Beste elektrische stationwagons in 2025

Volkswagen ID.7 Tourer
Harry Verolme9 minuten leestijd18 februari 2025

Als je interesse hebt om een elektrische stationwagon te kopen, hebben we goed nieuws voor je: eindelijk beginnen fabrikanten dit soort auto’s te maken. Het heeft even mogen duren, maar anno 2025 zijn er werkelijk wat elektrische stationwagons te vinden. Het gaat nog steeds om een handvol modellen, maar dat mag de pret niet drukken. Het zijn er immers genoeg om een lijstje met 5 toppers te maken, zonder compromissen. En wat voor lijstje, al zeggen we zelf! Met merken als Audi, BMW en Porsche is het er een waarvan je bijna zou gaan watertanden. Genoeg gebabbeld, dit zijn ze!

Waarom een elektrische stationwagon kopen?

Crossovers en SUV’s zijn het helemaal deze dagen, maar sommige fijnproevers verkiezen nog altijd een stationwagon boven zulke hoogpotige auto’s. En waarom ook niet? Als een hoge instap geen must is, bieden stationwagons dezelfde praktische eigenschappen. Ze hebben doorgaans riante zitruimte en een ruime kofferbak, maar het rijgedrag is dankzij het lage zwaartepunt vaak stukken beter. Stationwagons zijn daarnaast veelal elegant en aerodynamisch. Het heeft bovendien iets unieks; er zijn aanzienlijk minder elektrische stationwagons dan SUV’s. En de modellen die je wel tegenkomt, vind je vaak in hogere prijsklassen. Maak je over luxe en kwaliteit dus geen zorgen.

De 5 beste elektrische stationwagons in 2025

Elektrische auto’s zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten, maar het kan knap lastig zijn om een stationwagon te vinden. Dit is een van de weinige carrosserievormen die fabrikanten tot nog toe links hebben laten liggen. Er is wel wat keuze, maar in veel gevallen moet je een aardig dikke portemonnee hebben om een elektrische stationwagon te kunnen kopen. Voordeel daaraan is wel dat je je geen zorgen hoef te maken om zaken als actieradius, luxe en comfort; dat zit bij de meeste elektrische stationwagons wel snor. Onze auto-expert Harry Verolme heeft de beste elektrische stationwagons op een rijtje gezet.

Audi A6 e-tron Avant

Audi A6 e-tron Avant
  • Actieradius tot 720 kilometer; in 6 uur van 20% naar 80% (snelladen in 21 min.)
  • Verkrijgbaar in 3 uitvoeringen, maximaal 428 pk; S6 e-tron Avant levert 503 pk
  • Nieuwprijs vanaf 64.040 euro; 502 liter bagageruimte
  • Rijke standaarduitrusting; verschillende uitrustingsniveaus zijn nog luxueuzer
  • Modieus en modern

Wie ‘Audi A6’ hoort, denkt natuurlijk aan de grote, praktische stationwagon die sinds 1994 in Audi’s gamma staat. De elektrificatie van het merk zet de bekende naamgeving van het merk op zijn kop: voortaan is de A6 (e-tron) een compleet nieuwe elektrische auto, terwijl de oorspronkelijke A6 verder gaat als Audi A7. Die revolutie wordt onderstreept door een uniek design en een modern, overwegend digitaal interieur. Audi zorgt traditiegetrouw voor genoeg variatie: naast het naamloze instapmodel is er de Performance-uitvoering met een actieradius van 720 kilometer. De vierwielaangedreven Quattro heeft 428 pk; de sportieve S6 maakt daarvan zelfs 503 pk.

Voor- en nadelen van de Audi A6 e-tron Avant

  • Voordelen
  • Indrukwekkende prestatiecijfers en actieradius; rap opladen
  • Sublieme wegligging
  • Voorbeeldige kwaliteit
  • Nadelen
  • Ruimte achterin valt wat tegen
  • Hoger geplaatste uitvoeringen zijn duur

Waarom kiezen voor de Audi A6 e-tron Avant?

Heel veel keuze heb je niet in het segment van elektrische stationwagons, maar de Audi A6 e-tron doet alle juiste dingen om klanten naar zich toe te trekken. Met zijn ultra-moderne stijl en strakke, kwalitatief hoogstaande interieur is het een lust voor het oog. Qua rijgedrag is het een van de fijnste auto’s in zijn klasse, en dat zegt veel gezien de sterke concurrentie. Wat de Audi A6 ook erg interessant maakt, is dat er meerdere uitvoeringen zijn met verschillende karakters; van efficiënte kilometerknallers tot gespierde high-performance modellen. Als je het budget hebt, moet je deze elektrische stationwagon zeker overwegen.

Bekijk aanbod

BMW i5 Touring

BMW i5 Touring
  • Actieradius tot 560 kilometer; in 5 uur van 20% tot 80%
  • Verkrijgbaar als eDrive40 (340 pk) en M60 xDrive (601 pk)
  • Nieuwprijs vanaf 72.047 euro; 507 liter bagageruimte
  • Nette uitrusting; kan wel wat opties gebruiken
  • Een 5 Serie, maar dan elektrisch

De achtste generatie BMW 5 Serie is veelzijdiger dan ooit. Je vindt hem als sedan en stationwagon, met benzine- en dieselmotoren, als hybride en high-performance M-versie. En dan heb je ook nog de volledig elektrische i5, die op dezelfde productielijn in Dingolfing wordt gebouwd en in twee uitvoeringen is verschenen. Er is het instapmodel (eDrive40) met 340 pk en een actieradius van 560 kilometer en een krachtige, vierwielaangedreven variant (M60 xDrive) met 601 pk en een rijbereik van 506 kilometer. De i5 Touring heeft dezelfde begeerlijke attributen als de reguliere 5 Serie: hij is praktisch, luxe en stuurt scherp.

Voor- en nadelen van de BMW i5 Touring

  • Voordelen
  • Luxe en kwaliteit straalt er vanaf
  • Puike wegligging en uitstekende isolatie
  • Praktisch en ruim
  • Nadelen
  • Prijzig, zeker met opties erbij
  • Genoeg rijbereik, maar concurrentie biedt grotere actieradius

Waarom kiezen voor de BMW i5 Touring?

De BMW i5 Touring maakt de overstap naar elektrisch rijden extra makkelijk – en aantrekkelijk. Afgezien van zijn volledig elektrische aandrijflijn is het nagenoeg dezelfde auto als de reguliere 5 Serie (G60). Voor sommige bestuurders kan dat even wennen zijn, vooral als je vergeet dat je hem niet vol kunt tanken. Het voordeel daarvan is dat je profiteert van dezelfde eigenschappen die de 5 Serie zo’n geliefde gezins- of zakenauto maken. De i5 Touring ligt strak op de weg en stuurt heerlijk, maar hij is ook heel ruim en praktisch in gebruik. En natuurlijk zit-ie vol met de nieuwste technische snufjes.

Bekijk aanbod

Peugeot e-308 SW

Peugeot e-308 SW
  • Actieradius tot 409 kilometer; in 3 uur van 20% tot 80% (snelladen in 31 min.)
  • 156 pk (56 kWh-accupakket)
  • Nieuwprijs vanaf 38.950 euro
  • Nette uitrusting (Style), Allure en GT zijn rijker aangekleed
  • Betaalbaar, maar toch luxe en verfijnd

Peugeot is de laatste jaren druk bezig met het elektrificeren van haar modellengamma. De veelzijdige Peugeot 308 wordt niet overgeslagen. Naast de reguliere benzine- en dieselversies, en de plug-in hybrides, heeft het merk ook volledig elektrische uitvoeringen in de vorm van de e-308 – inclusief de stationwagon (SW) variant. Hiervan is welgeteld één uitvoering, aangedreven door de bekende Stellantis combinatie van een 156 pk sterke elektromotor en een 54 kWh-accupakket. Daarmee is de e-308 SW goed voor een actieradius van 409 kilometer. Met 4,63 meter (412 liter bagageruimte) is deze elektrische station het kleinste (en goedkoopste) model in de lijst.

Voor- en nadelen van de Peugeot e-308 SW

  • Voordelen
  • De beste betaalbare elektrische stationwagon
  • Comfortabel, luxe en verfijnd
  • Van hoge kwaliteit, net uitgerust
  • Nadelen
  • Niet super spannend
  • Polariserend interieur

Waarom kiezen voor de Peugeot e-308 SW?

Als je een betaalbare, volledig elektrische stationwagon zoekt, dan is de Peugeot e-308 SW het overwegen waard. Voor minder dan 40.000 euro sla je zo’n charmant model aan de haak. Voor dit geld krijg je een ruime, verfijnde en compleet uitgeruste EV die niet alleen stijl maar ook kwaliteit uitstraalt. De e-308 SW is iets duurder dan de MG 5, maar in alle opzichten een stap omhoog. Heb je niet zoveel met het eigenzinnige design en interieur van de Peugeot, dan kun je ook kiezen voor de technisch identieke Opel Astra Sports Tourer Electric.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Peugeot e-308 SW

De huidige Peugeot 308 is een zeer veelzijdige auto die in allerlei varianten is verschenen. Dat maakt het extra knap dat de auto zo goed gewaardeerd wordt door experts. Lees reviews van de Peugeot 308 P5 (2021+) om er meer over te weten te komen.

Porsche Taycan Sport Turismo

Porsche Taycan
  • Actieradius tot 606 kilometer; in 6 uur van 20% tot 80% (snelladen in 19 min.)
  • Verkrijgbaar in diverse uitvoeringen met vermogen tot 775 pk (max. 105 kWh accu)
  • Nieuwprijs vanaf 106.250 euro
  • Zeer luxe uitrusting, groot assortiment aan opties
  • De (peperdure) maatstaf

Porsche is er rap bij met het produceren van volledig elektrische auto’s. Na eerder al elektrische uitvoeringen van bestaande modellen (Cayenne, Panamera) te leveren, komt het in 2019 met een compleet nieuwe auto in de vorm van de Taycan. Die is er aanvankelijk alleen als sedan, maar twee jaar later volgen ook de praktische Sport Turismo en de avontuurlijke Cross Turismo. Er zijn diverse uitvoeringen, waaronder de zeer sportieve (en turboloze) Turbo en Turbo S met duizelingwekkend veel vermogen. De Taycan is niet alleen praktisch, luxe en van uitzonderlijke kwaliteit, maar ook bloedsnel en zeer behendig. Een echte, elektrische Porsche.

Voor- en nadelen van de Porsche Taycan Sport Turismo

  • Voordelen
  • Porsche-prestaties gehuld in een praktisch pakket
  • Toonaangevende kwaliteit en luxe
  • Scherpe wegligging en zinderende prestaties, zeker bij duurdere uitvoeringen
  • Nadelen
  • Hoge prijs
  • Actieradius kan groter

Waarom kiezen voor de Porsche Taycan Sport Turismo?

Als je een elektrische stationwagon wilt kopen en niet op de centen hoeft te letten, dan is de Porsche Taycan de juiste auto voor jou. Met zijn lengte van 4,96 meter heeft de veelzijdige station voldoende praktisch vermogen en qua uitrusting biedt deze alles voor het gezin. Dat mag ook wel, want prijzen beginnen (nieuw) boven een ton, terwijl de duurste uitvoeringen meer dan 200.000 euro kosten. Door de hoge afschrijving zijn ze tweedehands opvallend voordelig. Niemand zal je vertellen dat het verkwist geld is; de Taycan is in vrijwel ieder opzicht de maatstaf. Rijd je wel eens door de modder, kies dan voor de Cross Turismo.

Bekijk aanbod

Volkswagen ID.7 Tourer

Volkswagen ID.7 Tourer
  • Actieradius tot 690 kilometer; in 5 uur van 20% tot 80% (snelladen in 25 min.)
  • Eén elektromotor, verkrijgbaar als 77 kWh of 84 kWh; vermogen tot 340 pk
  • Nieuwprijs vanaf 57.720 euro; 605 liter bagage
  • Nette uitrusting
  • Nuchtere looks, formidabel karakter

Volkswagen is lekker aan de weg aan het timmeren met haar volledig elektrische ID-reeks. Na het debuut van de Volkswagen ID.3 zijn er nog zes andere modellen op de markt gekomen, waaronder de ID.7. Uit de naamgeving begrijp je waarschijnlijk al dat het gaat om een grote personenwagen. De ID.7 is verkrijgbaar als vijfdeurs liftback of stationwagon (Tourer) en hier focussen we op laatstgenoemde. De Tourer is 4,96 meter lang en heeft vanzelfsprekend een ruim interieur. De bagageruimte is met minimaal 605 liter eveneens op orde. Er zijn drie uitvoeringen; de achterwielaangedreven 86 kWh-variant biedt 690 kilometer rijbereik.

Voor- en nadelen van de Volkswagen ID.7 Tourer

  • Voordelen
  • Grote actieradius
  • Verfijnd en zeer comfortabel rijgedrag; geweldig voor lange afstanden
  • Ruim interieur en riante bagageruimte
  • Nadelen
  • Instapmodel iets karig uitgerust
  • Gebrek aan fysieke knoppen

Waarom kiezen voor de Volkswagen ID.7 Tourer?

De meeste elektrische stationwagons in deze lijst zijn niet bang om hun charme in de strijd te gooien. De Volkswagen ID.7 Tourer is wat dat betreft een fijn tegengeluid. Het is een auto met een nuchter en bescheiden karakter. Als je een elektrische stationwagon wilt kopen zonder enige pretentie, dan is dit een gepaste keuze. Hij is modern maar niet flitsend, oerdegelijk en erg praktisch. Het is op technisch vlak bovendien een van de meest indrukwekkende auto’s uit de ID-reeks. De ID.7 heeft een grote actieradius, flinke prestatiecijfers en het rijgedrag is verfijnd. De luxe uitrusting maakt het feest compleet.

Bekijk aanbod

Meest gezochte elektrische stationwagons op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische stationwagon-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 8, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. BMW i5
  2. Opel Astra
  3. Volkswagen ID.7
  4. Audi A6
  5. Porsche Taycan
  6. Peugeot e-308
  7. Skoda Enyaq iV
  8. Audi e-tron
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoexpress.co.uk
  • autoweek.nl
  • carbuyer.co.uk
  • carwow.co.uk
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 18 februari 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Elektrische auto opladen in 2025

10 oktober 2025
Elektrische auto’s mogen dan vier wielen en een stuur hebben, het werkt allemaal net even wat anders dan je gewend bent. Om te kunnen rijden moet je bijvoo
Brandstof

Elektrische auto opladen in het buitenland in 2025

10 oktober 2025
Weet je nog dat elektrische auto’s hooguit een paar honderd kilometer konden afleggen? En dat het uren duurde om de accu op te laden? Gelukkig is dat verle
Brandstof

Wat is de subsidieregeling voor elektrische auto’s?

10 oktober 2025
Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenaut
Brandstof

Wel of geen elektrische auto kopen?

10 oktober 2025
Wil je anno 2025 een nieuwe of gebruikte auto kopen, dan ontkom je er bijna niet aan om een volledig elektrische auto te overwegen. Maar of dat de beste ke
Brandstof

Wat kost een elektrische auto?

10 oktober 2025
Elektrische auto’s zijn aardig in trek, maar lang niet iedereen wil er een aanschaffen. Dit heeft onder andere te maken met de mogelijkheden wat betreft op
Brandstof

Elektrisch vs. benzine: de ultieme vergelijking

1 oktober 2025
Benzineauto’s zijn al tijden de voorkeur van autorijdend Nederland. Elektrisch rijden is daarentegen flink in opkomst. Je ziet steeds meer mensen voor een