Een betaalbare hatchback had Nissan niet meer, toen het besloot dat gat te vullen met de Pulsar (C13). Hoewel dat model maar één generatie en vier jaar meeging, liet het wel zien dat het meer binnenruimte bood dan tot die tijd normaal was in de compacte middenklasse. Tel daar de degelijkheid bij op die auto’s van Nissan zo kenmerkt en je hebt een prima gezinsauto te pakken. Of ANWB, Autovisie, AutoWeek en Auto Review daar ook zo over denken, zochten we voor je uit door hun reviews te vergelijken. Zij testten de Pulsar op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 januari 2024
AutoWeek gebruikers geven de Nissan Pulsar C13 gemiddeld een 4.4/5
“Weinig rijplezier”
“Laat weinig steken vallen”
“Ruim en stil”
“Rijdt heel comfortabel”
Betrouwbaar als een nieuwslezer
ANWB is er kort over: de Pulsar is een uitermate betrouwbare auto. Bij navraag bij de Wegenwacht blijkt wel dat de nokkenasverstelling van de 1.2 DIG-T-motor vast kan blijven zitten. Bij lagere toerentallen loopt de motor niet soepel. Een reparatie is dan nodig. Een Nissan Pulsar met dieselmotor kan last krijgen van vochtophoping in de onderste slang van de interkoeler. Dat probleem doet zich vooral voor als de auto een langere tijd in een koude en vochtige omstandigheden heeft gestaan. Bereikt het vocht de motor, dan ben je verder van huis. Zogenaamde ‘waterslag’ kan de motor ernstig beschadigen.
AutoWeek reed de Nissan Pulsar 1.2 DIG-T en vindt de turbomotor een soepele krachtbron. Het sturen mist wat scherpte, maar de handmatige zesbak schakelt prettig. AutoWeek merkt op dat het onderstel mikt op comfort. AutoWeek en ANWB storen zich aan het fluitje dat steeds klinkt als de turbodruk afblaast. ANWB noemt het rijcomfort van de Pulsar tevredenstellend, maar typeert de vering als stug op korte oneffenheden. Volgens AutoVisie rijdt de Pulsar lekker comfortabel. Auto Review liet zich naar eigen zeggen inpalmen door de Pulsar. Een auto die zijn werk doet zonder één moment te mekkeren, vindt het magazine.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB tekent een verbruiksscore van 1 op 18,2 op met de 1.2 DIG-T. Het noemt dat benzineverbruik gemiddeld. AutoWeek kwam met een gloednieuwe Pulsar tot 1 op 14,6. Het vindt dat netjes en denkt dat het nog een stuk beter kan. In een rit met de diesel had het autoweekblad 5,2 liter stookolie nodig voor het afleggen van 100 kilometer (1 op 18,6). Auto Review noteert zelfs een praktijkverbruik van 1 op 20. Op basis van het brandstofverbruik en lage pechgevoeligheid, zegt AutoWeek dat je op de gebruikskosten niet leegloopt.
Autovisie vergeleek in een occasiontest de Kia Ceed, Mazda 3 en Nissan Pulsar met elkaar. Het concludeerde dat de Nissan het voordeligst is van het drietal: met de Nissan koop je voor hetzelfde geld een jongere auto met minder kilometers, die ook zuiniger en ruimer is. AutoWeek toont aan dat een Nissan Pulsar met nette kilometerstand uit 2018 inderdaad een stuk scherper is geprijsd dan de Ceed. Een vergelijkbare Mazda 3 is ongeveer net zo duur als de Kia, waarmee de doorgaans rijk uitgeruste Nissan Pulsar de voordeligste keuze blijkt. Auto Review noemt de Pulsar eveneens een betaalbare occasion.