De Skoda Karoq is de spirituele opvolger van de Skoda Yeti. Het is een compacte SUV die meer comfort biedt dan zijn voorganger. Met dat comfort onderscheidt de Karoq zich ook van zijn technische tweelingbroertjes die luisteren naar de Volkswagen Tiguan en de SEAT Ateca. Maar wat de Karoq nog meer in huis heeft? Dat weten ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Op basis van hun reviews geven we je graag een goed beeld hoe de Skoda Karoq scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Skoda Karoq gemiddeld een 4.3/5
“Comfortabele reisauto”
“Neiging tot deinen”
“Fijne motoren”
“Flexibele allemansvriend”
Voorspelbaar, neutraal, geen fratsen; gewoon goed
ANWB weet op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht dat de Skoda Karoq met 1,0-liter driecilindermotor soms defecten vertoont. De Wegenwacht krijgt bijvoorbeeld vaker te maken met een fout in het gasklephuis. In dat geval reageert de motor niet meer op het indrukken van het gaspedaal. Een reparatie in de garage is dan nodig. ANWB weet ook dat versies met een automatische transmissie soms de P-stand niet meer herkennen. Dat is lastig, want dan kunnen de deuren niet meer gesloten worden met de afstandsbediening. Ook dan is een ritje naar de garage nodig, zegt de Wegenwacht.
TopGear testte de Skoda Karoq en ondervond dat het onderstel super comfortabel is geveerd en gedempt. Zo erg, dat de auto soms deint. De besturing is ook op comfort gericht en daardoor niet al te direct. AutoWeek noemt de Karoq een comfortabele reisauto. De vering is soepel, maar de demping is vrij stevig. Sturen gaat met de juiste feedback en de automaat schakelt soepel. Autovisie vindt de 1,5-liter viercilinder een prettig apparaat en kwalificeert de driecilinder als absoluut geen magere machine. ANWB merkt op dat die 1.5 wat luidruchtig loopt. Ook vindt het de onderstelafstelling niet optimaal.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed met de 150 pk sterke 1,5-liter viercilinder benzinemotor en tekende een gemiddeld brandstofverbruik van 6,9 l/100 km (1 op 14,5) aan. Dat vindt de wielrijdersbond nog net acceptabel. Bij de 1.0 TSI met 115 pk volgt een score van 1 op 13,7. Dat benzineverbruik volgt op een nogal wilde rit, geeft het aan. ANWB denkt dat met die driecilinder een gemiddeld verbruik van 1 op 15 haalbaar moet zijn. AutoWeek ging met de 1,5-liter op stap en noteerde een verbruik van 8,0 l/100 km, ofwel 1 op 12,5.
TopGear merkt in 2018 op dat de nieuwprijs van de Skoda Karoq 28.990 euro bedraagt. Volgens het automedium is dat precies de vanafprijs van de véél grotere Skoda Kodiaq. TopGear weet ook dat de Skoda Karoq voor die prijs altijd rijk is uitgerust, omdat Skoda geen kale basisversies levert. Dat is meteen de reden dat de auto nieuw ongeveer 2.000 euro duurder is dan de goedkoopste SEAT Ateca, zijn technische tweelingbroer. AutoWeek laat in 2023 zien dat een Skoda Karoq 1.0 uit 2021 ongeveer gelijk geprijsd is aan een SEAT Ateca 1.0 uit datzelfde bouwjaar.