“Indrukwekkend snelle EV”
“Gedroomde gezinsauto”
“Voelt groter dan hij is”
“Geen dynamische auto”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Veel veiligheidssystemen aan boord
- Goede afwerkingskwaliteit
- Infotainmentsysteem werkt intuïtief
- Nadelen
- Plug-inhybride heeft forse middentunnel
- Kofferbak in EV niet heel groot
- Zicht rondom niet optimaal

Indrukwekkend snelle EV met redelijke actieradius
TopGear
Betrouwbaarheid Volvo XC40 (2018+)
Nieuwe auto’s hebben veel software aan boord. Daar ligt, volgens ANWB, dan ook vaak de bron van eventuele problemen. De ‘over-the-air’ updates verlopen niet altijd volgens plan waardoor een auto niet meer wil starten. In veel gevallen is het ‘terugrollen’ naar de oude softwareversie mogelijk waarmee je alsnog richting garage kan voor de update. Een ander punt dat wordt aangekaart is een hangende laadkabel die niet meer los wil komen uit de plug-in hybride XC40. Ook dit is oplosbaar zonder al te veel problemen.
Rijeigenschappen Volvo XC40 (2018+)
De XC40 maakt een positieve indruk als het aankomt op rijeigenschappen. Autovisie noemt het een comfortabel snelle auto met een onderstel dat niet boterzacht is, maar een mooi gemiddelde is van stuurprecisie, comfort en degelijke wegligging. ANWB vindt de XC40 ook heerlijk comfortabel rijden, maar klaagt wel over geluid van de banden en rijwind dat binnendringt. TopGear vindt de besturing van de EV vederlicht, maar zegt dat het typisch Volvo is. De vele, standaard aanwezige rijhulpsystemen zijn volgens het blad wel aan de voorzichtige kant. Tenslotte vind AutoWeek dat de XC40 robuust en goed aanvoelt.
Interieur praktisch en minimalistisch
Goed zittende stoelen, topmaterialen en voorbeeldige afwerking zijn woorden van TopGear over het interieur in de Volvo XC40. Volgens hen is er duidelijk aan gezinnen gedacht vanwege de vele opbergmogelijkheden in de Volvo XC40. AutoWeek is daar ook over te spreken en noemt voorbeelden als een tashaakje in het dashboardkastje en grote opbergvakken in de deur. ANWB is vooral te spreken over het digitale instrumentarium dat op iedere uitvoering aanwezig is, en het eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem. Overigens vindt ANWB de overgang naar Android Auto geen vooruitgang omdat ze niet meer kunnen swipen.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€38.485
Vermogen kW van/tot
95 kW / 300 kW
Populairste aandrijving
Hybride
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Volvo XC40 (2018+)
De kosten voor het rijden in de Volvo XC40 lopen uiteen en hangen af van de gekozen aandrijving. ANWB reed in de benzineauto 1 op 14,5 en vindt dat verbruik aan de hoge kant. In de plug-in hybride XC40 rijden ze 1 op 17,3. Volgens hen is dat keurig voor het formaat auto, maar toch vinden ze dat nog knap dorstig. Ook de EV is niet de zuinigste volgens ANWB met 19,4 kWh per 100 kilometer. AutoWeek schat in dat in de zomer een actieradius van 350 kilometer haalbaar is, en in de winter net geen 300.
Prijs Volvo XC40 (2018+)
De elektrische Volvo XC40 is volgens TopGear wel aan de prijzige kant. Tegelijk zijn ze wel te spreken over de prestaties die je voor dat bedrag terugkrijgt. AutoWeek en ANWB zijn te spreken over de standaard meegeleverde rijhulpsystemen op de XC40. Volgens ANWB is de plug-in hybride niet goedkoopste in het segment en moet hij het afleggen op de specificaties. De prijs van de EV ligt volgens ANWB dan weer in lijn met de rest. Autovisie zegt dat de startprijs gunstig lijkt, maar benadrukt dat dat gaat om het instapmodel.



