De eerste generatie van de Mitsubishi ASX ging liefst 11 jaar mee. Toen was de koek echt op. Zijn opvolger vond het Japanse merk binnen de eigen gelederen: de alliantie met Renault en Nissan. De Mitsubishi ASX is namelijk een directe kopie van de Renault Captur. Nieuw is de ASX echter een fractie duurder, al is zijn standaarduitrusting behoorlijk rijk. Maar of je gelijk voor de Mitsubishi ASX moet gaan? ANWB, AutoReview, AutoWeek en TopGear weten het antwoord. Op basis van hun reviews kun je zien hoe de Mitsubishi ASX scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
4 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Mitsubishi ASX gemiddeld een 4.1/5
“Onderstel is erg goed”
“Veel bandengeruis”
“Comfortabele auto”
“Stuurt licht en moeiteloos”
Veel comfort met toch een goede wegligging.
Autovisie is niet onder de indruk van de bouwkwaliteit en afwerking van de tweede generatie Mitsubishi ASX. Die zijn gewoon niet overal even goed. Niet van Japans niveau, vindt het automagazine. ANWB doet geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de ASX, maar testte eerder wel de Renault Captur, technisch een identieke auto. De Wegenwacht vindt bij de Captur maar één klein onhebbelijkheidje. Als de tank helemaal is leeg gereden, start de motor niet als je er een paar litertjes benzine in gooit. Minimaal tien liter is nodig voordat de ASX weer in gang schiet.
Autovisie noemt de Mitsubishi ASX een Renault Captur in vermomming. De rijeigenschappen zijn een kopie van de bekende Fransman. Autovisie vindt dat de ASX niet spannend rijdt, wel comfortabel, met weinig gevoel in het stuur. Op verkeersdrempels is de auto stoterig. Daar sluit ANWB zich bij aan. ANWB stoort zich ook aan het bandengeruis. TopGear duidt het onderstel als aangenaam, waarbij het sturen licht en moeiteloos gaat. Het rijgedrag laat echter geen blijvende indruk achter, zegt het. AutoWeek roemt de bovengemiddeld goede wegligging. De ASX helt niet over in bochten. De besturing geeft echter onvoldoende door wat er gebeurt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Zowel ANWB als Autovisie benadrukken dat de Mitsubishi 5 jaar fabrieksgarantie heeft en dat is meer dan de Renault Captur. Op basis van de ervaringen van de Wegenwacht met de Captur, zijn grote technische euvels echter niet te verwachten bij een goed onderhouden ASX. Geen van de automedia geeft een praktijkverbruik op, maar AutoVisie schat wel in dat je met de plug-inhybride ongeveer 40 kilometer op stroom rijdt, vooral als je veel stadse kilometers maakt. Autoweek zegt dat de full hybrid de auto is die je moet hebben. Extreem zuinig is die variant, zo klinkt het.
Een nieuwe Mitsubishi ASX is iets duurder dan een nieuwe Renault Captur, weet ANWB. Het prijsverschil kan het goed duiden: de standaarduitrusting van de ASX is rijker en de fabrieksgarantie uitgebreider. AutoWeek laat zien dat de SEAT Arona, een alternatief voor de Mitsubishi ASX, een voordeliger keuze is. Daarbij vergelijkt het de SEAT Arona met een Mitsubishi ASX met bouwjaar 2023 en een paar duizend kilometer op de klokken. Een ander alternatief – de Jeep Avenger – kost juist wat meer dan de Mitsubishi ASX in vergelijkbare trim.