De Suzuki Vitara is een stoer ogende SUV gegoten in een behoorlijk handzaam formaat. De voornaamste eigenschap van de Vitara? Zijn waardevastheid. Volgens ANWB vind je geen andere auto in zijn segment die na een paar jaar nog zo’n groot percentage van zijn nieuwwaarde behoudt. De Vitara is er onder meer als mild-hybride en zuinige full-hybride. Maar hoe rijdt dat nou? ANWB, AutoWeek en TopGear geven op basis van hun recensies het antwoord. Ook kijken we hoe die drie automedia de auto inschalen op het gebied van betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Suzuki Vitara gemiddeld een 4.5/5
“Kwaliteitsproduct”
“Aangenaam rijcomfort”
“Veel goedkoop plastic”
Geloof ons: lol zul je ermee hebben
Volgens ANWB is een nieuwe of gebruikte Suzuki Vitara een vrijwel risicoloze koop. Voor die uitspraak baseert het zich op de praktijkervaringen van de Wegenwacht. Daar is geen enkel euvel bekend waarvoor de bestuurder van een Suzuki pechhulp nodig heeft. ANWB noemt de Vitara dan ook ijzersterk. TopGear realiseert zich dat Suzuki een uitmuntende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid heeft, maar vindt dat het goedkope plastic in het interieur niet het idee geeft dat de Vitara voor de eeuwigheid is gebouwd. AutoWeek meent dat Suzuki het met de betrouwbaarheid van de techniek helemaal voor elkaar heeft.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB vindt het praktijkverbruik van de 1.4 S met 1 op 13,5 tegenvallen. In een andere rijtest kwam het met de 141 pk sterke 1,4-liter benzinemotor tot een verbruik van 1 op 12,7. Erg middelmatig, aldus ANWB. AutoWeek tekende met de 1.4 mild-hybride een benzineverbruik van 1 op 14 aan typeert dit als best netjes voor dit koetswerk. AutoWeek reed ook de 1.5 Hybrid en noteerde een testverbruik van 1 op 18,9. Lekker zuinig, aldus het magazine. Op het gebied van reparaties zijn, mits goed onderhouden, geen hoge kosten te verwachten.
Autoweek ziet tal van alternatieven voor de Suzuki Vitara. Het vergelijkt de Vitara onder meer met de Dacia Duster, Renault Captur en Skoda Kamiq. Een Suzuki Vitara met bouwjaar 2022 en een aantrekkelijke kilometerstand is in prijs vergelijkbaar met zowel de Duster als Captur en Kamiq, zo laat AutoWeek zien in 2023. Daarbij zijn de Dacia, Renault en Skoda gebouwd in hetzelfde jaar (2022) en beschikken ze ook over een nette kilometerstand. Ze zijn bovendien voorzien van een enigszins vergelijkbare aandrijflijn (mild-hybride of zuinige turbobenzinemotor).