Volvo maakt serieus werk van de elektrificatie van de line-up. In 2030 moeten alle auto’s van het merk elektrisch zijn. Tot die tijd kun je nog kiezen voor een ouderwetse benzineversie, een plug-in hybride of een elektrische versie van jouw Volvo. Zo ook voor de XC40 die in 2018 op de markt kwam. In no-time was de XC40 er in meerdere aandrijvingen om uit te kiezen. Maar wat werd er over de verschillende varianten geschreven? We nemen de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear erbij en vergelijken deze in de categorieën betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Volvo XC40 gemiddeld een 4.3/5
“Indrukwekkend snelle EV”
“Gedroomde gezinsauto”
“Voelt groter dan hij is”
“Geen dynamische auto”
Indrukwekkend snelle EV met redelijke actieradius
Nieuwe auto’s hebben veel software aan boord. Daar ligt, volgens ANWB, dan ook vaak de bron van eventuele problemen. De ‘over-the-air’ updates verlopen niet altijd volgens plan waardoor een auto niet meer wil starten. In veel gevallen is het ‘terugrollen’ naar de oude softwareversie mogelijk waarmee je alsnog richting garage kan voor de update. Een ander punt dat wordt aangekaart is een hangende laadkabel die niet meer los wil komen uit de plug-in hybride XC40. Ook dit is oplosbaar zonder al te veel problemen.
De XC40 maakt een positieve indruk als het aankomt op rijeigenschappen. Autovisie noemt het een comfortabel snelle auto met een onderstel dat niet boterzacht is, maar een mooi gemiddelde is van stuurprecisie, comfort en degelijke wegligging. ANWB vindt de XC40 ook heerlijk comfortabel rijden, maar klaagt wel over geluid van de banden en rijwind dat binnendringt. TopGear vindt de besturing van de EV vederlicht, maar zegt dat het typisch Volvo is. De vele, standaard aanwezige rijhulpsystemen zijn volgens het blad wel aan de voorzichtige kant. Tenslotte vind AutoWeek dat de XC40 robuust en goed aanvoelt.
Goed zittende stoelen, topmaterialen en voorbeeldige afwerking zijn woorden van TopGear over het interieur in de Volvo XC40. Volgens hen is er duidelijk aan gezinnen gedacht vanwege de vele opbergmogelijkheden in de Volvo XC40. AutoWeek is daar ook over te spreken en noemt voorbeelden als een tashaakje in het dashboardkastje en grote opbergvakken in de deur. ANWB is vooral te spreken over het digitale instrumentarium dat op iedere uitvoering aanwezig is, en het eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem. Overigens vindt ANWB de overgang naar Android Auto geen vooruitgang omdat ze niet meer kunnen swipen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De kosten voor het rijden in de Volvo XC40 lopen uiteen en hangen af van de gekozen aandrijving. ANWB reed in de benzineauto 1 op 14,5 en vindt dat verbruik aan de hoge kant. In de plug-in hybride XC40 rijden ze 1 op 17,3. Volgens hen is dat keurig voor het formaat auto, maar toch vinden ze dat nog knap dorstig. Ook de EV is niet de zuinigste volgens ANWB met 19,4 kWh per 100 kilometer. AutoWeek schat in dat in de zomer een actieradius van 350 kilometer haalbaar is, en in de winter net geen 300.
De elektrische Volvo XC40 is volgens TopGear wel aan de prijzige kant. Tegelijk zijn ze wel te spreken over de prestaties die je voor dat bedrag terugkrijgt. AutoWeek en ANWB zijn te spreken over de standaard meegeleverde rijhulpsystemen op de XC40. Volgens ANWB is de plug-in hybride niet goedkoopste in het segment en moet hij het afleggen op de specificaties. De prijs van de EV ligt volgens ANWB dan weer in lijn met de rest. Autovisie zegt dat de startprijs gunstig lijkt, maar benadrukt dat dat gaat om het instapmodel.