In vijf generaties groeide de Nissan Micra uit van ‘boodschappenautootje’ voor de vaak seniore automobilist, naar een eigentijdse allround hatchback voor alle leeftijden. Door al die generaties heen heeft de Micra naam gemaakt met zijn betrouwbaarheid en stiekem zeer goede rij-eigenschappen. De vraag is wat de Nissan Micra van de vijfde generatie – aangeduid als ‘K14’ – te bieden heeft. Op basis van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear geven we je het antwoord. Zij beoordelen de Micra op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
4 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Nissan Micra K14 gemiddeld een 4/5
“Moderne techniek”
“Rijke uitrusting”
“Voordelig in onderhoud”
“Erg fijn ding”
Een goede balans tussen wendbaarheid, grip en comfort
ANWB zegt dat de Micra de ijzersterke reputatie in betrouwbaarheid van het merk bevestigt. Het baseert die uitspraak op bevindingen van de Wegenwacht, die meldt dat de Nissan Micra van de vijfde generatie geen euvels kent. Op de beginfase na dan, toen de pechhulpservice versies met dieselmotor tegenkwam met ‘waterslag’ als gevolg van condens in het inlaattraject. Soms leidde dat tot grote schades. Autovisie noemt de benzinemotoren degelijk, maar weet dat de distributieketting soms aan slijtage onderhevig is. Bij de dieselmotor treedt incidenteel inwendige vervuiling op, noteert Autovisie. AutoWeek vindt de afwerking ondermaats en komt rammels en loszittende rubbers tegen.
ANWB vindt de besturing van de Micra wat licht, maar noemt de Japanner een karretje waarmee je heerlijk kunt gooien en smijten. De handgeschakelde vijfbak is wel hakerig volgens ANWB. Autovisie is fan van het onderstel en stuurgedrag van de Nissan. Het wijst erop dat je de motor van de 90 pk versie flink op toeren moet houden, wil je vlot accelereren. TopGear en AutoWeek merken dat ook op: vloeiend optrekken is een uitdaging. AutoWeek vindt desondanks dat de Micra uitstekend rijdt. De reden? De goede balans tussen wendbaarheid, grip en comfort. TopGear noemt de Micra een erg fijn ding.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB komt met de Micra 0.9 IG-T in twee rijtesten uit op een praktijkverbruik van respectievelijk 6,0 en 6,2 liter per honderd kilometer (1 op 16,7 om 1 op 16,1). Tijdens haar duurtest van 15.000 kilometer zet AutoWeek daar 6,5 l/100 km (1 op 15,4) tegenover, maar tekent daarbij aan dat het zuiniger kan. AutoWeek vindt het verbruik oké. Bij de versie met 1,0-liter motor tekent ANWB 1 op 17 aan. ANWB zegt dat de Micra een vrijwel risicoloze aankoop vormt, omdat nauwelijks pech of duur onderhoud te verwachten is.
ANWB noemt de Micra van de vijfde generatie een zeer interessante aanbieding, waarbij het opmerkt dat de Micra voordeliger is dan de concurrentie als je voor een rijk uitgevoerde versie kiest. Volgens AutoWeek is een model dat gebouwd is aan het begin van de vijfde generatie, in 2017, net iets goedkoper in aanschaf dan een Volkswagen Polo van eenzelfde bouwjaar met vergelijkbare kilometerstand. De Opel Corsa valt in ongeveer dezelfde prijsklasse als de Nissan Micra, laat AutoWeek zien.