De eerste twee generaties van de Nissan X-Trail waren heerlijk hoekig. Dat paste goed bij zijn offroad-eigenschappen. De derde generatie X-Trail – de ‘T32’ – werd minder terreinwagen en meer SUV. De X-Trail lijkt voortaan op de Qashqai, en staat bovendien op hetzelfde platform. De voornaamste verschillen? De X-Trail is de ruime caravantrekker met plek tot zeven personen, terwijl de Qashqai de compactere alleskunner is. De grote vraag: hoe goed is de Nissan X-Trail? Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven we je het antwoord. Zij beoordeelden de X-Trail op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Nissan X-Trail gemiddeld een 4/5
“Rijdt prettig”
“Heerlijke snelwegcruiser”
“Kloeke, stoere verschijning”
“Vlotte allestrekker”
Een comfortabele cruiser
ANWB noemt de Nissan X-Trail van de derde generatie betrouwbaar. Op basis van navraag bij de Wegenwacht weet het dat er slechts twee kleine euvels voorkomen. In sommige gevallen slaat de hoofdzekering door. Dat is het gevolg van kortsluiting in de koelventilator. De motor stopt dan met werken. Het plaatsen van een nieuwe zekering én reparatie van de koelventilator lossen het probleem op. Een enkele keer herkent de X-Trail de sleutels niet meer. Dat kan gebeuren als de accu los is geweest of volledig leeg was. Dat sleutelprobleem is alleen in de garage op te lossen.
Autovisie is kort over de rijeigenschappen van de Nissan X-Trail: die zijn prettig. AutoWeek noemt de SUV een comfortabele cruiser, maar merkt dat de X-Trail helt in bochten en zacht geveerd is terwijl de besturing weinig feedback geeft. Het is positief over het onderstel omdat het lange oneffenheden mooi neutraliseert. TopGear sluit zich daarbij aan, maar noteert ook dat de grote Japanner een beetje deint en helt en bepaalt geen bochtenridder is. Het noemt de X-Trail een vlotte allestrekker die wat van zijn offroad-kenmerken heeft verloren. ANWB vindt de Nissan licht sturen, maar hakerig schakelen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB vindt – gezien het flinke formaat van de X-Trail – dat het voor zich spreekt dat de SUV niet de voordeligste manier is om van A naar B te komen. Toch ondervindt het in de praktijk dat de benzineversie behoorlijk in de buurt komt van het fabrieksverbruik van 1 op 17. ANWB realiseerde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,4 (6,9 l/100 km) en noemt dat een keurige score voor zo’n grote auto. AutoVisie stelt dat de 1,6-liter benzinemotor echter 1 op 12 rijdt (8,3 l/100 km). Gezien de betrouwbaarheid, verwacht ANWB weinig onvoorzien onderhoud.
TopGear vindt de X-Trail met DIG-T benzinemotor een prima aanbieding. ANWB rekent voor dat de derde generatie Nissan X-Trail voordeliger is dan een gelijkwaardig uitgevoerde Qashqai. Voor dat geld krijg je ook nog eens meer binnenruimte, merkt het op. AutoWeek laat zien dat er een flink aanbod aan Nissans X-Trail voorhanden is. Vooral modellen richting het einde van de generatie (modeljaar 2021) met lage kilometerstand komen veel voor. Die zijn, in tegenstelling tot de uitspraken van ANWB over de nieuwwaarde, als occasion aanzienlijk duurder dan de Nissan Qashqai. Een alternatief als de Kia Sorento is flink prijziger dan de X-Trail.