Net na de eeuwwisseling kwam de Nissan X-Trail het SUV-segment aanvullen. Zijn hoekige vormen pasten goed bij zijn onverschrokken karakter: deze ‘hoogpotige’ kon namelijk écht wat in het terrein. De tweede generatie van de X-Trail kwam in 2007 en deze T31-generatie leek als twee druppels water op zijn voorganger, maar was toch tot het laatste schroefje nieuw. De offroad-capaciteiten bleven uitstekend. Of dat ook voor zijn softroad-eigenschappen geldt, weten AutoWeek, ANWB en TopGear. Hun reviews geven een idee hoe de X-Trail scoort op het vlak van rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Nissan X-Trail gemiddeld een 4/5
“Scherpe besturing”
“Erg betrouwbaar”
“Degelijke SUV”
Je kunt er offroad aardige kunstjes mee uithalen voordat je vast zit
ANWB vindt de Nissan X-Trail weer een echte Nissan als het om betrouwbaarheid gaat. Er zijn maar een paar kleine euvels bekend. Op het moment dat de startmotor niet functioneert en de binnenverlichting tegelijkertijd de geest geeft, dan is er een zekering doorgeslagen. ANWB meldt op basis van de gegevens van de Wegenwacht dat een massacontact op de versnellingsbak startproblemen kan veroorzaken. Een grote reparatie vergt dat niet, want even loshalen, opschuren en opnieuw monteren moet het probleem verhelpen. Vooral bij een Nissan X-Trail die wel eens door diep water waadt komt het massacontact-probleem voor.
TopGear reed de Nissan X-Trail van de tweede generatie op matige wegen en concludeert dat de SUV de oneffenheden keurig wegfiltert. Het rijcomfort is in orde en ook in het terrein biedt de X-Trail voldoende kwaliteiten, aldus TopGear. AutoWeek stipt eveneens de terreinprestaties aan en noemt die heel acceptabel. Je kunt er aardige kunstjes mee uithalen voordat je vastzit, klinkt het. AutoWeek vindt de besturing van de X-Trail scherp en merkt op dat de auto minder deinerig is dan de meeste SUV’s. De remweg is wel lang, noteert de testredacteur. ANWB omschrijft het rijden van de Nissan als redelijk comfortabel.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed met de 141 pk sterke benzineversie en kwam tot een praktijkverbruik van ongeveer 1 op 8. Dat is 12,5 liter brandstof per honderd kilometer. Voor veelrijders raadt het gezien het relatief hoge verbruik de diesel aan. ANWB noemt de X-Trail toch een verstandige keuze, vanwege zijn goede bouwkwaliteit: veel reparaties zul je aan deze oersterke auto niet hebben. Ook AutoWeek duidt het brandstofverbruik als fors en ziet dat de NEDC-fabrieksopgave van 8,1 l/100 km (1 op 12,4) bij lange na niet gehaald wordt. AutoWeek komt in de praktijk tot 11,3 l/100 km (1 op 8,9).
AutoWeek vergelijkt de Nissan X-Trail met de Opel Antara en Volkswagen Tiguan en kwalificeert de X-Trail van het drietal als de auto die de meeste ruimte voor zijn geld biedt. Een duik in de prijslijst leert dat het aanbod van Nissans X-Trail van de tweede generatie beperkt is. Een exemplaar uit 2007 of 2008 met een hoge kilometerstand op de teller gaat tegen scherpe prijzen weg, ziet AutoWeek. Een vergelijkbare Volkswagen Tiguan is gemiddeld een stuk duurder, maar ook beter verkrijgbaar. De Opel Antara volgt het spoor van de X-Trail: lage prijzen, maar hoge kilometerstanden en een matig aanbod.