“Technisch unieke auto”
“Weinig aanmerkingen”
“Ruim en veilig”
“Fijne cvt-automaat”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Veiligste crossover in zijn klasse
- Veel comfort en ruimte
- Praktisch
- Nadelen
- Mechanische remmen reageren bruusk in one pedal drive
- Hoog brandstofverbruik e-Power
- Onrustig onderstel

Vrij lichtvoetig, maar je moet geen spannende rijervaring verwachten.
AutoWeek
Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2021+)
Hoewel ANWB de eerste twee generaties van de Nissan Qashqai roemt om hun degelijkheid, betrouwbaarheid en hoge kwaliteit, doet de wielrijdersbond daar geen uitspraken over bij de Qashqai van de derde generatie. Het noemt de Nissan Qashqai e-Power wel een technisch huzarenstukje als blijk van vertrouwen in robuuste technologie. AutoWeek, Autovisie en TopGear stippen betrouwbaarheid evenmin expliciet aan. Autoweek zegt wel dat ze de Qashqai op weinig fouten kan betrappen. Autovisie schetst de crossover zelfs als bijna perfect. ANWB meldt nog dat er een garantietermijn van 3 jaar op de Qashqai geldt en maximaal 5 jaar op de elektrische delen.
Rijeigenschappen Nissan Qashqai (2021+)
TopGear vindt dat de derde generatie Nissan Qashqai ten opzichte van zijn voorvader een forse sprong voorwaarts maakt. Het prijst de fijne cvt-automaat, het verbeterde weggedrag en veel stabiliteit in de bochten. Dat de Qashqai heel stil is, geldt voor TopGear ook als pluspunt. ANWB merkt dat de Qashqai zwaarder is geworden, maar vindt dat niet hinderlijk. Het kan de rijeigenschappen immers waarderen. Autovisie noemt de crossover een allemansvriend met duidelijke bediening, vindt de E-Power-aandrijflijn verfijnd en geeft het comfortabele weggedrag een pluim. Alleen op korte oneffenheden – op drempels en klinkers – merkt Autovisie dat het onderstel onrustig wordt.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€31.840
Vermogen kW van/tot
103 kW/140 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Nissan Qashqai (2021+)
De Nissan Qashqai e-Power is een elektrische auto. Wel eentje met een energiecentrale aan boord die werkt op basis van benzine. Volgens de praktijktest van ANWB verbruikt de e-Power in de praktijk 1 liter brandstof op 18 kilometer. AutoWeek zet daar een verbruik van 1 op 17,5 tegenover. Netjes, voor zo’n zware auto, vindt het weekblad. AutoVisie is kritischer en noteert op basis van liefst 6.700 praktijkkilometers een verbruik van 1 op 15,2. Gezien de relatief hoge aanschafprijs van de Nissan Qashqai e-Power ontlokt dat bij AutoVisie de uitspraak om – vanuit kostenoogpunt – een volledig elektrische auto te overwegen.
Prijs Nissan Qashqai (2021+)
Een Nissan Qashqai van de derde generatie die kort geleden van de fabrieksband rolde (en dus nog weinig kilometers reed) kostte in augustus 2023 al snel 47.000 euro, toont AutoWeek aan. Uitschieters naar boven de 50 mille noteert AutoWeek ook. Voor een model uit 2021 – net na de introductie – met enkele tienduizenden kilometers op de klok, lagen de prijzen in augustus 2023 rond de 30.000 euro. Afhankelijk van de motorisering en uitvoering kan de prijs iets van dat gemiddelde afwijken.



