Waarom kan een compacte auto geen gezinsauto zijn? Vanuit die optiek werd de mini-MPV klasse leven in geblazen. Onder meer Kia deed mee met de Venga, Opel met de Meriva en natuurlijk Nissan met de Note. Twee generaties bouwde het, waarbij de tweede generatie (de ‘E12’) de ruimste en meeste betrouwbare was. Althans, dat wil de overlevering. Op basis van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear kijken we of de vaderlandse autopers de Nissan Note die tussen 2013 en 2017 werd gemaakt ook kon waarderen. Hoe beoordelen zij de Note op het gebied van rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs?
27 november 2023
AutoWeek gebruikers geven de Nissan Note gemiddeld een 4/5
“Prima rijcomfort”
“Onverwoestbaar”
“Doordacht opgebouwde auto”
“Een goede aanbieding”
De kofferbak overtreft die van auto’s uit het C-segment.
De tweede generatie Nissan Note heeft dezelfde basis als de derde generatie Nissan Micra, weet ANWB. Dat ziet de wielrijdersbond terug in de betrouwbaarheid van de mini-MPV: die is feilloos. Als enige aandachtspunt noemt ANWB de dieselmotor. Als de Note met dieselkrachtbron een tijd op een koude, vochtige plek heeft gestaan, kan vocht zich ophopen in de onderste stang van de interkoeler. De motor loopt dan niet soepel. Komt het vocht in de motor terecht, dan ligt ernstige motorschade op de loer, waarschuwt ANWB. Autovisie typeert de Note als onverwoestbaar. Enige voorwaarde is dat je regulier onderhoud laat uitvoeren.
AutoWeek en ANWB vinden dat het onderstel van de Note soepel aanvoelt. Het gevolg is prima rijcomfort voor zijn klasse. AutoWeek ziet dat de vijfversnellingsbak probleemloos schakelt, maar vindt de slagen iets te lang. De besturing is wat gevoelloos, al doet hij wel wat je ervan verwacht, zegt het weekblad. De 1,2-liter driecilinder met 80 pk is wel echt de ondergrens voor deze auto, voegt AutoWeek nog toe. Autovisie, ANWB en TopGear noemen die motorisering ook net aan sterk genoeg. TopGear merkt op dat de Note kan stotteren als het gaspedaal snel wordt losgelaten.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Een gemiddeld brandstofverbruik in de praktijk van 1 op 16 à 17 – 5,9 liter per 100 kilometer – is realistisch, ondervinden zowel Autovisie als ANWB wanneer ze de Note meenemen voor een testrit. De ‘turboloze’ versie kan het er nog iets zuiniger vanaf brengen, vult ANWB aan. De speciale eco-stand helpt het verbruik verder te verlagen. Het maakt dat de tweede generatie Nissan Notes ook past in een bescheiden gezinsbudget, aldus ANWB. Zeker omdat je zelden of nooit geconfronteerd wordt met een onverwachte garagerekening, zegt het.
AutoWeek, Autovisie en TopGear noemen de Note elk een goede aanbieding. ANWB benadrukt dat de Nissan standaard een zeer rijke uitrusting heeft. Volgens AutoWeek is de Note met bouwjaar 2017 en lage kilometerstand even duur of soms net wat goedkoper dan een Opel Meriva van eenzelfde leeftijd. De Kia Venga volgt als mini-MPV ongeveer de prijzen van de Meriva. Een Nissan Note die aan het begin van de tweede generatie werd gebouwd is logischerwijs wat scherper geprijsd. Zo’n ouder model is nog altijd aantrekkelijk volgens ANWB. Als particuliere gezinsauto zijn de kilometrages van de meeste exemplaren immers bescheiden.