Vergelijk Peugeot 5008 P87 (2017+) reviews

Vergelijk Peugeot 5008 P87 (2017+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

Van MPV naar SUV. Die metamorfose maakte de Peugeot 5008 door met de komst van de tweede generatie 5008. Voornaamste ‘publiekstrekkers’ van de T87 zijn het stoere voorkomen en ruimte interieur. De auto is immers als zevenzitter te vinden. De grotere broer van de 3008 staat verder bekend om zijn ‘i-cockpit’: een klein sportief stuurtje, strak gevormde pook en futuristisch ogend dashboard. ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear reden met de Peugeot 5008 en op basis van hun reviews geven we je een idee hoe de Fransman scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
3,9

AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 5008 gemiddeld een 3.9/5

AutoWeek logo

“Prettige reisauto”


ANWB logo

“Soms wat stoterig”


Autovisie logo

"Zit solide in elkaar“


TopGear logo

“Ruim en praktisch”

Plus- en minpunten

Ruim en flexibel interieur
Veel rijcomfort
Zeven zitplaatsen
1,2-liter PureTech is aandachtspunt
Geen vierwielaandrijving
Straf onderstel
Uitstekende, karaktervolle en erg veelzijdige allesvervoerder
TopGear

Betrouwbaarheid Peugeot 5008 (2017+)

ANWB merkt op dat de Peugeot 5008 is voorzien van moderne en betrouwbare techniek. Toch kan de Wegenwacht vertellen dat er soms problemen voorkomen met de 1,2-liter PureTech-benzinemotor. De distributieriem loopt immers door de motorolie en daardoor kan slijtage ontstaan. Deeltjes van de riem kunnen in de motor terechtkomen en dat kan desastreus zijn. Regelmatige controle van de distributieriem is dan ook een aanrader. Bij de 1,6-liter benzinemotor werkt soms de waterpomp niet. Dat kan leiden tot een oververhitte motor en zelfs motorschade. Diesels krijgen af en toe te maken met een lekkende opvoerleiding van de brandstof.

Rijeigenschappen Peugeot 5008 (2017+)

Een behoorlijk forse vering, stevige demping en superdirecte besturing: zo duidt TopGear de tweede generatie van de Peugeot 5008 na haar rijtest. De automaat vindt TopGear wat nerveus. Autovisie is kort en krachtig: de 5008 is een steengoede auto, klinkt het. De Peugeot is wel behoorlijk hard afgeveerd, waardoor de SUV bij korte oneffenheden klappert. ANWB merkt dat stoterige ook op, maar noemt de 5008 toch erg comfortabel. Volgens AutoWeek laat de Peugeot 5008 zich precies plaatsen en voelt de auto relatief licht aan. De achttraps automaat schakelt soepel, waarbij de schakelmomenten duidelijk een pauze in de versnelling vergen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 34.220

Vermogen kW van/tot

88 kW / 132 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Peugeot 5008 (2017+)

ANWB ging op stap met de 1,2-liter driecilinder benzinemotor. Het noteerde een testverbruik van 1 op 14,6 en typeert dat als netjes. AutoWeek reed met de 1.6 PureTech en kwam tot een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 12,8. Het weekblad geeft daarbij aan dat het kostenplaatje van het rijden met een 5008 te overzien blijft. ANWB meldt dat periodiek onderhoud van groot belang is om de kans op een aantal grote reparaties te voorkomen. De distributieriem verdient speciale aandacht, net als de bougies. Zijn die versleten en wordt doorgereden, dan kunnen de bobines het begeven.

Prijs Peugeot 5008 (2017+)

AutoWeek vergelijkt de Peugeot 5008 van de tweede generatie in rijtests met onder meer de Seat Tarraco en Toyota RAV4. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Peugeot 5008 met bouwjaar 2021 en lage kilometerstand ongeveer net zoveel als een Seat Tarraco uit 2021 met een vergelijkbare kilometerstand en een redelijk vergelijkbare motorisering. De Toyota RAV4 valt in dezelfde prijsklasse als de 5008 en Tarraco, laat AutoWeek zien. ANWB ziet de Skoda Kodiaq als een ander belangrijk alternatief. Ook dat model met bouwjaar 2021 en vergelijkbare specificaties is ongeveer even duur als de Peugeot 5008.