Vergelijk Nissan LEAF ZE1 (2017+) reviews

Vergelijk Nissan LEAF ZE1 (2017+) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

De Nissan LEAF van de tweede generatie, de ‘ZE1’, heeft genoeg om op voort te borduren. Zijn voorganger was de eerste betaalbare elektrische gezinsauto in ons land én Auto van het Jaar. Bij zijn introductie in 2017 had de tweede generatie Nissan LEAF het rijk niet meer alleen. Met onder meer een grotere actieradius en semi-autonome rijopties wilde Nissan op de troon blijven zitten. Op basis van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear kijken we in hoeverre de EV dat gelukt is. Hoe beoordelen deze automedia de LEAF op basis van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs?

Jens Holierhoek

4 december 2023

4 minuten leestijd
4,4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan LEAF ZE1 gemiddeld een 4.4/5

ANWB logo

"Rijdt heel comfortabel"


AutoWeek logo

"Brede veiligheidsuitrusting"


Autovisie logo

“Best wel vlot”


TopGear logo

“Prima ding”

Plus- en minpunten

Zeer stil: rijgeluiden amper hoorbaar
Vlotte acceleratie
Zeer betrouwbaar
Snelladen verloopt soms te langzaam
Stuurwiel niet in lengte verstelbaar
Besturing wat gevoelloos

Betrouwbaarheid Nissan LEAF (2017+)

ANWB stelt dat Nissan technisch veel ervaring heeft met elektrische auto’s. Het hoge kwaliteitsniveau zoals ANWB dat kent van de andere modellen van het Japanse merk zien ze terug in de tweede generatie Nissan LEAF. Het checkte nog even bij de Wegenwacht hoe vaak zij moeten uitrukken voor een LEAF met een technisch mankement. Nooit, zo bleek. Hooguit helpt de Wegenwacht met een lekke band of vastzittende laadstekker, maar dat zijn mankementen die automerken overstijgen. Al met al duidt ANWB de LEAF als zeer betrouwbaar. TopGear, AutoWeek en Autovisie laten zich niet uit over de betrouwbaarheid van de LEAF.

De acceleratie is pittig en plezierig, de besturing licht en direct
TopGear

Rijeigenschappen Nissan LEAF (2017+)

Autovisie vindt dat het sturen van de LEAF vrij gevoelloos gaat. AutoWeek sluit zich daarbij aan en noemt de besturing wollig en synthetisch. ANWB zegt niets over het stuurgevoel maar noemt het rijcomfort van de LEAF een groot pluspunt. Het merkt ook op dat het onderstel plezierig is gedempt. TopGear vindt eveneens dat de LEAF prima rijdt. De acceleratie is pittig en plezierig, de besturing licht en direct, zegt het bekende automedium. Over het semi-autonoom rijden met de LEAF uitgevoerd met Pro Pilot is TopGear minder enthousiast. Automatisch binnen de lijntjes blijven is lastig, merkt het blad in de praktijk.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€28.800

Vermogen kW van/tot

110 kW/160 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan LEAF (2017+)

ANWB komt tot een testverbruik inclusief laadverlies van 22,1 kWh op 100 kilometer. Het laat in het midden of ze dat gemiddelde stroomverbruik vinden mee- of tegenvallen. TopGear noteert een praktijkverbruik van 4,5 kilometer op één kWh. Per 100 kilometer is dan 22,2 kWh. Ook TopGear koppelt dat verbruik niet aan een oordeel. ANWB zegt dat het onderhoud aan de Nissan LEAF van de tweede generatie waarschijnlijk meevalt, waardoor op dat vlak waarschijnlijk weinig kosten zijn te verwachten. TopGear en Autovisie gaan niet in op de gebruikskosten van de LEAF.

Prijs Nissan LEAF (2017+)

AutoWeek vond de aanschaf van een nieuwe Nissan LEAF in 2018 nog wel prijzig, maar wie een aantal jaren een LEAF van de tweede generatie tweedehands koopt, doet dat tegen aanzienlijk lagere prijzen, laat hetzelfde AutoWeek zien. Ten opzichte van een gloednieuwe gaat er soms ruim 40% van de prijs af. AutoWeek laat ook zien dat een tweede generatie Nissan LEAF van een vroeg bouwjaar ongeveer net zo duur is als een Volkswagen e-Golf van een vergelijkbaar bouwjaar. ANWB zegt dat er een groot aanbod gebruikte exemplaren van de tweede generatie LEAF in Nederland is.