Na zeven jaar vond BMW het tijd om de X1 weer eens onder handen te nemen. Deze keer is de X1 in alle dimensies gegroeid en staat er SUV met een nog stoerdere uitstraling. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is, kun je ook kiezen uit verschillende aandrijvingen, bijvoorbeeld een mild-hybride of een plug-inhybride. Is dat voldoende om het succes van de BMW X1 te verlengen? In dit artikel pakken we de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear samen en vergelijken we deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de BMW X1 gemiddeld een 4.3/5
“Leuk sturende auto”
“Prijs is de achilleshiel”
“Verfijnde aandrijflijn”
“De X1: een erg goede auto”
De BMW X1 is in veel opzichten het beste jongetje van de klas.
Over de betrouwbaarheid van de BMW X1 wordt niets gezegd in de reviews. Ook ANWB heeft hier geen oordeel over. Gezien de leeftijd van het model is dat ook niet gek. Voorgaande generaties hebben enkele euvels gehad die aanleiding gaven tot een bezoek aan de garage, maar over de gehele linie staat de BMW X1 als betrouwbaar te boek.
Op rijeigenschappen scoort deze generatie van de BMW X1 opnieuw goed. Volgens TopGear reageert de X1 strak en gefocust en gaat hij neutraal en onwrikbaar door de bocht. Autovisie klaagt nog wel over wat windgeruis op de snelweg, maar volgens het blad rijdt de SUV hartstikke goed. Het spreekt van een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. AutoWeek heeft de diesel aan de tand gevoeld. Die klinkt, wat het weekblad betreft, wat ongepolijst. Tegelijk poetst de isolatie van de koets dit genoeg weg om er geen last van te hebben. ANWB vindt de plug-inhybride wat stoterig overkomen.
AutoWeek en Autovisie zijn enthousiast over de ruimte in de BMW X1. Volgens AutoWeek zit je goed dankzij een langere wielbasis. Autovisie noemt de hoofd- en beenruimte meer dan genoeg en vindt de kofferbak verrassend ruim. ANWB heeft langere journalisten in dienst. Hoewel de hoofdruimte in orde is, houden ze de benen maar net vrij. Wisselend zijn de reacties op het instrumentarium en infotainmentsysteem. Hoewel het volgens AutoWeek mooi oogt zijn de journalisten minder enthousiast over de menustructuur die het er niet makkelijker op maakt. ANWB vindt het gebogen scherm mooi, maar het instrumentarium staat ‘propvol cijfertjes en symbooltjes’.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De kosten voor het gebruik van de BMW X1 worden amper besproken. Alleen ANWB en TopGear noemen een paar cijfers. TopGear ziet voor vertrek dat er zo’n 74 kilometer elektrisch kan worden gereden. Daarbij kaart het wel aan dat regenereren in de plug-inhybride alleen bij het remmen gebeurt en er dus veel ‘gestekkerd’ moet worden. ANWB haalde in de test een verbruik van 1 op 21,7, dat vindt de bond netjes.
Autovisie vindt de BMW X1 stevig geprijsd. Daarbij kaart het ook de abonnementen aan die je kunt afsluiten voor bepaalde opties. Je betaalt dan een maandbedrag voor bijvoorbeeld stoelverwarming. Autovisie noemt het ‘lullig’ omdat je betaalt om een aanwezige optie in te schakelen. AutoWeek is het eens over de stevige prijs. Volgens het blad komt dat omdat de X1 standaard rijker uitgerust is. ANWB noemt de prijs de achilleshiel van de SUV. De instapprijzen lijken in orde maar voordat er een auto staat met het comfort dat je op een hoger niveau wenst, ben je duizenden euro’s verder, aldus ANWB.