Vergelijk Nissan Qashqai J10 (2007-2014) reviews

Vergelijk Nissan Qashqai J10 (2007-2014) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

Vriend en vijand moesten het bekennen: de eerste generatie Nissan Qashqai (2007-2014) was een schot in de roos. De J10-reeks koppelde als een van de eerste de stoere looks en hoge zit van een SUV aan de wendbaarheid en bescheiden brandstofverbruik van een middenklasse hatchback. De crossover werd een instant verkooptopper. Maar is de Nissan Qashqai J10 als een van de grondleggers van het crossover-segment ook een auto om voor te gaan? We kijken wat AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear op basis van hun reviews van de betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs van de Nissan Qashqai J10 vinden.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan Qashqai gemiddeld een 4/5

AutoWeek logo

“Elastisch in de stad”


ANWB logo

“Zeer hoog kwaliteitsniveau”


Autovisie logo

“Betaalbare ruimte”


TopGear logo

“Overhellen blijft beperkt”

Plus- en minpunten

Betaalbare crossover
Betrouwbare auto
Zeer grote beschikbaarheid
Stugge achteras is voelbaar
CVT vertoont mogelijk kuren
Besturing mist soms wat gevoel

Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2007-2014)

Autovisie roemt de benzinemotoren van de Nissan Qashqai om hun degelijkheid. Enige punt van aandacht zijn de lambdasondes. De dieselmotoren zijn gevoelig voor vervuiling en lagerschade, merkt Autovisie op. Ook blijkt de cvt-automaat niet foutloos. Toch kwalificeert Autovisie de betrouwbaarheid als goed. ANWB noemt de Nissan Qashqai van de eerste generatie tamelijk onverwoestbaar en baseert zich op de (zeer schaarse) pechgevallen die de Wegenwacht in de praktijk tegenkomt. Hooguit draaien de elektrische ventilatoren van de motorkoeling soms door. Een ‘klevend’ relais is dan de boosdoener. Een kleinigheid, al kan een lege accu het vervelende gevolg zijn.

De Nissan Qashqai helt in bochten wat over.
AutoWeek

Rijeigenschappen Nissan Qashqai (2007-2014)

De Nissan Qashqai helt in bochten wat over, weet AutoWeek. Dat is het gevolg van de vrij hoge opbouw van de crossover. TopGear en ANWB vinden dat het overhangen in bochten juist erg meevalt. Waar ANWB de besturing als neutraal omschrijft, missen zowel AutoWeek als TopGear wat communicatie rondom de middenstand. Het sturen gaat licht, vindt het autojournaille. AutoWeek merkt op dat de bediening van het koppelingspedaal om weinig kracht vraagt, maar vindt het aangrijpingspunt lastig bepalen. Autovisie ontwaart een sportief randje in de rijeigenschappen van de Nissan Qashqai. De stugge achteras laat zich wel voelen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€22.050

Vermogen kW van/tot

76 kW/104 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan Qashqai (2007-2014)

Autovisie en TopGear noemen de Nissan Qashqai een betaalbare crossover, maar specificeren niet of dat de aanschaf of de gebruikskosten betreft. ANWB stelt dat een 1.6 benzine met gemak gemiddeld 1 op 12 rijdt en kwalificeert dat als netjes voor een auto van zijn formaat. ANWB reed ook met de 1.6 diesel en noteerde een praktijkverbruik van 5,6 liter brandstof op 100 kilometer. TopGear komt uit op een iets hoger werkelijk verbruik. Zij noteren 6,0 liter per 100 kilometer voor de 1.6 dCi. Gezien de gemelde betrouwbaarheid zullen de kosten aan onderhoud en reparatie meevallen.

Prijs Nissan Qashqai (2007-2014)

Voor een Nissan Qashqai uit de vroegste bouwjaren met een hoge kilometerstand noteert AutoWeek in augustus 2023 vanafprijzen van ongeveer 4.500 euro. Die prijs loopt op tot 15.000 euro voor een model dat richting het einde van de eerste generatie uit de fabriek rolde en een rijke uitrusting en relatief lage kilometerstand heeft. De Nissan Qashqai+2, die ruimte biedt voor vijf volwassenen én twee kinderen, van een recenter bouwjaar valt volgens AutoWeek (peildatum augustus 2023) ook in de prijscategorie 13.000-15.000 euro. Voorwaarde is dat de auto weinig kilometers heeft gelopen. Autovisie meldt een zeer grote beschikbaarheid.