De Renault Captur pakte iedereen in met zijn personaliseerbare looks en flink praktisch vermogen. Meerdere doelgroepen gingen overstag en zo groeide de Captur uit tot een succesnummer. Voor de tweede generatie zijn de verwachtingen dan ook hoog. Geeft Renault met de vernieuwde Captur een vervolg aan het succes, of slaan ze de plank mis en dooft het vuur? Om dat te beoordelen, leggen we de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear naast elkaar. We vergelijken ze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Renault Captur gemiddeld een 4.1/5
“Fijne, krachtige motor”
“Interieur mooi afgewerkt”
"Functionele en ruime auto”
“Instapmodel tikje sneu”
Gewoon weer een leuke auto om te zien
De voorgaande reeks van de Renault Captur is nagenoeg probleemloos volgens ANWB en AutoWeek. Slechts enkele kleine euvels kwamen voor, maar die waren eenvoudig te verhelpen. Over de nieuwe generatie is ANWB al evenzeer te spreken. Ook ditmaal zijn er volgens ANWB geen structurele problemen met de Captur. Enige punt van aandacht is dat de auto niet start met minder dan 10 liter brandstof in de tank. ANWB raadt dan ook aan om de tank niet helemaal leeg te rijden, al is dat volgens de bond nooit aanbevolen.
Autovisie vindt de Captur een comfortabele auto. Volgens hen is de auto wat stugger geveerd om overhellen tegen te gaan. Tegelijk heeft de Captur lange veerwegen en soepele dempers waardoor het een comfortabele auto is. AutoWeek is het ermee eens en benoemt daarnaast dat de besturing wat directer is geworden. Ze noemen het een goed evenwicht tussen relaxed en sportief. TopGear schrijft dat het geen sportieve auto is, maar dat de Captur het van zijn comfortabele afstemming van het onderstel moet hebben. Tenslotte is ANWB zeer te spreken over de rijhulpsystemen die nu deels al standaard aanwezig zijn.
ANWB is ook te spreken over de gegroeide ruimte van binnen. De Captur is iets gegroeid waardoor, volgens de bond, meer hoofdruimte is ontstaan op de achterbank. Door de extra ruimte door de verstelbare achterbank waan je je volgens ANWB zelfs in een directieauto. AutoWeek is te spreken over het interieur dat serieuzer is geworden. Autovisie is het daarmee eens, ze vinden dat het dashboard een goede afwerking heeft. Volgens TopGear is het frivole eraf en pakt dat voor de Captur goed uit. Volgens hen zijn de afwerking, de vormgeving en de stoelen een klap beter dan ze waren.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Op de kosten van de Captur wordt niet uitgebreid ingegaan. ANWB komt in de test op een verbruik van 1 op 13,5. Dat is met de benzinemotor waarmee de Captur in eerste instantie werd geïntroduceerd. De later geïntroduceerde plug-in hybride haalt volgens AutoWeek 1 op 19 zonder te stekkeren. ANWB haalde met een test zelfs 1 op 25,7. Daarmee zijn ze zeker niet ontevreden. Daarbij zegt AutoWeek dat de eerste 50 kilometers elektrisch te rijden zijn, wat het verbruik verder drukt. Over kosten van onderhoud en afschrijving wordt in de reviews niet gesproken.
TopGear vindt de prijs van het instapmodel scherp. Tegelijk vinden ze deze uitvoering een tikkeltje sneu. Ze raden dan ook aan een iets uitgebreider model te kiezen, dat is het volgens TopGear zeker waard. Autovisie zegt dat de vanafprijs in het midden van het segment ligt, soms zijn concurrenten duurder, soms goedkoper. ANWB noemt de vanafprijs scherp. Wil je een wat meer aangeklede Captur, dan betaal je daar volgens de ANWB dan ook voor.