Vergelijk Nissan X-Trail T33 (2022+) reviews

Vergelijk Nissan X-Trail T33 (2022+) reviews

De Nissan X-Trail begon zijn carrière als SUV die offroad zijn mannetje stond, maar werd door de generaties heen steeds meer een ruime (zevenzits) gezinsauto voor lange, comfortabele, asfaltritten. De vierde generatie – de T33 – is er voortaan alleen nog als e-Power. Dat is een bijzonder soort hybride. De auto is in de basis elektrisch, maar de elektromotoren worden aangedreven door een benzine-krachtbron. Geen stekker, maar wel een laag verbruik. Althans, of dat écht zo is, zien we terug in de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Zij beoordeelden de X-Trail op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan X-Trail gemiddeld een 4/5

Autovisie logo

“Complete uitrusting”


AutoWeek logo

“Eigenzinnig en overtuigend”


ANWB logo

“Veel bandenlawaai”


TopGear logo

“Stabiele wegligging”

Plus- en minpunten

Plek voor zeven personen
Comfortabele snelwegcruiser
Soepele aandrijflijn
Achteras geen fan van korte oneffenheden
Behoorlijk wat bandengeruis
Niet spectaculair zuinig
Van de vierwielaangedreven versie ga je geen spijt krijgen
TopGear

Betrouwbaarheid Nissan X-Trail (2022+)

Alle voorgangers van de Nissan X-Trail noemde ANWB zeer betrouwbaar. Daarbij baseerde het zich op de bevindingen van de Wegenwacht. Die heeft zich momenteel nog niet uitgelaten over de betrouwbaarheid van de T33. Evenmin zeggen Autovisie, AutoWeek en TopGear iets over de degelijkheid van de vierde generatie. Met een schuin oog kijken naar de Nissan Qashqai is doorgaans een optie, omdat de X-Trail daar technisch sterk op lijkt. Maar helaas, ook over diens betrouwbaarheid is nog niets geschreven. ANWB noemt de e-Power aandrijflijn van de X-Trail wel een van de fijnste geëlektrificeerde aandrijflijnen. Hij stottert niet, is vlot en vloeiend.

Rijeigenschappen Nissan X-Trail (2022+)

ANWB noemt de e-Power-aandrijflijn van de Nissan X-Trail prettig in de omgang. Stuur- en weggedrag kwalificeert het eveneens als dik in orde, waarbij op korte oneffenheden de achteras zich soms laat gelden. TopGear vindt het prettig dat Nissan bij de X-Trail niet geforceerd is gaan zoeken naar sportiviteit, maar gekozen heeft voor een aangename demping en stabiel en gebalanceerd weggedrag. Het is vooral fan van de vierwielaangedreven variant. Autovisie vindt het afrolcomfort niet je van het, zeker niet als je met flinke (19-inch) wielen op pad gaat. AutoWeek typeert de X-Trail als gemoedelijk, maar vindt de besturing bijzonder direct.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€49.500

Vermogen kW van/tot

150 kW/157 kW

Populairste aandrijving

Hybride

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan X-Trail (2022+)

ANWB noteert een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,2. Het geeft aan dat ‘1 op 15’ er ook wel inzit. Dat is volgens ANWB netjes, maar niet spectaculair voor een hybride als de X-Trail is. Autovisie ziet na een testrit ook ‘1 op 15’ op de boordcomputer staan. AutoWeek scoort – weliswaar op een koude winterse dag – een verbruik van 1 op 12,5. Dat is volgens de testredacteur niet gek voor een grote vierwielaangedreven zevenzitter, maar ook niet extreem bijzonder. TopGear merkt op dat – in tegenstelling tot met een PHEV – écht weinig brandstof verbruiken niet haalbaar is.

Prijs Nissan X-Trail (2022+)

Een Nissan X-Trail die aan het begin van de vierde generatie is gefabriceerd (bouwjaar 2022) is redelijk vergelijkbaar geprijsd met een alternatief als de Hyundai Santa Fe, laat AutoWeek zien. Beide modellen zijn hybrides en bieden plek aan maximaal 7 personen. Verschillen zijn er ook: de X-Trail is leverbaar met vierwielaandrijving en de Hyundai Santa Fe niet. Een andere zevenzits vierwielaangedreven hybride is de Honda CR-V. Een model uit 2022 met een nette kilometerstand is gemiddeld een stuk voordeliger dan een X-Trail met vergelijkbare specificaties aldus AutoWeek.