De tweede generatie Nissan Juke, de F16, is wat langer dan zijn voorganger. Daarmee neemt de binnenruimte toe en is de Juke praktischer. Hoewel smaken verschillen, levert die nieuwe Juke wat van zijn flamboyante design in. Wat blijft is een compacte crossover met een nog altijd onderscheidend uiterlijk. De vraag is of de tweede generatie Nissan Juke ook afscheid neemt van zijn harde onderstel, een alom bekend kritiekpunt. We polsen op basis van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear hoe die automedia de Juke vinden rijden en welke opinie zij hebben over zijn betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Nissan Juke gemiddeld een 4.3/5
“Hoop waar voor zijn geld”
“Lichtvoetig weggedrag”
“Sportief ogende reisauto”
“Schakelt kort en duidelijk”
Waar ANWB bij de eerste generatie Juke nog wat euvels tegenkwam, laat het niets los over de betrouwbaarheid van de tweede generatie Juke. AutoWeek onderwierp de Juke met 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor met handbak aan een duurtest van dik 12.000 kilometer en kreeg te maken met een nare verrassing. Op een warme zomerse dag begon de auto opeens olie te lekken. In de garage bleek de pakking van de oliekoeler verkeerd gemonteerd. Een fabrieksfout, volgens AutoWeek. Het euvel werd nog wel onder garantie verholpen. TopGear en Autovisie vermelden niets over de betrouwbaarheid van de Nissan Juke.
De hybride aandrijflijn is erg bijzonder.
ANWB vindt de Nissan Juke vooral een comfortabele reisauto, terwijl AutoWeek, TopGear en Autovisie zijn vlotte rijeigenschappen roemen. AutoWeek vindt de wegligging goed, maar wel wat stug bij korte oneffenheden. Al met al duidt het de auto als een dynamisch pretpakket. Autovisie merkt op dat het onderstel sportief is, maar zachter dan van zijn voorganger. TopGear vindt dat de Juke bochten als een terriër verslindt, maar bij lage snelheden soms stoterig is. De handbak met zes verzetten is de favoriet van de automedia ten opzichte van de DCT-automaat, maar ze vinden de manuele transmissie onvoldoende secuur en regelmatig traag reageren.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Tot aan 2022 was de Nissan Juke alleen leverbaar met een 117 pk sterke driecilindermotor. Vanaf dat jaar kreeg die versie gezelschap van een hybride. Volgens Autoweek is de hybride dé versie die je moet nemen, vanwege zijn lagere verbruik. Wat het praktijkverbruik is, noemt Autoweek helaas niet, maar het is dus zeker beter dan de 1 op 14,7 die het in de duurtest met de 1.0 optekende. ANWB reed wat minder kilometers met die driecilinderversie van de Juke, maar kwam tot een flink lagere 1 op 13,4. Waar Autoweek het verbruik netjes noemt, houdt ANWB het bij aards.
Een Nissan Juke Hybrid met bouwjaar 2023 en nauwelijks noemenswaardige kilometers op de teller kost volgens AutoWeek ongeveer 35.000 euro, aldus het prijspeil van augustus 2023. De versie voorzien van 117 pk sterke 1,0-liter driecilinder moet zo’n 30.000 euro opbrengen, afhankelijk van de uitvoering. Kies je voor een model uit bouwjaar 2019, dus net na de lancering van de tweede generatie, dan zakken de prijzen tot ongeveer 20.000 euro (prijspeil augustus 2023). Reken er dan wel op dat er tientallen duizenden kilometers op de klokken staan. Bovendien kom je dan altijd uit bij de 1.0 DIG-T.