Waar de eerste generatie Peugeot 3008 vooral MPV-bloed door de aderen had stromen, gooide zijn opvolger, de ‘P84’-serie, het over een heel andere boeg. Als stoer-elegante SUV kreeg de nieuwe de handen op elkaar, onder meer van de Auto van het Jaar-jury. De ‘Peug’ werd in 2017 tot beste auto van Europa gekroond. Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear gaan wij na of de Peugeot 3008 ook echt zo goed is als de prestigieuze titel doet vermoeden. We kijken hoe het autojournaille de 3008 beoordeelt op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 3008 gemiddeld een 4.2/5
“Goede aandrijflijnen”
“Strak en modern uiterlijk”
“Mooi stevig gemaakt”
"Trage automaat"
Verfrissend vormgegeven en prettig uitgebalanceerde SUV.
Autovisie vindt de tweede generatie Peugeot 3008 mooi stevig gemaakt. ANWB gebruikt vergelijkbare woorden en noemt de Fransman een degelijk in elkaar geschroefde auto. Ook uit de bevindingen van de Wegenwacht blijkt die solide bouwkwaliteit. ANWB meldt dat de pechhulpservice nauwelijks hoeft uit te rijden voor de 3008 voorzien van de 1,2-liter benzinemotor. Die blinkt uit in betrouwbaarheid, zo klinkt het. De versie met 1,6-liter benzinemotor kent wél wat euvels. De waterpomp kan het begeven en dat leidt soms tot een oververhitte motor. Onherstelbare motorschade kan het gevolg zijn. Ook een oprekkende distributieketting doet zich voor.
De rijeigenschappen van de 3008 zijn prima al is de vering hard, zegt ANWB. Het sturen gaat licht vindt de wielrijdersbond, terwijl de zestraps automaat mooi, maar langzaam schakelt. TopGear omschrijft het rijden met de 3008 als lichtvoetig, levendig en stug. De zestraps automaat vindt het traag en kleverig. TopGear typeert het kleine, afgeplatte, stuur als mal. Het bezorgt je een ongepast kartgevoel. AutoWeek zegt dat de Peugeot niet overdreven dynamisch is, maar evenmin week. Echt rijplezier biedt hij niet, maar hij ligt wel strak op de weg. AutoVisie vindt de zestraps automaat prettig en noemt de auto hard geveerd.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de 130 pk sterke 1,2-liter benzinemotor en kwam tot een brandstofverbruik van 1 op 15,8. Het vindt dat redelijk zuinig. De 1,6-liter benzinemotor met 165 pk zet daar 1 op 12,1 tegenover, wat niet bepaald spectaculair is volgens ANWB. Toch merkt het in een andere rijtest op dat 1 op 15 haalbaar lijkt. AutoWeek tekende met de 1.2 een praktijkverbruik op van 1 op 12,8. Met de 180 pk sterke diesel legde AutoWeek zelfs 25.000 kilometer af. Het zag een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 op de boordcomputer staan.
ANWB noemt de Peugeot 3008 als occasion relatief duur als gevolg van zijn enorme populariteit. Daarbij ziet het onder meer de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai als alternatieven voor de Peugeot 3008. AutoWeek laat zien dat een Peugeot 3008 uit 2021 met 225 pk sterke plug-inhybride aandrijflijn een stuk voordeliger is dan een vergelijkbare Volkswagen Tiguan PHEV met 245 pk aan vermogen. De Nissan Qashqai is als hybride (de 190 pk sterke e-Power) ietsje duurder dan de 3008, maar dan spreek je ook van bouwjaar 2022 en later.