De Mazda CX-30 is een crossover die tussen de Mazda CX-3 (op basis van de Mazda 2) en de Mazda CX-5 in staat. Verwarrend is de naam wel, want waarom is dit niet de Mazda CX-4? Die modelnaam is al vergeven aan een Chinese variant. Dat je het weet. Zijn directe broertje is de Mazda 3. Of de Mazda CX-30 ook qua rijbeleving kan tippen aan de Mazda 3, weten ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Op basis van hun reviews keken we hoe zij de CX-30 beoordelen op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda CX-30 gemiddeld een 4.3/5
“Fijn onderstel”
"Weinig plek achterin”
“Betrekt je bij het rijden”
“Overall fijne auto”
De CX-30 rijdt prettig, met een scherp gevoel in de neus en weinig overhellen
ANWB omschrijft de Mazda CX-30 als een toonbeeld van betrouwbaarheid. Bij navraag bij de Wegenwacht krijgt het geen pechmeldingen binnen die zich meer dan eens voordoen. Twee euvels zijn wel bekend. Als caravanspiegels zijn gemonteerd, dan raakt de dode-hoek-signalering in de war. Is de accupool los geweest, dan kan de Mazda CX-30 foutmeldingen in het systeem geven. Om zonder irritaties verder te rijden, is het wel zaak om de meldingen uit de boordcomputer te krijgen. ANWB noemt de CX-30 op het gebied van betrouwbaarheid al met al een topper. Autovisie, AutoWeek en TopGear doen geen uitspraken over de bouwkwaliteit.
Autovisie merkt op dat het onderstel van de Mazda CX-30 stevig is geveerd. Dat ervaart het vooral op korte oneffenheden. Het autoblad vindt de besturing zeer communicatief. De 122 pk benzinemotor is echter een motor die je flink op toeren moet houden. AutoWeek noteert dat de CX-30 bijzonder prettig rijdt, met een scherp gevoel in de neus en nauwelijks overhellen. AutoWeek vindt wel dat de zestraps volautomaat fut uit de motor haalt. TopGear is kort en krachtig: de Mazda CX-30 is een erg fijne auto om in te rijden. ANWB concludeert dat de handmatige zesbak schakelt met korte, trefzekere slagen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed zowel met de SkyActiv-G als SkyActiv-X motor en zag dat het gemiddelde benzineverbruik twee keer gunstig uitviel: 1 op 16,6 om 1 op 15,8. Volgens ANWB is dat geen nieuw wereldrecord, maar wel heel aangenaam zuinig. AutoWeek testte eveneens de 122 pk sterke SkyActiv-G en noteerde een verbruik van 1 op 15,4. Op basis van de geschetste betrouwbaarheid door de Wegenwacht lijkt het gerechtvaardigd om te concluderen dat de kans op hoge reparatiekosten bij de Mazda CX-30 klein is.
AutoWeek noemt als alternatieven voor de Mazda CX-30 onder meer de Volkswagen T-Roc en Toyota C-HR. De Mazda CX-30 met bouwjaar 2021 en een nette kilometerstand kost in 2023 ongeveer net zo veel als een vergelijkbare Toyota C-HR. Een Volkswagen T-Roc die zich kan meten met de Mazda CX-30 is net wat voordeliger geprijsd volgens AutoWeek. Volgens TopGear kost een nieuwe Mazda CX-30 slechts €2.330 meer dan een Mazda 3. Dat prijsverschil van een paar duizend euro blijft ook intact in het occasionaanbod.