“Scherpe besturing”
“Erg betrouwbaar”
“Degelijke SUV”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Voldoende terreincapaciteiten
- Uitstekende bouwkwaliteiten
- Deint weinig voor een SUV
- Nadelen
- Bandengeluid goed hoorbaar
- Hoekig en gedateerd ontwerp
- Fors brandstofverbruik

Je kunt er offroad aardige kunstjes mee uithalen voordat je vast zit
AutoWeek
Betrouwbaarheid Nissan X-Trail (2007-2014)
ANWB vindt de Nissan X-Trail weer een echte Nissan als het om betrouwbaarheid gaat. Er zijn maar een paar kleine euvels bekend. Op het moment dat de startmotor niet functioneert en de binnenverlichting tegelijkertijd de geest geeft, dan is er een zekering doorgeslagen. ANWB meldt op basis van de gegevens van de Wegenwacht dat een massacontact op de versnellingsbak startproblemen kan veroorzaken. Een grote reparatie vergt dat niet, want even loshalen, opschuren en opnieuw monteren moet het probleem verhelpen. Vooral bij een Nissan X-Trail die wel eens door diep water waadt komt het massacontact-probleem voor.
Rijeigenschappen Nissan X-Trail (2007-2014)
TopGear reed de Nissan X-Trail van de tweede generatie op matige wegen en concludeert dat de SUV de oneffenheden keurig wegfiltert. Het rijcomfort is in orde en ook in het terrein biedt de X-Trail voldoende kwaliteiten, aldus TopGear. AutoWeek stipt eveneens de terreinprestaties aan en noemt die heel acceptabel. Je kunt er aardige kunstjes mee uithalen voordat je vastzit, klinkt het. AutoWeek vindt de besturing van de X-Trail scherp en merkt op dat de auto minder deinerig is dan de meeste SUV’s. De remweg is wel lang, noteert de testredacteur. ANWB omschrijft het rijden van de Nissan als redelijk comfortabel.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€29.045
Vermogen kW van/tot
104 kW / 127 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Nissan X-Trail (2007-2014)
ANWB reed met de 141 pk sterke benzineversie en kwam tot een praktijkverbruik van ongeveer 1 op 8. Dat is 12,5 liter brandstof per honderd kilometer. Voor veelrijders raadt het gezien het relatief hoge verbruik de diesel aan. ANWB noemt de X-Trail toch een verstandige keuze, vanwege zijn goede bouwkwaliteit: veel reparaties zul je aan deze oersterke auto niet hebben. Ook AutoWeek duidt het brandstofverbruik als fors en ziet dat de NEDC-fabrieksopgave van 8,1 l/100 km (1 op 12,4) bij lange na niet gehaald wordt. AutoWeek komt in de praktijk tot 11,3 l/100 km (1 op 8,9).
Prijs Nissan X-Trail (2007-2014)
AutoWeek vergelijkt de Nissan X-Trail met de Opel Antara en Volkswagen Tiguan en kwalificeert de X-Trail van het drietal als de auto die de meeste ruimte voor zijn geld biedt. Een duik in de prijslijst leert dat het aanbod van Nissans X-Trail van de tweede generatie beperkt is. Een exemplaar uit 2007 of 2008 met een hoge kilometerstand op de teller gaat tegen scherpe prijzen weg, ziet AutoWeek. Een vergelijkbare Volkswagen Tiguan is gemiddeld een stuk duurder, maar ook beter verkrijgbaar. De Opel Antara volgt het spoor van de X-Trail: lage prijzen, maar hoge kilometerstanden en een matig aanbod.


