Vergelijk Nissan Qashqai J11 (2014-2021) reviews

Vergelijk Nissan Qashqai J11 (2014-2021) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

Van de eerste generatie Nissan Qashqai, de J10, werden wereldwijd 2,3 miljoen exemplaren verkocht. Daarmee was het de succesvolste Nissan ooit. De opvolgende generatie, de Nissan Qashqai J11, had tussen 2014 en 2021 dus grote schoenen om te vullen. Met toegenomen ruimte, verbeterde rijeigenschappen en lagere verbruikscijfers wilde hij zijn voorganger overtreffen. Maar is dat volgens de vaderlandse autopers ook gelukt? We kijken wat AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear vinden van de tweede generatie Nissan Qashqai. We leggen hun Nissan Qashqai reviews naast elkaar en geven zo hun bevindingen op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan Qashqai gemiddeld een 4/5

AutoWeek logo

“Opvallend stabiel”


ANWB logo

“Reageert levendig”


Autovisie logo

“Rijdt uitstekend”


TopGear logo

“Gewoon kopen”

Plus- en minpunten

Een van de best rijdende auto’s in zijn segment
Veelzijdig en bruikbaar
Keurige prijzen
Geringe communicatie voorwielen
Hoog brandstofverbruik
Zestraps versnellingsbak schakelt licht en niet altijd secuur

Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2014-2021)

Het duiden van de betrouwbaarheid van de Nissan Qashqai is een simpel klusje voor ANWB. Het doet gewoon navraag bij de Wegenwacht. Die noemt de Qashqai degelijk, betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Het grootste ‘pijnpunt’ is volgens ANWB corrosie van het bevestigingspunt van de massakabels onder de motorkap. Zit daar roest, dan kan dat tot startproblemen leiden. Bij de Qashqai met dieselmotor kan de aansluiting van het roetfilter los zitten en scheuren. Dan komen er uitlaatgassen in het interieur. AutoWeek ziet dat de 1,2-liter viercilinder DIG-T als relatief kleine motor zwaar belast wordt, met soms distributie­kwalen tot gevolg.

De Nissan Qashqai is een van de best rijdende auto’s in dit segment.
AutoVisie

Rijeigenschappen Nissan Qashqai (2014-2021)

TopGear en AutoVisie vinden de Nissan Qashqai een van de best rijdende auto’s in dit segment. TopGear beschrijft een ritje in de Qashqai als kostelijk vermaak, ondanks de geringe communicatie van de voorwielen en erg licht schakelende versnellingsbak. Autovisie vindt dat de nieuwe generatie een stuk volwassener rijdt dan de speelse eerste generatie. AutoWeek ziet ook verschillen: het merkt op dat bij de tweede generatie het effect van zijwind op de hoge koets tot het minimum beperkt blijft. ANWB prijst de korte remweg en motoren die mooi oppakken. Bovendien vindt ANWB de handgeschakelde zesbak soepel werken.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€24.790

Vermogen kW van/tot

81 kW/120 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan Qashqai (2014-2021)

De Nissan Qashqai met 1,3-liter turbomotor rijdt volgens ANWB ongeveer 1 op 14 (7,1 liter benzine per 100 kilometer) en dat vinden de autojournalisten van de wielrijdersbond aan de hoge kant. Zowel ANWB als AutoWeek benadrukken dat de grote betrouwbaarheid van de Nissan Qashqai die tussen 2014 en 2021 van de band rolde, valt en staat bij het naleven van de fabrieksintervallen. Doe je dat – of vervroeg je die intervallen zelfs iets, zoals AutoWeek adviseert – dan is de kans op defecte onderdelen en reparatie klein en gaan daar geen (hoge) kosten in zitten.

Prijs Nissan Qashqai (2014-2021)

Voor een nette Nissan Qashqai die aan het begin van de tweede generatie werd gebouwd, betaal je ongeveer zo’n 12.000 tot 14.000 euro, laat AutoWeek zien in augustus 2023. Natuurlijk staat er dan vaak meer dan een ton op de teller, maar voor een degelijke auto als de Qashqai is dat, mits goed onderhouden, niet overdreven veel. ANWB hint er immers op dat een Qashqai wel eens een generatie kan meegaan. Wil je een recentere Nissan Qashqai uit de tweede generatie, dan gaan de prijzen soms door de grens van 30.000 euro (prijspeil augustus 2023), afhankelijk van uitrusting en kilometerstand.