“Opvallend stabiel”
“Reageert levendig”
“Rijdt uitstekend”
“Gewoon kopen”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Een van de best rijdende auto’s in zijn segment
- Veelzijdig en bruikbaar
- Keurige prijzen
- Nadelen
- Geringe communicatie voorwielen
- Hoog brandstofverbruik
- Zestraps versnellingsbak schakelt licht en niet altijd secuur

De Nissan Qashqai is een van de best rijdende auto’s in dit segment.
AutoVisie
Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2014-2021)
Het duiden van de betrouwbaarheid van de Nissan Qashqai is een simpel klusje voor ANWB. Het doet gewoon navraag bij de Wegenwacht. Die noemt de Qashqai degelijk, betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Het grootste ‘pijnpunt’ is volgens ANWB corrosie van het bevestigingspunt van de massakabels onder de motorkap. Zit daar roest, dan kan dat tot startproblemen leiden. Bij de Qashqai met dieselmotor kan de aansluiting van het roetfilter los zitten en scheuren. Dan komen er uitlaatgassen in het interieur. AutoWeek ziet dat de 1,2-liter viercilinder DIG-T als relatief kleine motor zwaar belast wordt, met soms distributiekwalen tot gevolg.
Rijeigenschappen Nissan Qashqai (2014-2021)
TopGear en AutoVisie vinden de Nissan Qashqai een van de best rijdende auto’s in dit segment. TopGear beschrijft een ritje in de Qashqai als kostelijk vermaak, ondanks de geringe communicatie van de voorwielen en erg licht schakelende versnellingsbak. Autovisie vindt dat de nieuwe generatie een stuk volwassener rijdt dan de speelse eerste generatie. AutoWeek ziet ook verschillen: het merkt op dat bij de tweede generatie het effect van zijwind op de hoge koets tot het minimum beperkt blijft. ANWB prijst de korte remweg en motoren die mooi oppakken. Bovendien vindt ANWB de handgeschakelde zesbak soepel werken.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€24.790
Vermogen kW van/tot
81 kW/120 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Nissan Qashqai (2014-2021)
De Nissan Qashqai met 1,3-liter turbomotor rijdt volgens ANWB ongeveer 1 op 14 (7,1 liter benzine per 100 kilometer) en dat vinden de autojournalisten van de wielrijdersbond aan de hoge kant. Zowel ANWB als AutoWeek benadrukken dat de grote betrouwbaarheid van de Nissan Qashqai die tussen 2014 en 2021 van de band rolde, valt en staat bij het naleven van de fabrieksintervallen. Doe je dat – of vervroeg je die intervallen zelfs iets, zoals AutoWeek adviseert – dan is de kans op defecte onderdelen en reparatie klein en gaan daar geen (hoge) kosten in zitten.
Prijs Nissan Qashqai (2014-2021)
Voor een nette Nissan Qashqai die aan het begin van de tweede generatie werd gebouwd, betaal je ongeveer zo’n 12.000 tot 14.000 euro, laat AutoWeek zien in augustus 2023. Natuurlijk staat er dan vaak meer dan een ton op de teller, maar voor een degelijke auto als de Qashqai is dat, mits goed onderhouden, niet overdreven veel. ANWB hint er immers op dat een Qashqai wel eens een generatie kan meegaan. Wil je een recentere Nissan Qashqai uit de tweede generatie, dan gaan de prijzen soms door de grens van 30.000 euro (prijspeil augustus 2023), afhankelijk van uitrusting en kilometerstand.



