Vergelijk Ford Kuga CX482 (2019+) reviews

Vergelijk Ford Kuga CX482 (2019+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

Never change a winning team, zo moet het ongetwijfeld geklonken hebben bij de creatie van de derde generatie van de Ford Kuga (de CX482). Zijn beide voorgangers hadden immers bewezen dat je met een midsize SUV echt sportief kunt rijden zonder dat het comfort naar de achtergrond verdwijnt. Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear kijken we of de Kuga inderdaad weer zo’n fijne rijmachine is. En hoe scoort de Europese Amerikaan eigenlijk op betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs?

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,4

AutoWeek gebruikers geven de Ford Kuga gemiddeld een 4.4/5

AutoWeek logo

“Gewicht is voelbaar”


ANWB logo

“Heel betrouwbaar”


Autovisie logo

“Bovengemiddeld dynamisch”


TopGear logo

“Stil aan boord”

Plus- en minpunten

Zeer goede rijeigenschappen
Betrouwbare auto
Ruim interieur
Multimedia niet erg indrukwekkend
Hogere gewicht PHEV voelbaar in bochten
Besturing heeft centrerend effect
Het is een auto die lichter aanvoelt dan dat hij is
Autovisie

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2019+)

Volgens ANWB is de Ford Kuga van de derde generatie een heel betrouwbare auto. De Wegenwacht komt soms storingen in de zekeringskast tegen onder de motorkap. Die storingen zijn dan het gevolg van vervuiling. Een schoonmaakbeurt en de Kuga kan er weer tegen. Je hebt dan wel eerst te maken met een auto die niet wil starten, terwijl ook de lampjes niet gaan branden. Lijkt dus ernstig, maar blijkt het niet te zijn. De elektrische aansluiting bij de trekhaak kan eveneens tot storingen leiden waardoor de Kuga niet start. Ook dan is de oplossing eenvoudig.

Rijeigenschappen Ford Kuga (2019+)

TopGear merkt op dat de Kuga uitstekend rijdt. Hij is comfortabel maar zeker niet week geveerd en heeft best lol in een bochtje, aldus het magazine. Rem je aan voor een bocht, dan voel je zijn forse gewicht. Dat is vooral het geval bij de zwaardere plug-inhybride. TopGear vindt de Kuga heerlijk stil. AutoVisie typeert de SUV als een bovengemiddeld dynamische SUV die lichter aanvoelt dan dat hij is. Voor AutoWeek doet het extreem fijne stuurgevoel het hem, naast een goede wegligging. ANWB prijst het stuurgevoel, waarbij het opvalt dat die besturing wel een sterk centrerend effect heeft.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€35.145

Vermogen kW van/tot

88 kW / 165 kW

Populairste aandrijving

Plug-in hybride

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Ford Kuga (2019+)

Met de plug-inhybride versie van de Kuga haalt ANWB een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 33,3. Waardes vanuit de folder, aldus de wielrijdersbond. Met de 1.5 benzinemotor met 120 of 150 pk scoorde ANWB een verbruik van ongeveer 1 op 14. Niet slecht, maar ook niet spectaculair zuinig, zegt ANWB. Autovisie tekende, net als TopGear, met de PHEV een verbruik aan van 1 op 19,6. Dat is volgens beide automagazines uitstekend voor zo’n zware jongen. AutoWeek reed de Kuga PHEV een stuk alleen op de benzinemotor. Het verbruik van 1 op 16,7 noemt het fraai.

Prijs Ford Kuga (2019+)

AutoWeek vergelijkt in haar rijtests de Ford Kuga met de Peugeot 3008. ANWB noemt op zijn beurt de Renault Kadjar en Mazda CX-30 als alternatieven. Volgens AutoWeek zijn de prijzen van het genoemde trio vergelijkbaar met dat van de Ford Kuga. Alleen de Renault Kadjar is een stuk goedkoper. Daarbij gaat AutoWeek uit van prijzen anno 2023 waarbij het modellen met bouwjaar 2022 betreft. Het viertal heeft allemaal een nette lage kilometerstand en een redelijk vergelijkbare motor en uitrusting. AutoVisie zegt dat de prijs van de Kuga deugt. Ook ANWB en AutoWeek vinden de prijs van de Kuga scherp.