Jeep staat als merk synoniem voor het concept van een SUV. Met de Compass is Jeep alweer een paar jaar actief in het segment van de compacte SUV’s. Tot nu toe heeft het merk geen hoge ogen gegooid. Maar Jeep heeft de Compass volledig vernieuwd en opgefrist. Kunnen de Amerikanen daarmee de concurrentie aan met de Duitsers, Japanners en Koreanen? Voor deze vergelijking leggen we de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear op een stapel om te zien wat er over de Jeep Compass wordt gezegd. We vergelijken de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Jeep Compass gemiddeld een 3.8/5
“Dit is een échte Jeep!”
“Moderne, competente SUV”
“Gaaf ding om te zien”
“Interieur is klok en fors”
Deze Compass maakt wereldsprongen vooruit ten opzichte van zijn voorganger
Om met de deur in huis te vallen: de Jeep Compass is een betrouwbare auto. Volgens ANWB is het aantal storingen dat van deze auto bekend is minimaal. Een lege accu wil nog wel eens roet in het eten gooien waardoor de Compass niet van de elektrische handrem wil. Een lege batterij in de sleutel kan ervoor zorgen dat de Compass niet start. Daar is een noodoplossing voor. Advies is om de batterij snel te vervangen. Tenslotte kan de tankklep in de vergrendeling blijven hangen. Hiervoor is een noodvoorziening waardoor de bestuurder zonder veel moeite alsnog de tank kan vullen.
De vernieuwde Jeep Compass rijdt comfortabel, waarbij de besturing niet zompig of week aanvoelt, aldus AutoWeek. Ook overhellen behoort inmiddels tot het verleden. Volgens Autovisie helt de auto eveneens niet meer over. Volgens het blad dempen de schokdempers oneffenheden in de weg soepel. ANWB zegt dat de vering en dempers zijn ingesteld op een comfortabele rit. Daarbij kaart de bond wel aan dat de automaat niet heel erg verfijnd is, deze schakelt op momenten dat je het niet verwacht. Over de demping zegt TopGear dat deze juist wat stevig is, en de vering net te week.
TopGear is over het interieur te spreken: het is behoorlijk ruim en ziet er prima uit. Daarbij vindt het de hoge zit prettig. Volgens ANWB heeft het interieur een flinke transformatie ondergaan waardoor ook de nodige extra bergruimte is ontstaan. ANWB merkt wel op dat de bestuurdersstoel niet geschikt is voor lange mensen door een slecht geplaatste hoofdsteun. Autovisie vindt het interieur leuk vormgegeven en is te spreken over de gebruikte materialen. De bouwkwaliteit is volgens het blad goed. AutoWeek laat weten dat de Compass voor- en achterin voldoet, al is de hoofdruimte beperkt door het aanwezige panoramadak.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Op gebruikskosten scoort de Jeep Compass niet bijzonder goed. Het verbruik ligt in een dubbeltest van AutoWeek op 1 op 16. In deze vergelijking scoort de Compass ook lager door een lagere restwaarde en een hogere prijs. Opvallend is dat de PHEV-versie van de Compass bij ANWB een verbruik van 1 op 14,9 scoort. ANWB geeft hierover zelf ook al aan dat dit verbruik niet opweegt tegen de hogere aanschafprijs. Onderhoudskosten van de Jeep Compass komen verder niet ter sprake in de reviews.
Keurig binnen het segment geprijsd, dat zegt AutoWeek over de prijs van de Jeep Compass. Hoewel de basisprijs stevig is, kan de Compass zich op dit vlak meten met de concurrentie. Ook Autovisie en ANWB vinden de prijs voor de compacte SUV van Jeep passend binnen het segment.