Vergelijk Mazda CX-30 DM (2019+) reviews

Vergelijk Mazda CX-30 DM (2019+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De Mazda CX-30 is een crossover die tussen de Mazda CX-3 (op basis van de Mazda 2) en de Mazda CX-5 in staat. Verwarrend is de naam wel, want waarom is dit niet de Mazda CX-4? Die modelnaam is al vergeven aan een Chinese variant. Dat je het weet. Zijn directe broertje is de Mazda 3. Of de Mazda CX-30 ook qua rijbeleving kan tippen aan de Mazda 3, weten ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Op basis van hun reviews keken we hoe zij de CX-30 beoordelen op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Mazda CX-30 gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Fijn onderstel”


ANWB logo

"Weinig plek achterin”


Autovisie logo

“Betrekt je bij het rijden”


TopGear logo

“Overall fijne auto”

Plus- en minpunten

Bijzonder betrouwbaar
Prettig weggedrag
Fijne handbak
Zestraps automaat haalt fut uit de motor
Korte oneffenheden goed voelbaar
Slecht zicht rondom
De CX-30 rijdt prettig, met een scherp gevoel in de neus en weinig overhellen
AutoWeek

Betrouwbaarheid Mazda CX-30 (2019+)

ANWB omschrijft de Mazda CX-30 als een toonbeeld van betrouwbaarheid. Bij navraag bij de Wegenwacht krijgt het geen pechmeldingen binnen die zich meer dan eens voordoen. Twee euvels zijn wel bekend. Als caravanspiegels zijn gemonteerd, dan raakt de dode-hoek-signalering in de war. Is de accupool los geweest, dan kan de Mazda CX-30 foutmeldingen in het systeem geven. Om zonder irritaties verder te rijden, is het wel zaak om de meldingen uit de boordcomputer te krijgen. ANWB noemt de CX-30 op het gebied van betrouwbaarheid al met al een topper. Autovisie, AutoWeek en TopGear doen geen uitspraken over de bouwkwaliteit.

Rijeigenschappen Mazda CX-30 (2019+)

Autovisie merkt op dat het onderstel van de Mazda CX-30 stevig is geveerd. Dat ervaart het vooral op korte oneffenheden. Het autoblad vindt de besturing zeer communicatief. De 122 pk benzinemotor is echter een motor die je flink op toeren moet houden. AutoWeek noteert dat de CX-30 bijzonder prettig rijdt, met een scherp gevoel in de neus en nauwelijks overhellen. AutoWeek vindt wel dat de zestraps volautomaat fut uit de motor haalt. TopGear is kort en krachtig: de Mazda CX-30 is een erg fijne auto om in te rijden. ANWB concludeert dat de handmatige zesbak schakelt met korte, trefzekere slagen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 29.580

Vermogen kW van/tot

90 kW/137 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Mazda CX-30 (2019+)

ANWB reed zowel met de SkyActiv-G als SkyActiv-X motor en zag dat het gemiddelde benzineverbruik twee keer gunstig uitviel: 1 op 16,6 om 1 op 15,8. Volgens ANWB is dat geen nieuw wereldrecord, maar wel heel aangenaam zuinig. AutoWeek testte eveneens de 122 pk sterke SkyActiv-G en noteerde een verbruik van 1 op 15,4. Op basis van de geschetste betrouwbaarheid door de Wegenwacht lijkt het gerechtvaardigd om te concluderen dat de kans op hoge reparatiekosten bij de Mazda CX-30 klein is.

Prijs Mazda CX-30 (2019+)

AutoWeek noemt als alternatieven voor de Mazda CX-30 onder meer de Volkswagen T-Roc en Toyota C-HR. De Mazda CX-30 met bouwjaar 2021 en een nette kilometerstand kost in 2023 ongeveer net zo veel als een vergelijkbare Toyota C-HR. Een Volkswagen T-Roc die zich kan meten met de Mazda CX-30 is net wat voordeliger geprijsd volgens AutoWeek. Volgens TopGear kost een nieuwe Mazda CX-30 slechts €2.330 meer dan een Mazda 3. Dat prijsverschil van een paar duizend euro blijft ook intact in het occasionaanbod.

Begin je zoektocht naar een Mazda CX-30 DM (2019+) op Gaspedaal.nl

Vind Mazda CX-30 DM