Om een plekje te veroveren in het uiterst populaire segment der compacte crossovers deed SEAT iets slims. Het Spaanse merk nam de beproefde Ibiza als basis voor een verhoogde variant: de SEAT Arona. Het interieur en motorenaanbod hebben dus veel gemeen met elkaar, maar de Arona onderscheidt zich van de beroemde hatchback door de hogere zitpositie en extra binnenruimte. Of de SEAT Arona een aantrekkelijke keuze voor jou is, laten we je graag bepalen op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Zij testten de SEAT Arona op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de SEAT Arona gemiddeld een 4.4/5
“Matige feedback koppeling”
“Directe en precieze besturing”
“Ergonomie is top”
“Stabiele wegligging”
Een uitstekende auto die haast zijn segment overstijgt
ANWB laat op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht weten dat de SEAT Arona een paar terugkerende euvels kent. Zo kan een defect aan het gasklephuis ervoor zorgen dat de 1,0-liter driecilinder benzinemotor niet meer reageert op het gaspedaal. Bij Arona-versies met automatische transmissie merkt de auto soms niet als deze in de ‘P-stand’ staat. Je kunt de deuren dan bijvoorbeeld niet vergrendelen met de afstandsbediening. Tot slot begeeft het relais het soms. Je draait dan aan de autosleutel, maar dashboard en motor reageren niet. Een kapot relais loopt echter niet in de papieren.
AutoWeek meldt dat de vering en demping van de SEAT Arona in uitstekende balans met elkaar zijn. Zelfs met slecht wegdek weten ze goed raad. Het weekblad vindt de Arona zowel sportief als comfortabel. De handgeschakelde zesbak schakelt precies en de verzetten vallen mooi op hun plek, al geeft de koppeling matige feedback. Autovisie is kort: de SEAT stuurt gewoon goed. Vrij licht, dat wel, maar met voldoende feedback. De Arona rijdt prettig en ligt stabiel op de weg, weet TopGear. ANWB vindt de crossover een tikje stevig geveerd. Daardoor voel je goed wat de auto doet, klinkt het.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB nam de SEAT Arona met 115 pk 1,0-liter driecilinder benzinemotor mee voor een testrit. Het scoorde een gemiddeld verbruik van 1 op 16,7 en noemt dat netjes. AutoWeek reed dezelfde versie en kwam op 1 op 16,1 uit. AutoWeek testte bovendien de 150 pk sterke 1.5 TSI voorzien van cilinderuitschakeling. Die krachtiger benzinemotor is met 1 op 14,3 iets minder zuinig dan de instap-benzinemotor. Het automagazine stipt nog even aan dat de garantie op de SEAT Arona 4 jaar is of 100.000 kilometer.
TopGear vindt dat de SEAT Arona een uitstekende auto is die haast zijn segment overstijgt. Helaas ook in prijs, voegt het toe. Autovisie noemt de Kia Stonic, Hyundai Kona en Citroën C3 Aircross als belangrijke alternatieven. In september 2023 blijkt een SEAT Arona met 95 pk sterke benzinemotor en een nette kilometerstand ongeveer net zo duur als een gelijkwaardige Citroën C3 Aircross volgens AutoWeek. Beide Zuid-Koreaanse modellen blijken een stuk duurder, waarbij aangetekend moet worden dat de Hyundai Kona die zich het best laat vergelijken een 1,0-liter benzinemotor heeft met 120 pk.