elektrische auto’s beter voor het milieu en profiteer je van verschillende financiële voordelen, zoals lagere brandstof- en onderhoudskosten.
Anno 2025 is het knap lastig om de állerbeste elektrische auto’s aan te wijzen. Het aanbod is vele malen groter dan 10 jaar geleden. Toentertijd was het relatief eenvoudig te bepalen welke EV’s de moeite waard waren en welke je beter kon laten staan. Tegenwoordig is er voor iedere niche wel een elektrische auto te vinden. Binnen zo’n niche kan de ene elektrische auto beter presteren op technisch vlak (actieradius, laadsnelheid), terwijl zaken als bouwkwaliteit, luxe, veiligheid en comfort bij andere modellen juist beter voor elkaar zijn. Onze expert Harry Verolme heeft de beste elektrische auto's op een rij gezet.
De Citroën ë-C3 is een bejubelde nieuwkomer in het gamma van Citroën. De bekende C3 ging in 2023 onder het mes en kreeg naast de reguliere versie een volledig elektrische variant die zeer goed is ontvangen. Deze ë-C3 staat op het zogeheten ‘Smart Car Platform’ van Stellantis. Het voordeel hiervan is dat de ë-C3 een scherpe prijs krijgt, maar niet aanvoelt als een ‘goedkope’ auto. De vijfdeurs hatchback rijdt heel comfortabel en heeft een nette uitrusting. De ë-C3 is 4,01 meter lang, maar dankzij de hoge daklijn en het slim ingerichte interieur is de auto praktisch en ruim.
De Citroën ë-C3 is een uitstekende keuze als je voor een scherp bedrag een jonge, jeugdige vijfdeurs hatchback wilt rijden. Met zijn nieuwprijs van nog geen 25.000 euro is het een van de voordeligste elektrische auto’s op de markt. Toch zou je dit niet zeggen, gezien de kwaliteit van het interieur en de verfijnde manier waarop de ë-C3 rijdt. Het slimme design zorgt er tevens voor dat de compacte EV helemaal nog niet zo klein aanvoelt. De lage prijs uit zich vooral in de ietwat beperkte actieradius (320 kilometer) en de bescheiden uitrusting van sommige uitvoeringen.
De Kia EV6 maakt zijn debuut in 2021 en is ondertussen al een van de ‘oudste’ volledig elektrische SUV’s. Er verschijnen steeds meer concurrenten voor de EV6, maar die weten hem niet van zijn troon te stoten. Kia legt de lat ook wel heel hoog. Hij bekt lekker, rijdt zeer comfortabel, is royaal uitgerust, zit uitstekend in elkaar en heeft indrukwekkende technische prestaties. De Kia EV6 heeft na de facelift (2024) een actieradius van maximaal 582 kilometer, kan supersnel opladen en accelereert vliegensvlug. Het interieur ziet er fraai uit en is bovendien bijzonder praktisch en ruim.
De Kia EV6 is een elektrische SUV die zelfs de grootste sceptici zou kunnen overtuigen een EV aan te schaffen. Zijn grote actieradius en snelle laadtijden nemen al een paar grote obstakels weg, maar het totaalpakket maakt de EV6 juist zo aantrekkelijk. Hij heeft een uitdagend, speels design, een 4,70 meter lange koets met een groot en ruim interieur, en het rijgedrag is aangenaam. Even belangrijk is dat de EV6 verkrijgbaar is in diverse uitvoeringen; er is een interessante instapper, een lange-afstandspecialist en een meer prestatiegerichte, vierwielaangedreven variant met 2 elektromotoren. Tenslotte profiteer je van 7 jaar fabrieksgarantie.
De Volkswagen ID.7 is een van de nieuwste modellen uit de volledig elektrische ID-reeks van Volkswagen. In tegenstelling tot sommige andere telgen is de ID.7 een schot in de roos. Het is een nuchter ogende gezinsauto die aan ruimte geen gebrek heeft. De vijfzitter is 4,96 meter lang en heeft een interieur waar je ‘u’ tegen zegt. De ID.7 is verkrijgbaar als vijfdeurs liftback (die lijkt op een sedan) en stationwagon die Tourer genoemd wordt. Er is een selectie aan uitvoeringen met een vermogen en rijbereik van maximaal 340 pk en 709 kilometer.
De Volkswagen ID.7 is een nuchtere en zeer fatsoenlijke, grote elektrische auto. Met zijn bijna 5 meter lange, lage koets is de ID.7 een verfrissende gezinsauto in een wereld die steeds verder gevuld wordt met crossovers en SUV’s. De ID.7 is veel meer dan alleen een stijlvolle en zeer praktische gezinsauto. Dit heeft vooral te maken met zijn indrukwekkende technische prestaties. Wie voor de achterwielaangedreven versie van de 86 kWh-variant kiest, kan met een beetje moeite meer dan 700 kilometer afleggen. Dit alles maakt de ID7 een heel bruikbare auto met tot slot een zeer prettige rijbeleving.
De Volvo EX30 debuteert in 2023 als de kleinste auto in het gamma van Volvo. De vijfdeurs crossover charmeert direct met zijn moderne, stijlvolle looks en stelt ook tijdens het rijden niet teleur. In zijn nog korte bestaan zijn al veel mensen voor de compacte EV gevallen; zoveel zelfs dat de EX30 een van de bestverkochte auto’s van 2024 is. De moderne Volvo is zeer comfortabel, biedt veel waar voor zijn geld en heeft een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Bovendien zijn de technische prestaties naar behoren; de EX30 heeft een actieradius tot bijna 500 kilometer en laadt rap op.
De Volvo EX30 is een aantrekkelijke keuze als je op zoek bent naar een compacte elektrische auto die veel luxe en kwaliteit biedt. De afwerking en uitrusting is om door een ringetje te halen en qua veiligheid heb je niets te klagen. De EX30 wordt door Volvo officieel een SUV genoemd, maar met zijn lage daklijn en sluike silhouette neigt de crossover bijna meer naar een hoge hatchback. Dit is te merken aan de ietwat krappe achterbank, maar met kleine (of geen) kinderen hoeft dit geen obstakel te zijn. Voor zijn klasse zijn de actieradius, het rijgedrag en design voorbeeldig.
Zonder Tesla waren EV’s lang niet zo populair geweest. De Amerikaanse fabrikant laat met auto’s als de Model S en Model X zien dat elektrisch rijden heel interessant kan zijn. Zodra de Model 3 (haar meest compacte model) op de markt komt, is het hek van de dam. De Model 3 is relatief betaalbaar, biedt toonaangevende prestaties en zit vol met vooruitstrevende technologie. Over de uitrusting valt niet te klagen: afgezien van een handvol keuzemogelijkheden zijn de auto’s nagenoeg hetzelfde uitgerust. Ondertussen is de Model 3 twee keer onder het mes gegaan (2020 en 2023) en beter dan ooit.
De Tesla Model 3 is een voor de hand liggende keuze als je een elektrische auto wilt kopen. Het is de meest toegankelijke auto van de bekendste EV-fabrikant. Zijn reputatie komt niet uit de lucht vallen. De Model 3 biedt een voortreffelijke rijbeleving en is bijzonder slim; de veiligheidssystemen en navigatie denken goed mee om je reis te vergemakkelijken. Er zijn diverse uitvoeringen van de Model 3, maar zelfs met een instapmodel zit je gebakken. Met een groot budget gaat een wereld voor je open: denk aan een actieradius van meer dan 700 kilometer of een vermogen van 627 pk.
De Tesla Model 3 heeft bijna alles wat je maar kunt wensen: hij is snel, slim, efficiënt en ruim. Geen wonder dat hij goed gewaardeerd wordt door kenners. Lees reviews van de Tesla Model 3 om meer over de auto te weten te komen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 december 2024