“Goede aandrijflijnen”
“Strak en modern uiterlijk”
“Mooi stevig gemaakt”
"Trage automaat"
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Eigentijds ex- en interieur
- Stevige, doch prettige vering
- Degelijke bouwkwaliteit
- Nadelen
- Klein stuurtje: dat is even wennen
- Waterpomp 1,6-liter benzinemotor is aandachtspunt
- Zestraps automaat schakelt langzaam

Verfrissend vormgegeven en prettig uitgebalanceerde SUV.
ANWB
Betrouwbaarheid Peugeot 3008 (2016+)
Autovisie vindt de tweede generatie Peugeot 3008 mooi stevig gemaakt. ANWB gebruikt vergelijkbare woorden en noemt de Fransman een degelijk in elkaar geschroefde auto. Ook uit de bevindingen van de Wegenwacht blijkt die solide bouwkwaliteit. ANWB meldt dat de pechhulpservice nauwelijks hoeft uit te rijden voor de 3008 voorzien van de 1,2-liter benzinemotor. Die blinkt uit in betrouwbaarheid, zo klinkt het. De versie met 1,6-liter benzinemotor kent wél wat euvels. De waterpomp kan het begeven en dat leidt soms tot een oververhitte motor. Onherstelbare motorschade kan het gevolg zijn. Ook een oprekkende distributieketting doet zich voor.
Rijeigenschappen Peugeot 3008 (2016+)
De rijeigenschappen van de 3008 zijn prima al is de vering hard, zegt ANWB. Het sturen gaat licht vindt de wielrijdersbond, terwijl de zestraps automaat mooi, maar langzaam schakelt. TopGear omschrijft het rijden met de 3008 als lichtvoetig, levendig en stug. De zestraps automaat vindt het traag en kleverig. TopGear typeert het kleine, afgeplatte, stuur als mal. Het bezorgt je een ongepast kartgevoel. AutoWeek zegt dat de Peugeot niet overdreven dynamisch is, maar evenmin week. Echt rijplezier biedt hij niet, maar hij ligt wel strak op de weg. AutoVisie vindt de zestraps automaat prettig en noemt de auto hard geveerd.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€31.570
Vermogen kW van/tot
88 kW/221 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Peugeot 3008 (2016+)
ANWB reed de 130 pk sterke 1,2-liter benzinemotor en kwam tot een brandstofverbruik van 1 op 15,8. Het vindt dat redelijk zuinig. De 1,6-liter benzinemotor met 165 pk zet daar 1 op 12,1 tegenover, wat niet bepaald spectaculair is volgens ANWB. Toch merkt het in een andere rijtest op dat 1 op 15 haalbaar lijkt. AutoWeek tekende met de 1.2 een praktijkverbruik op van 1 op 12,8. Met de 180 pk sterke diesel legde AutoWeek zelfs 25.000 kilometer af. Het zag een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 op de boordcomputer staan.
Prijs Peugeot 3008 (2016+)
ANWB noemt de Peugeot 3008 als occasion relatief duur als gevolg van zijn enorme populariteit. Daarbij ziet het onder meer de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai als alternatieven voor de Peugeot 3008. AutoWeek laat zien dat een Peugeot 3008 uit 2021 met 225 pk sterke plug-inhybride aandrijflijn een stuk voordeliger is dan een vergelijkbare Volkswagen Tiguan PHEV met 245 pk aan vermogen. De Nissan Qashqai is als hybride (de 190 pk sterke e-Power) ietsje duurder dan de 3008, maar dan spreek je ook van bouwjaar 2022 en later.



